• Solängen

Fläktkåpa till ved- och elspis...

Hej!

Undrar om de är nån som har erfarenhet av att installera vedspis intill en vanlig elspis. Vi vill ha våra spisar så och har då tänkt ha en fläktkåpa som täcker båda.

Tanken är att designa en egen fläktkåpa men de är många frågetecken tex vad är ok att använda för material? vill helst att de ska vara trä på utsidan.

Håller också på att luska i vad som krävs för skorsten till vedspisen, har ingen murstock att ansluta till. Skorstenet ska igenom en övervåning och vind.

Nån som kan de här ämnet eller kan hänvisa till någon som kan hjälpa oss?

Stort tack för svar!

• Svar på tråden Fläktkåpa till ved- och elspis...
  • allaminaliv

Mina päron står just i kast med precis detta projekt. De kommer dock att anlita en spismurare som även designar fläktkåpa. Det ska ju vara ett visst avstånd mellan el och vedspis och även fläktkåpan ska vara avdelad etc etc.

Mitt tips ring hem en spismurare för att titta på "problemet".

Jag har sett en bild på en kåpa och där var det en tjock träkant. Men jag vet inte mer än så.

• allaminaliv

Dessutom om du inte har någon murstock - vad är vedspisen placerad mot? Det är ju jättenoga med material kring vedspisen för den alstrar ju HETTA. Mina päron kommer att ha en murad vägg mellan spisarna för värmen från vedspisen kan få elspisens elledningar att torka sönder på insidan.

• Venusmannen

Skorstenar idag görs enklast med s.k. modulskorstenar. Enkelt uttryckt två stålrör med isolering mellan. Dessa finns även som schaktfria, d v s de får gå direkt mot annat brännbart material.
    En tillverkare är www.landyvent.se

Överhuvudtaget, så det första ni bör göra är att ta kontakt med sotaren och höra vad denne anser, då det ändå är han som slutligen skall godkänna det hela. Det krävs också en bygganmälan för ny eldstad.

• Solängen

Tack för era svar!
    Kimshi: var hittar jag en spismurare? Vi har funderat på att köpa ett spisunderrede från Mookåpan, de ger nog rätt avstånd till elspisen för så har de på sina bilder. Vet inte om min sambo (snickare för övrigt) har tänkt på materialet bakom spisen men när vi satte in vår kakelugn satte vi en särskild spånskiva bakom. Kakelugnen kan också bli rätt varm.

Venusmannen: Modulskorstenar är de som "rör" eller blir de som en murad skorsten. Till skorstenet för vår kakelugn har vi använt sådana block så att de blir en murstock. De är ju ett alternativ för detta också men de är bra om de tar så lite plats som möjligt.
    Min sambo har varit i kontakt med en sotare och han kunde inte ge nåt svar. Konstigt tycker jag för precis som du säger så ska de ju godkänna i slutänden. Fast de provtrycker kanske bara och om de är tätt så är de ok.

Ska gå in och titta på era länkar.

• allaminaliv

Tror du får söka på kakelugnsmakare.

Eftersom vedspisen inte är typgodkänd måste ni säkert mura bakom spisen... Men prata med sotaren. Men kom ihåg, inte ens sotare är allvetande skräphögar . Vår sotare godkände att kakelugnen som ligger direkt mot väggen (alltså utan luftcirkulation) hade spånskiva med tapet intill... Nu sa "muraren" i helgen att vi skulle ta bort 10 cm av tapetväggen för när (alltid en tidsfråga) kakelugnen börjar läcka så kan gnistor komma ut där.

Modulskorstenar är rör och inte något murat. För kakelugnar har man säkert enbart murade skorstenar, men de rör som Venusmamman nämner är sådana som används vid täljstenskaminer och liknande. Se www.kaminexperten.se/dok/skorsten2006-12.pdf

Var bor du någonstans? Om du bor i närheten av Strängnäs har jag tips på bra hjälp.

• Solängen

Vi bor i Trollhättan.

Ja, de är många bud på hur man ska göra och vad de är som gäller. Man vill ju vara helt säker på att göra rätt så att man slipper bakläxa när sotaren kommer.

Letar vidare...

Fler tips tas gärna emot

Svar på tråden Fläktkåpa till ved- och elspis...