När är sockersuget som störst?
Ni som har konstaterad pco-s och sockersug, när upplever ni att suget är som störst? Om ni har reflekterat över det... Är det konstant eller varierar det efter menscykeln?
Ni som har konstaterad pco-s och sockersug, när upplever ni att suget är som störst? Om ni har reflekterat över det... Är det konstant eller varierar det efter menscykeln?
Konstant.
Konstant som i jämn nivå hela tiden, eller alltid litegrann men ibland mer? Om man nu kan bedöma nivån, det beror väl på hur mycket man känner efter.
Har du fått bekräftat att det beror på pco:n? Det har väl med insulinresistens att göra?
På kvällen. Under dagen på jobbet och morgonen är jag inte ett dugg sugen. Men kvällen... och eftermiddagen. Det beror inte på att jag är hungrig eftersom jag t.ex. nu är sötsugen fast jag precis ätit middag.
Jag har väl inte fått det konstaterat på nåt sätt men jag märker ju själv att jag är som mest sockersugen på kvällen efter middagen. Och värst blir det innan och under mensen! De gånger jag har mens....
är sugen på godis i stort sett varje dag, men det är som värst några dagar innan mens...då äter jag allt, både mat och godis, hela tiden! det är jättejobbigt, känns som man måste äta hela tiden.
ska tillägga att jag också blir väldigt godissugen efter att jag har ätit mat.
Helt klart värst på kvällen (när man ätit mat) framför TVn. Men jag kan känna av det konstant.
Åt just middag och kände sötsuget komma för första gången idag. Tog tre tuggummin och blir det värre senare ska jag dricka té.
Vet ni? Jag gjorde ett slags schema över denna vecka. Och så hade jag 5 rutor för varje dag, en för förmiddag, lunch, eftermiddag, middag-kväll, och natt. En ruta för var tidpunkt jag normalt sett får sötsug. Sedan sätter jag ett kryss för varje ruta som går allteftersom jag inte äter något sött (kakor, godis, glass osv.) Det sporrar mig, detta belöningssystem. Nu kan jag t.ex. sätta att jag klarade av eftermiddagen utan sött, etapp 3 sen förmiddagen & lunchen. 3 kryss av 5 alltså. Går jag o lägger mig utan nåt sött sätter jag ett fjärde kryss. Nattrutan är till för helger, för annars sover jag ju då. Fem kryss per dag. Fem etapper att klara.
Väl värt ett försök! Och ska göra ett nytt för varje vecka. För då vet jag att jag "bara" behöver hålla mig utan godis någon timme till, och sen blir det ny tidpunkt, och då ska jag försöka hålla mig utan tills nästa ruta.
Mån 5 kryss
Tis 4 kryss (chefen köpte kakor på eftermiddagen)
Ons 3 kryss av 3 möjliga än så länge
Har själv ett konstaterat pco:s och jag hade konstant godis socker sug.
Fick utskrivet Metformin och hela sockersuget försvann.
Halleluja! Det var en snudd på religiös upplevelse att gå i affären och inte vara så sugen på att köpa godis. ![]()
Och det kan jag sedan jag fick Meatformin. Inget sötsug handlar inge gott endast frukt det räcker så bra.
Konstigt att dom inte skriver ut Metformin till dom som vill banta då man förlorar sötsuget. ![]()
Måste ju vara världens bästa bantnings preparat.
Så fort jag slutar med Metformin så kommer det förbaskade sötsuget tillbaka.
Mitt sockersug har i stort sett försvunnit efter att jag lagt om kosten! Numer äter jag ytterst lite kolhydrater (de + sockret som triggar igång insulinsvängningarna) och äter mer fett och protein. Har gått ner 4 kilo på 5 veckor dessutom!