• turia

Kan man ha vattkoppor flera gånger?!

Alltså jag har hört av sjukvårdupplysningen att man kan få vattkoppor igen om man hade lindrigt som barn. Att man inte fick nog immunitet.
    Senare pratar jag med en distriktsköterska o hon säger att man INTE kan ha det flera gånger, har man väl fått det så e man immun.
    Hur är det nån som verkligen vet??
    trodde man kunde lita på sjukvårdsupplysningen..

• Svar på tråden Kan man ha vattkoppor flera gånger?!
  • Meta83

Jag fick reda på när jag låg på patienthoteller med tvåan 12 timmar gammal, att storasyster fått vattenkoppor där hemma. Då sa personalen till mig att dom flesta bebisar upp till 6 månader har skydd från moderkakan och amning så dom blir inte smittade alls. Men OM lillan skulle bli smittad ändå, så skulle det bli lindrigt och hon skulle INTE bli immun!!

Vi hade turen att hon inte blev smittad alls!!

Meta - Stolt mamma till ♥♥♥Tilde -04 och Tove -06 ♥♥♥
  • Jäntan75

Du kan bara få vattkoppor 1 gång. Sen när man blir äldre och har dåligt immunförsvar kan man istället få bältros. Det e´samma virus som vattkoppor....

• Knosan

Min mamma hade vattkoppor som barn och fick det igen runt 34.

• turia

o vad surrade hon om på sjukvårdsupplysningen då??Att på senare tid de upptäckt fall...
    har dessutom läst att ca 1% kan få vattkoppor igen.

• Semma

Min mamma hade också vattkoppor som barn och fick det igen vid 13.

• Criffegirl

Jag hade vattkoppor vid 3 års ålder och fick igen när jag var 14 år...min syster har oxå haft det 2 ggr. Trots att ALLA säger att man inte kan ha det!!
    Jag blev t.o.m testad den sista gången...nåt kopptest de kunde göra och det visade att det var vattenkoppor.

• foxy

vattkoppor kan man bara få en ggn men de stämmer som ovan skrev att när man e under 6mån kan man få det utan att bli "immun".. man kan då riskera att få de en ggn till...

men generellt sett... nej, man kan bara få det en ggn

• turia

ok men nu har jag begärt Att de testar i blodbanken .. för det e ju taget hiv rubella inför graviditeten. läste att de kan kolla mot vattkoppor om det finns osäkerhet...
    men visst nu har jag ju redan fått men jag vill verkligen veta,, så jag inte får det gång på gång

• turia

puffar.. kan man hitta nån sida som bekräftar att man kan ha det flera gånger? så jag kan visa tanterna?

• monica75

Min son fick vattkoppor två gånger.
    Han fick det först lindrigt från dagis, smittade sen storebrorsan som sen smittade tillbaka. Det var många veckor med vattkoppor med andra ord.

Och vi vet att det var vattkoppor båda gångerna eftersom vi träffade vår läkare.
    Får man det lindrigt första gången kan man få det igen, inte så vanligt men det händer.

Svar på tråden Kan man ha vattkoppor flera gånger?!