• ellinorsmama

gammeldags skoldag.

I morgon ska barnen ha "gammeldags skoldag" på skolan. de ska klä sig tidsenligt och ta med egen mat till lunch.

De har ej tillgång till kylskåp eller micro för uppvärmning, så vilken mat ska man ta med till dem.

Det ska ju vara något från "förr i tiden"

Vilken mat ska jag skicka med ungarna i morgon?

• Svar på tråden gammeldags skoldag.
  • Johje

Förr hade ju barnen ingenting annat än mackor i typ smörpapper.

Mina barn har fått med sig pannkakor då jag tycker att mackor är för torftigt när de varit borta och sen har jag lagt i en frukt eller två.

• Pikku Enkeli

Köttbullsmackor med rödbetssallad, ägghalvor.. Kommer inte på mer just nu.. *fniss*

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • ellinorsmama

Ja det vore något.

Kanske kan man skicka med mobiltelefon så kan de ringa efter pizza på utkörning

• Irre

Om man kollar på gamla filmer så brukar de väl ha frukt och mackor.

• ellinorsmama

Lutar åt mackor och frukt och en flaska saft

• Johje

Det ska inte vara saft i flaskan Mjölk sa våran fröken till om

• Nyfiken gul

Drickyougurt eller nyponsoppa/blåbärssoppa

Rejäla smörgåsar med gott pålägg - köttbullsmackan var ingen dum ide...

Frukt som efterrätt...

• snuttP

blä för mjölken.. tänk om det är så här varmt imorron? Blir den inte sur då? kanske bättre med vatten då? Annars så tycker jag mackor är en bra idé.

• ellinorsmama

Johje

Jo men jag tycker att det är like snuskigt om mjölken ska ligga i väskan från 07.00 fram till lunch. De har ju ingen tillgång till kylskåp!

Men å andra sidan så var det ju så förr men jag vill inte dra på mig/oss någon maginfluensa

• e bennet

Samma här! Dottern ska oxå ha gammaldags skoldag nästa vecka men jag kör nog med plättar och sylt, det brukar hon gilla även som kallt...Fast i smörpapper istället för plastlåda eller folie då!!!

• Johje

Nej, jag förstår, jag bara sa vad våran fröken sa

Mina barn fick med sig saft i en platsflaska, fast fröken sagt till om glas. Men hur lätt hittar men en glasflaska då

• ellinorsmama

Tänk vad våra liv ser annorlunda ut i dag jämnfört med 100 år tillbaka i tiden. Vi tar el, ljus och mat för givet och något som bara finns där.

Tvättmaskin, mobiltelefon, bilar osv. Hur skulle vi klara oss utan det om det skulle försvinna?

Inte undra på att jordens beetende ändras med stormsteg, titta bara på vädret som inte är som det har varit.
    Varma vintrar och kalla sommrar, stornmar osv.

Nog om det!

• lata kocken Johanna

UHT-mjölk
    plättar med sylt
    smörgås i smörpapper med korv
    och en frukt

allt i en unicabox

• Syrènberså

Madicken hade ju smörgåsar,köttbullar och prinskorvar när hon var på utflykt.

• Laire

Frys mjölken några timmar, då tinar den under förmiddagen och är kall  och god när den ska drickas.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
Svar på tråden gammeldags skoldag.