• Krickilina

Röda Hund!

Jag en fundering kring Röda Hund. Jag vet att denna sjukdom kan orsaka skador på fostret men att de flesta är vaccinerade mot sjukdomen. Jag har dock för mig att man under några år på 70-talet slutade att massvaccinera småbarn och jag är osäker på om jag har vaccinerats mot sjukdomen. Ingick vaccinet i trippelvaccineringen? Iså fall har jag det inte eftersom jag haft både påssjuka och mässling. Någon som vet? Jag är född 1977.
    /Krickilina

• Svar på tråden Röda Hund!
  • Linda

Ja, jag tror att trippeln är mässling, påssjuka och röda hund. Bästa är väll att fråga din mamma annars om du har blivit vaccinerad.

• MalinI

Kollade de inte på Inskrivningen på MVC om du var imun mot det? JAg fick i alla fall ta prover. Jag hade fått vaccin. Är född 78

• gamma

Vad jag kan förstå efter att ha kollat in denna länk, www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx, borde du ha fått en dos av trippelvaccinet vid 12 års ålder. Det är inte alla som blir immuna om man inte fått en dos som liten också, dessutom är det alltid några som faller utanför vaccinationsprogrammet och därför kollas alla gravida med avseende på antikroppar mot röda hund. Om man inte är immun kan man inte ge vaccination under pågående graviditet, däremot skall vaccination ges EFTER graviditeten för att få ett vaccinationsskydd inför eventuellt kommande graviditeter.

• Karla

Jag är oxå född 77 och om du gjorde som jag så ärdu vaccinerad mot röda hund. Det ingick att göra det vill jag minas mig.

• Krickilina

Tack för era svar. Tyvärr är mitt vaccinationskort borta, men för säkerhets skull så ska jag kolla med min BM. Tack!

• Jossebell

MPR är mässling påssjuka och röda hund. Vid inskrivning tar man ett prov för att se om du har skydd mot röda hund. Det räcker inte med att man haft röda hund en gång som barn (som jag) för viruset finns i minst 4 varianter.
    Dock är vaccinet för röda hund slut i sverige och man räknar med att ca 2000 kvinnor kommer att bli drabbade av det. (inte sjukdommen utan att vaccinet är slut.) Läste detta i vår lokalpress idag...
    Tack och lov är risken dock ganska liten att du blir drabbad då sjukdommen är tämligen sällsynt i svergie då så många har full gott skydd.

Svar på tråden Röda Hund!