• cewin o celine

Rostbiff till ca 40 personener?

Någon som vet hur mycket rostbiff man beräknar per person? Ska ha examens fest och tänkte höra mig för på Ica vad de beräknar per person, men får inget svar så tänkte det kanske är nån här som är duktig på sånt. Sen vet någon vad rostbiff kostar per kg?

• Svar på tråden Rostbiff till ca 40 personener?
  • korven72

Oj, det kommer att bli jättedyrt med rostbiff till 40 pers. Har för mig att man räknar ca 150-200 g per person. Det finns olika kvalité och pris på rostbiff.

Förslag: Köp lite rostbiff, skinka, kalkon och göra fina stora fat med exotiska frukter ex ananas, mango och andra roliga .

Servera med potatisallad/pastasallad, bröd och sallad.

• cewin o celine

Kalkon var ju också en jätte bra ide. Jag hade tänkte ha rostbiff på fat med exotiska frukter och sen potatissallad, bröd och sallad. Det är enkelt eftersom det inte behövs värma. Din beräkning låter rimlig på 150g-200g per person.

• korven72

Det blir jättefint och gott. Lycka till med den stora dagen *ler*

• cewin o celine

Tack, hoppas på att det blir en bra dag! :) Det är lite att fixa innan, men sen skulle sambon vara min värd hela kvällen så då ska jag bara sitta och njuta av att det äntligen är färdigt haha....

• Göteborgstjej

Man brukar räkna med ca 80 gram per person av rostbiff om man tänker servera den som du. Köper du 200 g per person får du hälften över - garanterat.

• cewin o celine

Fick tag på Ica igår och de räknade med 100g/person, så jag beställde för drygt 40 personer. Räknar med att de räcker även om det kommer nån extra. Eller? Har för mig att jag hade rostbiff när jag tog studenten också och då fick vi massor över, trots att det var Ica som beräknat också till ett visst antal personer.

Har ni några andra förslag på vad ska kan piffa upp eller förgylla kvällen? :)

• CMN

Vi hade kallskuret när vi hade dop och jag hade beställt 100 g/person, vilket jag trodde skulle vara snålt tilltaget men gud så mycket kött vi fick över. Nu hade vi potatisgratäng till som är ganska mättande men jag tror jag hade 500 gram över av sammanlagt 3 kg.

• korven72

Bra musik

Fin bordsdekoration med blommor och levande ljus (nu får säkert sonen massa blommor men jag tänker på små som ligger på bordet)

Lite mingel så gästerna kan sträcka på benen innan kaffet.

Lite snacks tex chiops, nötter, salta pinnar, morotstavar, blomkål och dipsås

Smaskig efterrätt. Tex somrig jordgubbsgräddtårta (dom är ju så fina =)

• cewin o celine

CMN: Åh, skönt att höra att ni fick 500g över efter dopet! FÖr det känns inte roligt om det skulle bli för lite. Jag har beställt drygt 4 kg till 40personer, så då borde de räcka. Jag ska ha potatissallad till och det är också ganska mättande. :)

Svart tulpan: Vilka bra ideer du har! :) Blomdekoration på bordet är ju super mysigt. Hade tänkt ha ljus, men inte alls tänkt på att blommor. Det är jätte somrigt att lägga blommor på bordet. Har du några bra förslag på fina dekorationsblommar?

• korven72

Ang. rostbiffen. Pratade med min kockpappa. Han skrattade ihjäl sig när jag berättade att jag först trodde på 150-200. Nej nej sa han. 100 ska det va =). Tur att inte jag vart ansvarig för köttinköp till nån stor fest hehe...

cewin o celine skrev 2007-05-31 17:39:17 följande:

Det är jätte somrigt att lägga blommor på bordet. Har du några bra förslag på fina dekorationsblommar?
    Juppsi - det är riktigt somrigt med blåklint, röda rosor och prästkragar...

Jag tycker jättemycket om syrener också. Men de doftar mycket och är man känslig kan man bli lite allergisk... Kanske ingen jättehit =)

Budgetvarianten är vad man har i rabatterna, och det kan bli nog så fint.

Bor man vid havet så finns det ju inget så fint som blåmusselskal, lite snäckor, sten och kanske lite glaskulor...
  • lata kocken Johanna

kallskuret räknar man med totalt 80-120g per person
    en sort= mindre, flera sorter = mer

• cewin o celine

Svart tulpan: Syrener funderade jag också men min sambo sa samma sak som du angående allergier osv. För annars är syrener väldigt fina och de luktar så otroligt gott. Musslor och snäckor som du också gav som förslag skulle också vara en hög mysfaktor, ska se vad jag kan hitta.
    Skönt att din pappa också angav 100g/pers. Sa han om det var bra tilltaget eller var det precis så det räckte? :) MÅnga frågor blir det.

Nu är det bara 5 dagar kvar innan examen, JIPPI! :) Mycket att fixa inför festen och även en tenta att plugga på tills i morgon,men hoppas att hinna med utan att slå knut på familjen. haha..

Svar på tråden Rostbiff till ca 40 personener?