• Ojsanda

fel att avla bondkatter??

har läst trådar att folk tycker det är fel.. bara för att de inte är ras katter .. å att de finn sså många bondkatter.
    de var de dummaste jag hört.
    de är ju som att säga, de finns så många kineser redan så nu får de inte avlas fram mer sånna människor..

• Svar på tråden fel att avla bondkatter??
  • Arga Klara

Jag ser inget fel alls id et, och tycker generellt att huskatter är finare än de flesta raskatter.

• Ojsanda

tycker jag med

Arga Klara skrev 2007-05-29 19:02:03 följande:
    Jag ser inget fel alls id et, och tycker generellt att huskatter är finare än de flesta raskatter.
  • KickStart

Jag tycker att det är fel
    Det är många katter som far illa och därför så borde man även reglera bondkattsavel.
    Höja kattens status och se till att de kattungar som föds får ett bra hem- innan de föds och innan man avlar.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Arga Klara

"Höja kattens status och se till att de kattungar som föds får ett bra hem- innan de föds och innan man avlar."

Det håller jag helt med om, och det är väl nästan självklart vid planerad avel, även avel av huskatter.

Däremot gillar jag inte när djur får ungar av 'misstag', både ras-, huskatter och andra djur. Det tycker jag är fel, ett fel av ägaren.

• Zaria

Tycker det är FEL!!!

Katthemmen svämmar över,folk avlar framkattungar till höger och vänster,massvis med kattor blir dräktiga utan att ägaren önskar det och helt plöstligt står med massvis med kattungar han sedan avlivar.

Höj kattens status och se till att det blir lite efterfrågan på huskatter så kanske vi slipper se överfulla katthem,folk som släpper sina katter vind för våg,kattungar som skänks bort och kastas ut och fryser/svälter ihjäl på vintern

Tyvärr verkar många människor resonera som så att det de betalar för det värdesätter man, för inte är det de dyra raskatterna som far illa utan huskatterna.

• Zaria

Och det handlar inte om att en huskatt är sämre än en raskatt, utan för katternas bästa.

• miLLus

oönskade parningar kan undvikas med kastrering

Men men, det är som alltid trist att djuren blir lidande för människans handling.
    Men jag ser avel som avel, sköts den som det ska så tycker inte jag det spelar någon roll.

Tycker det är lite förbluffande dock.
    Avel av huskatter borde förbjudas men avel av Russian Blue är okej.

...
  • Zaria

Millus: Fast hur ofta ser man/läser/hör om folk som bara skiter i att kastrera sina katter och vips är honan dräktig bland raskattsägarna, av huskattsägarna, ja ofta...ofta släpps honon bara ut för att para sig med vilken hane som helst.

Skillnaden är att en raskatt är det mååånga som vill ha,kunniga människor som gärna betalt extra för att veta vem föräldrarna är, genetiska sjukdommar mm

En huskattskull är inte lika lätt att bli av med,dessutom är det hos huskattsägarna till 99% som struntar i att vaccinera,försäkra,köpa bra kattmat,kastrera mm (inte alla men många)

Hade man fått en efterfrågan på huskatter hade priset höjts, de oseriösa kattägarna hade sållats bort (för vem slänger kanske 2000 på en katt man låter springa vind för våg)

• Jane Roe

Herregud vilken kattrasism ! Vem fasiken har rätt att avgöra vilken kattras som är bättre eller sämre ! USCH !!

• Zaria

Ulrica Andersson: Vem har sagt att huskatter är sämre än raskatter? INGEN!!!

Däremot är folk snarare rädda om huskatterna när man inte vill avla på dem hur som helst när det fryser ihjäl tusentals och katthemmen är fulla av huskatter folk inte vill ha.

Varför inte ta tex en katthemskatt istället för att avla fram fler huskatter när det redan finns hundratusentals huskatter som vill ha ett kärleksfullt hem?

Det är det som är poängen.Då är man snarare rädd om huskatterna

Svar på tråden fel att avla bondkatter??