• Camilla73a

Ska kanske köpa gammalt hus - HJÄLP vad skall man tänka på?

Hej!! Vi har letat hus aktivt under ett bra tag och har nu hittat ett hus vi är mycket intresserade av, skall på visning i morgon. Huset är ett stort trähus byggt 1920 med gammal kombipanna. Vad skall man tänka på när man skall köpa ett så gammat hus? Huset är varudeklarerat och man får se de pappren vid visningen. Mäklaren sa att intresset för huset är stort och att budgivningen troligtvis startar dagen efter visningen. Någon som har några bra tips ang hur man skall bete sig vid budgivning? Tacksam för tips snarast!! Skrattande

• Svar på tråden Ska kanske köpa gammalt hus - HJÄLP vad skall man tänka på?
  • ElinC

I ett gammalt hus finns det mycket det kan vara fel på. Tänk på att dolda rör tex kan orsaka svåra vattenskador. Kolla så att det finns ordentligt med ventiler på huset. Ta med en morakniv och stick i fönsterkarmar för att se om det är ruttet. Stampa i golvet så du känner om det känns stumt. Annars kan det vara ruttet.

Det var lite tips! När ni sen bjuder på huset. Tänk på att det är bra att ha ett ordentligt huskonto, redan från början. Man vet aldrig när det händer oförutsatta händelser, som att pannan går sönder, eller taket måste bytas. Vi hade 50 000 i reserv redan från början och det har gått åt.

Lycka till!

• Sysse

När jag köpte mitt hus (byggår 64) så fick jag börja med att byta spis, den hade nog stått här sedan 64 Säkert topp of the line när den kom, men den ställde till så att det blev kortslutning i hela huset.
    Kyl är bytt, nytt plåttak är lagt. Det är alltså bara "måste" saker... Resten får man ta pö om pö..
    Nya fönster skulle sitta fint, för energins skull...
    Kolla avlopp, dränering osv.
    Sök mögellukt.

Lycka till!

Lasten och dygden bor grannar
  • Camilla73a

Tack för tipsen!!Glad Skall på visning idag så jag har säkert mer frågor efteråt!

• Klassikern

Alla elledningar kan behövas bytas ut, grunden kan behöva dräneras, vatten- och avloppsledningarna kanske sjunger på sista verser (byts ofta efter ca 50 år). Tja, det finns ofta mycket att åtgärda på gamla hus.

Ofta är de isolerade med spån eller liknande i väggarna och det materialet har ofta sjunkit ihop under årens lopp, vilket leder till stora värmeförluster. Vid tilläggsisolering så måste det göras på rätt sätt, så att man inte får mögelproblem istället...

Se till att ni har pengar över till drift och underhåll när amorteringar och räntor är betalade.

Men trots allt så gillar jag äldre hus. De är ofta väldigt charmiga!!!

• Camilla73a

Tack för tipsen men vi skippar nog det huset! Huset hade problem med råttor och hade fukskador. Taket behövdes bytas, dränering var gjord senast på 50-talet, elen var mkt gammal, råttorna hade kanske bitit i ledningar för vissa kontakter fungerade inte....tråkigt för huset var jättevackert! Synd att man inte tagit hand om det. Det är bara att leta vidare. Ledsen

Svar på tråden Ska kanske köpa gammalt hus - HJÄLP vad skall man tänka på?