• Anonym (undrar)

Förskollärare se hit!!!

Hej!
    Undrar om någon vet hur lång uppsägningstid man har som förskollärare både från min och arbetsgivarens sida.

• Svar på tråden Förskollärare se hit!!!
  • Lenab79

vid fast anställning så är det 3 månader. Vid vikariat 1 månad.. tror att det är samma tid både för dig och arbetsgivare

• Annsja

3 månader är det iallafall i Lidingö stad. men det kan ju vara olika??

• Anonym (undrar)

I stockholm?

• Anonym

Tre måndader för fast anställning är lagstadgat!

• Anonym (psyk)

Uppsägningstiden har ju ingenting att göra med vilket yrke du har. Du har ju inte en viss uppsägningstid bara för att du råkar vara förskollärare. Det beror på vilken anställning du har, så titta först på anställningsbeviset (om det står något där), och om inte så fråga facket (eller din arbetsgivare) vad avtalet säger.

• Anonym (psyk)

Varför undrar du förresten?

• Anonym (undrar)

Jag undrar därför att vi ska flytta och då måste jag byta jobb.

• Anonym

På mitt arbete (som inte är lärare) så är det då bara en månads uppsägningstid, så någon lag på 3 månader kan man inte stirra sig blint på.

• Anonym

På mitt arbete (som inte är lärare) så är det då bara en månads uppsägningstid, så någon lag på 3 månader kan man inte stirra sig blint på.

• Anonym

• Anonym

Datorn hakade upp sig, därför jag råkade skicka tre meddelanden...

• Anonym (psyk)

Detta är hämtat från tidningen Personalaktuellt:

Fråga: Hur lång är uppsägningstiden för en anställd som har en tillsvidareanställning? Vi har inga kollektivavtal.
    Svar: Om ni inte har tecknat kollektivavtal går ni på de regler som gäller enligt LAS - lagen om anställningsskydd. Där anges att alla anställda har minst en månads uppsägningstid. Arbetsgivaren och den anställde kan komma överens om att annan ömsesidig uppsägningstid ska gälla och det kan man göra både vid anställnings- eller uppsägningstillfället.
    Vid tidsbegränsade anställningar gäller den avtalade anställnings-tiden och arbetsgivaren har rätt att kräva att slutdatum hålls.
    Kollektivavtalen på arbetsmarknaden innehåller olika uppsägningstider och det finns även avtal som reglerar skadestånd mot anställd som bryter mot uppsägningstiderna.

Alltså: Du måste kolla vad ditt avtal säger. Förmodligen har ni kollektivavtal. Om du jobbar kommunalt, så måste det gå att få reda på via kommunen. Har ni något intranät? Det borde ni ha. Där finns i alla fall i den kommun där jag jobbar sådan personalinfo.

• Anonym (undrar)

Va inne på lärarförbundet o där står det att det är 3 mån uppsägning om man jobbat över ett år och en mån om man har jobbat under ett år.
    Så nu har jag fått klarhet i det.

• Anonym (undrar)

Ny undring. Händer det något speciellt om man skulle säga upp sig under en föräldraledighet? Förändras ens föräldrapenning?

Svar på tråden Förskollärare se hit!!!