• Anonym

hur mycket får man som sjukpensionär?

Efter en olycka för några månader sedan, skadade jag nacken, dock hittar man inget fel på rönken mm, så troligen ligger något i kläm som man ej kan se..
    detta gör att min vardag är full av smärtlindring, och jag ibland får lov att ha krage!

Pg av detta kommer jag troligen bli sjuk pensionär, men har aldrig haft någon inkomst, så undrar vad jag då kommer få för "ersättning?" ja månads belopp..

• Svar på tråden hur mycket får man som sjukpensionär?
  • Anonym

Det kan bara fk svara på för det är så olika.

• Anonym

Sjukpensionär blir du ju bara om du aldrig mer förväntas kunna arbeta.

Det är ju bara nån månad sen du skadade dig, du kommer nog att bli frisk ska du se.

• Anonym

OM du skulle bli sjukpensionär, vilket jag starkt betvivlar då du nyss skadade dig, så får du nog inga pengar från FK.

Du har ju inte arbetat in nån SGI.

Det blir nog socialbidrag för din del isåfall.

• Anonym

Tror absolut inte du blir sjukpensionär. Det finns antagligen alltid nåt litet arbete du kan utföra några timmar i veckan åtminstonde.

Så då kommer du att få din lön, samt att soc går in och betalar upp till existensminimum, eftersom du inte arbetat in till någon sjukersättning.

• Anonym

Om man inte har haft någon inkomst tidigare finns det någon sorts garantiersättning som man får. Ring och prata med dem på FK, så får du mer utförlig info och de kan göra en preliminär uträkning åt dig.

Lycka till!

• Längtar efter en liten

Jag får ca 11 000 ut efter skatt och jag är sjukpensionär efter en olycka

Mamma tänker på dig,hur du har det där uppe :( Puss
  • Anonym

I vanliga fall; dvs när man arbetat innan, så tror jag att sjukpensionens ersättning är typ 68% av inkomsten (minns ej exakt). När du inte jobbat tidigare är det lite svårare att säga, du får nog höra av dig till F-kassan om det blir aktuellt.

Det du ska ha i tankarna är att F-kassan gärna sätter dig som Sjukpensionär hellre än sjukskriven eftersom ersättningen är högre som sjukskriven.

• Miss USA

Det finns en garantinivå för sjukersättning (som sjukbidrag egentligen heter) information om den finns på www.fk.se under aktuella belopp.
    Om du har jobbat blir sjukersättning ca 64 % av inkomsten
    Har du aldrig jobbat kan du inte få sjukpenning, men du kan ansöka om sjukersättning. Sjukersättning för man antigen tidsbergränsat eller tills vidare, och det är hälsotillståndet som avgör.
    Till ansökan ska du lämna ett läkarutlåtande (sk LUH).

Stolt mamma till två huliganer
  • Miss USA

tagit från www.fk.se

Garantiersättningen ska ge ett ekonomiskt grundskydd oberoende av tidigare arbetsinkomst. Storleken beror på hur många år du har bott i Sverige och grundas på tillgodoräknad försäkringstid – faktisk och framtida försäkringstid. Försäkringstid i Sverige räknas från och med det år du fyller 16 år och längst till och med det år du fyller 64 år. Garantiersättningen minskas med den inkomstrelaterade sjuk- eller aktivitetsersättningen. Även yrkesskadelivränta, utländsk invaliditetspension eller utländska förmåner som inte motsvarar garantiersättning kan minska din garantiersättning. För dig som saknar inkomstrelaterad sjuk- eller aktivitetsersättning betalas en årlig hel garantiersättning med belopp som motsvarar garantinivån. Om du har låg inkomstrelaterad sjuk- eller aktivitetsersättning får du garantiersättning upp till garantinivån. Garantinivån varierar beroende på din ålder.

Du som är mellan 30 och 64 år kan få sjukersättning om din arbetsförmåga är varaktigt nedsatt med minst en fjärdedel.

Arbetsförmågan måste vara nedsatt på grund av sjukdom eller annan nedsättning av den fysiska eller psykiska prestationsförmågan. När din arbetsförmåga är nedsatt under en begränsad tid, men minst ett år kan du få tidsbegränsad sjukersättning. Du kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukersättning. Det beror på hur mycket din arbetsförmåga är nedsatt och vilka möjligheter du har att försörja dig genom ett arbete.

Summan per månad är ca 8000 kronor innan skatt.

Stolt mamma till två huliganer
  • Anonym

jag har sjukersättning och får ut 12600kr efter skatt.
    det tar ett genomsnitt av dina 3 bästa inkomstår och så får du 64% av det.
    Sjukersättning kan man få om läkarna tror att du kommer att vara dålig i minst 2 år

• Anonym

det är ca 8 månader sedan min olycka och inga tecken på att jag blir bättre, därför ska dom starta en utredning om någon månad som jag förstod det, men jag vill kunna jobba!

• Jordgubbspaj

Hur gammal är du? Om du är yngre så kanske du kan få aktivitetserstättning istället.

• Anonym

Tänk på att även AFA kan gå in med ersättning till dig. Har själv varit sjukskriven flera år och har gått över till sjukersättning nu. AFA kan du få både som sjukskriven och när du har sjukersättning. Det hjälper bra med den summan man får därifrån!

• Anonym

Hur länge får man ersättningen från AFA då? Är det begränsat?

• Anonym

som sjukskriven som längst till 360e dgn, sjukersättning tills man blir 64 (tror jag) Eftersom du varit sjukskriven 8 mån har du förmodligen en rätt rejäl summa att få!

• Anonym

ring till AFA för blanketter, det tar ca 4-6 ve innan man får ersättningen!

• Anonym

För att få från AFA måste du varit med i facket och jobbat.

Svar på tråden hur mycket får man som sjukpensionär?