• Sqti

kanin med knöl under hakan

hej. min kanin har på något sätt gjort hål i knölen han har under hakan. han tvättar sig frenetiskt eftersom det kommer var ur knölen. jag har tvättat lite med kokt svalnat atten och hushållspapper men undrar om det kan bli infekterat till imorgon. ska ringa veterinären så fort de öppnar växeln och se om de kan ta emot oss och fixa det här. han har tid till nästa vecka hos tandläkaren för slipning av kindtänderna och de övre framtänderna, han har inga framtänder på den nedre käken. då brukar hon även tömma knölen på var.
    nån som har några tips på vad man kan göra i nuläget? han verkar må bra men drar sig undan när jag vill rengöra knölen.

• Svar på tråden kanin med knöl under hakan
  • Tingelina

Nej men stackars liten! Hur länge har han haft bölden? Det låter som att ni kämpat på med den rätt länge. Men om det kommer ut var så finns det ju redan en infektion som förmodligen har med hans bett att göra. Så att oroa sig för infektion är väl onödigt? Min kanin hade en sån böld, han blev opererad och blev bra sen.

• Sqti

det här blir nog tredje gången han ska in för knölen och som jag sa så fixar hon tänderna samtidigt. jag blev bara så orolig när jag såg att han var varig och nu är han helt genomblöt på bringan av allt tvättande. hon tog hans nedre framtänder när vi lämnade in honom första gången för knölen. han har ju haft problem med framtänderna innan, i ca 2 års tid men i vintras så dök den här knölen upp. de röntgade hans käkar sist och hon sa att hans tänder var alldeles grötiga i rötterna. ser inte alls fina ut men så länge han äter och mår bra så kunde man slipa och fixa. och det gör han, äter och mår bra. ville bara höra om man kunde göra nåt just nu. först på tisdag nästa vecka får han träffa tandläkaren eftersom hon besöker kliniken på tisdagarna och igår var hon inte där, just när jag ville ha tid, typiskt, och så händer detta idag. hoppas bara han inte har ont.

• LillFlax

Är det ett öppet sår? *trög och trött*

• Sqti

lillflax: det verkar inte så, kollade på han precis. men det måste ju vara lite öppet nånstans eftersom varet kom ut. nu verkar hela knölen ha krympt, men jag hör honom just nu, att han kliar sig med baktassen vid knölen.

• Tingelina

Jag tror det du gör nu räcker bra, koksaltlösning är väl det bästa (finns på apoteket) annars kokat vatten som du haft. När vi tvättade av min kanin så använde vi tops för att rengöra i såret så man får bort varet. Det är bättre att varet rinner ut än att det ligger kvar och spänner, gör förmodligen mindre ont då också. Du kan väl hålla koll på honom om han visar tecken på smärta, ex. att han gnisslar högt med tänderna och sitter med spänd kroppshållning. De bör ju få smärtlindring isåfall. Lycka till med ninisen, hoppas han kryar på sig.

• Sqti

tingelina: jag låter han vara just nu, är väl inte trevligt att nån springer och pillar på en hela tiden. han behöver lugn och ro kan jag tänka mig. han fick mat nu så jag får se om han äter nåt innan jag går och lägger mig.
    men din kanin blev bra efter operationen? min får ju den här knölen varannan månad ungefär och sen måste han ha medicin i ca 10 dagar efter varje tandläkarbesök, så att knölen ska läka bättre.

• LillFlax

och städa buren, skitig bur och var och öppet sår är inte bra, massa bakterier.

• FridaSjolund

Åk in till vetrinär med kaninen!
    Har erfarenhet om kaniner som har haft sådär, en dog..
    Önskar att vi tatt med den till vetrinären tidigare!

• Sqti

tack alla som har tyckt till och tipsat. kom precis hem från veterinären, jag har fått medicin som han ska få till tandläkarebsöket nästa vecka. hon tyckte att jag skulle fortsätta tvätta honom vid knölen med steriliserat vatten. så nu borde allt vara ok.

• Tingelina

Vad skönt! Min kanin blev bra efter operationen, alltså de gick in och tömde på var och kollade så att själva käken var okej. Det kanske kommer tillbaka på din kanin för att det sitter i själva käkbenet.

Svar på tråden kanin med knöl under hakan