• Thila

Kostnad för att fälla träd

Vi har ett stort träd på våran tomt vid sommarstugan. Nu vill våran granne att vi ska ta ner det eftersom de är rädda att det ska rasa på deras hus när det blåser. Så självklart ska vi ta ner det. Vi kan absolut inte göra det själva. Det är för stort å står väldigt tokigt till. Så nu undrar jag om det är nån som vet vad det kan kosta att ta dit nån som fäller det. Det står så till att vi kommer inte att behöva ta bort stubben så allt som ska göras är att fälla trädet.

Stupid is as stupid does
  • Svar på tråden Kostnad för att fälla träd
  • Skrutt och Skrot

Kolla annonserna i er lokaltidning. Vi ringde ett företag och de skulle ha 1000kr för varje träd (vi hade 6st). Hittade en annons och de killarna tog 800 för alla 6 träd

• Thila

Ok, ska kolla tidningen nästa gång vi åker upp. HUr stora var era träd?

Tack för tipset!

Stupid is as stupid does
  • Göteborgstjej

Vad har du för skyldigheter att ta ned det, vet du det? Vi har nämligen samma problem, fast tvärtom. Grannens gigantiska björk hänger in jättemycket över vår trädgård. Man vill ju inte göra sig osams med grannen med hemskt gärna ha bort trädet...

Hoppas det var ok att jag lånade din tråd!

• Näckrosen

Vi har just tagit ner 7 träd som stod väldigt nära vårat garage och grannens hus.
    Nu hade vi turen att min svåger är skogsarbetare, men vi kollade ändå upp andra alternativ, då han varit bortrest ett längre tag.

Vi kollade med en firma i Norrköping som har rykte om sig att vara billiga.
    De skulle ta mellan 2-3000/träd beroende på om de behövde skylift eller inte. Då skulle de också ta bort allt och ta det med sig.

Räddningstjänsten tar ner träd som står illa till för att öva sig på.
    De tar mellan 500-1000 kr beroende på om de behöer stegbil eller inte.

Jag tror inte man har någon "skyldighet" att ta bort träd för att grannar vill det.
    Men jag fick veta från ganska säkert håll om försäkringar. Har dock inte kollat uppgifterna mot försäkringsbolaget:
    Att: Står trädet närmre än 4 meter från ditt eget hus och faller över det gäller inga försäkringar.
    Faller det från längre håll på ditt hus är det bara självrisk du betalar.
    Faller det på grannens hus betalar du självrisken, oavsett avståndet mellan hus-träd.

Hoppas mitt svar hjälper er något.
    /Cia

• Thila

Göteborgstjej: Vet inte om vi är skyldiga att ta ner det. Men i vårat fall så e det ju inte att trädet "stör" grannen utan att det faktiskt kan skada hans hus om det skulle blåsa ikull. Men nog borde era grannar iaf kunna kapa i trädet. Det ska ju inte hänga över på eran tomt.

cicc2: Då ska vi kolla med räddningstjänsten. Bra tips. Tack så mkt.

Stupid is as stupid does
  • Göteborgstjej

Ivårt fall hänger trädet till och med över vårt tak...

• Peztis

Men vad är det för träd? Bara för att det är stort så behöver det väl inte välta när det blåser?

Priset beror ofta på hur trädet står och vad ni vill att de ska göra. Ska de ta med sig allt, endast riset eller lämna allt?

Vi betalade ca 1000:- för en björk som var fallfärdig och då tog de med sig riset och kapade stammen i vedlängd så vi behövde bara hugga upp den. Detta några mil norr om Sthlm (varierar säkert i landet). Fick offert från ett annat företag, de skulle ha ca 3000:- för samma jobb.

• Handyman86

Jag har en firma som bland annat fäller träd i Stockholm
    det går bra att ringa mig på 072-2018626 för frågor. 

Svar på tråden Kostnad för att fälla träd