• Änglagård

Göteborgare har så lustiga uttryck på allt....

Hejsan!!

Jag har länge tänkt på hur det kommer sig att just Göteborgare har så mycket knepiga uttryck för saker å ting. Jag bor själv i Göteborg nu men är inte född Göteborgare så jag har inte den inbitna dialekten. Självklart så finns det säkert en massa olika skiljaktigheter i alla dialekter men nu pratar vi bara om "Götebosskan" här. Här kommer några exempel:

1. BAMBA - I Göteborg säger man så om skolmatsal/matbespisning. Tycker iofs att ordet är rätt så charmigt, men hur i hela friden kopplar man ihop bamba med en matsal?

2. SVALE - I Göteborg säger man så om trapphus/trappuppgång. Exempelvis: Jag och hon bor i samma svale. En sval för mig är en sån man har ihop med vissa kylskåp men som har en något högre temperatur.

3. TUNGA - I Göteborg säger man så om plösen, alltså den grejen man har under snörningen i en sko. Låter så roligt när en Göteborgare säger: Dra upp tungan innan du knyter skon.

4. TRÄD - I Göteborg säger man så om växterna man har inomhus i fönstren. Idag måste jag vattna träden. *Hmmmm*

5. TAPPEN - I Göteborg säger man så om bensinstationen/bensinmack. Vi ses på tappen.

6. MUNK - I Göteborg säger man så om såna chokladbollar/toppar med vitt fluff inuti. I andra delar i Sverige är en munk en friterad bulle med socker runt med eller utan sylt/vaniljkräm inuti.

7. TYKEN - I Göteborg säger man så om en person som är mindre trevlig. Måste du vara så himla tyken?!

8. GO - I Göteborg kan man säga så till en person man tycker är dum i huvudet. Exempelvis: Är du go i hela huvudet eller? För mig betyder go att en person är gosig /snäll å rar.

9. KNÖ - I Göteborg säger man så om att tränga sig in. Exempelvis: Knö dig in eller sluta knö, alltså trängs inte!

10. SKOBBA - I Göteborg säger många det ordet när någon skolkar. Natalie skobbade idag!

Ja detta är bara några stycken av alla lustiga uttryck Göteborgare har. Och jag ställer mig nu undrande till varför?? Detta är inget påhopp mot den dialekten, för jag tycker att många ord är riktigt charmiga, men det jag undrar är om någon kanske vet var alla uttryck härstammar ifrån? Det kanske finns en logisk förklaring till varför det heter som det heter??
     Någon som kan hjälpa mig?  Med vänliga hälsningar från Ängla

• Svar på tråden Göteborgare har så lustiga uttryck på allt....
  • Linda1976

Men vet du! Många av de orden är lika mycket skånska!

Svale, tunga, skubba (inte skobba!) är superskånskt!

Men jag håller med dig! Jag har bott i Göteborg i snart 6 år och jag fattar fortfarande inte allt!

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • Lyxmorsan

Vissa av orden används i Halland också. Men hallänskan är väl speciellt för att det har danskt påbrå iom att vi VAR danskt tills för "några år"  sedan. (tyken, knö, tunga, bambatant är några exempel)

/\*Predikaren3*/\
  • virrigavevve

knö säger min mamma med och hon e en riktig skåning=).. vi har konstiga uttryck för oss..=)

• God cares

Jag är också inflyttad, och minns när jag började gymnasiet här och alla kallade skolmatsalen för "bamba". Jag hade ingen aning om vad de pratade om :-S Likadant med "munk". Vid Lagerhaus i stan finns en liten godisaffär där det står "färska munkar" på en skylt, har stått så i flera år. Ända tills för ett tag sedan trodde jag de menade munkar som jag menar att det är, alltså donuts!

• Kamikazee

Haha, vad roligt! Är själv bosatt i Götet, men kommer egentligen från Norrköping (också ett ställe med mycket slang). Maken min kommer från mitten av Västergötland (men har  även växt upp i Göteborg) och jag har under de år tillsammans med honom lärt mig många Göteborska/västgötska uttryck. Men mycket var nytt när jag flyttade hit för ett par år sedan - t ex Bamba (bra att kunna då jag är utbildad lärare och precis fått mitt första jobb här) och svale - herregud vad lång tid det tog för mig att komma underfund vad det var för nåt. Hade en kollega som berättade om när han var student här i Göteborg och bodde i ett rum "med toa på svalen", och jag satt som ett fån varje gång han nämnde det men förstod att det måste betyda typ "gemensam toa i korridoren".

Andra ord (som kanske är mer västgöta än göteborska) är:

Bös - om något är bösigt så är det typ rörigt.

Lö - ska tydligen innebära kroppsbehåring av det slag som inte befinner sig på huvudet.

Flö - betyder matfett.

• Lyxmorsan

Lö=Ludd (som i naveln, mellan tårna...) iaf här i Halland

/\*Predikaren3*/\
  • nikolin

Svale= svalgång, gammalt ord för nåt man kan gå på längsmed utsidan på ett hus ..loftgång kallas det också!

Bamba är en förkortning för "barnmatsbespisning".

Hur en kokosboll kan bli en munk kan jag icke förstå!

/inflyttad göteborgare.

• Änglagård

Tack! För era svar..ja se där vad man lär sig....så de har tokiga uttryck i Skåne med...*HEHE*

// Ängla

• Änglagård

*puffar lite ifall ngn har ngt mer att komma med*

• God cares

Vi har ju glömt det mest "lustiga" här:

ÄNNA, helskumt ord egentligen som används till allt, t.ex. "Det var änna roligt att vi träffades".

Svar på tråden Göteborgare har så lustiga uttryck på allt....