• Barnimaj

Fällor mjölkallergi

Hej!
    Vi kör mjölkfritt på vår kille som är 13 mån sedan 1 vecka och vi märker en sådan skillnad. Innan kräktes han mycket, hade löst bajs, matvägrade, gick inte upp i vikt och hade svårt att sova på nätterna.
    Vi tycker att det funkar bra att hitta mjölkfria matvaror men är oroliga att det är någon fälla vi missat. Igår pruttade han nämligen mycket och fick löst bajs. Någon som har något tips på fälla som man lätt gör. Annars tittar vi på innehållsförteckning. Det vi ger honom mest är burkar som är mjölkfria, pasta, scans köttbullar, falukorv, scans pyttipanna, potatis, frukt, bröd och smör som är mjölkfritt, smörgåsrån, vatten och välling och gröt som är mjölkfritt.

Hoppas att någon har tips!

• Svar på tråden Fällor mjölkallergi
  • gravid35

Hej!

Jag är själv allergisk mot mjölkprotein. Som du själv säger så måste man ju alltid titta på innehållsförteckningarna.

Det enda tips jag kan ge är att läsa väldigt noga, ibland luras man av att det inte står mjölk, ost, creme fraiche eller liknande "vanliga" mjölk-ord utan mer ovanliga ord som man kanske inte förstår betyder att det innehåller mjölk.
    Det finns/kan finnas mjölk i varor där det t.ex. står något av dessa ord i innehållsförteckningen: kasein, kaseinat, natriumkaseinat, vassle, kvarg, smör, vegetabiliskt margarin osv.

Å andra sidan tror man ibland att något innehåller mjölk fast det inte gör det, för att vissa ord låter som att det har något med mjölk att göra. Detta innehåller inte mjölk: mjölksyra, löpe, kakaosmör, kokosmjölk, laktobaciller, natriumlaktat, smörarom.

Det är en djungel att hitta rätt bland de mjölkfria varorna. Jag har upptäckt att liknande varor av olika tillverkare kan skilja i innehåll. (T.ex. innehåller vissa "havrefras"-flingor mjölk medan andra inte gör det. After Eight-choklad innehåller vanligtvis inte mjölk, men om den är tillverkad i Tyskland så kan den innehålla mjölk.) Man lär sig varteftersom.

Lycka till!
    En sida jag rekommenderar är www.allergimat.com

• CillanB

Man ska även akta sig för Zendium tandkräm då den också innehåller mjölk

• Barnimaj

Bra tips!
    Är Bamses tandkräm från apoteket ok?

• Jonasson

Findus fiskpinnar(orginal) och findus REmouladsås är också ett bra middagstips! Delicato chokladboll till dessert!

• CillanB

Barnimaj:
    Jo jag tror nog Bamse tandkrämen ska fungera.
    I allafall så sa inte dietisten som vi träffade då vår son utreddes för födoämnesallergi något om den.
    Utan hon varnade oss bara för Zendium då den innehäller mjölkprotein.

Svar på tråden Fällor mjölkallergi