• Pico

"Sova hela natten"-kuren funkar!!

Nu har vi kört "sova hela natten"-kuren i 4 nätter på våra 4-månaders tvillingtjejer och den funkar! I natt sov de 19-07! Skrattande Sigrid somnade på stört efter en ramsning medan Agnes hade sin arga kväll i 10-15 minuter (hade Sigrid kvällen innan, helt enligt boken). De vaknade till ett par gånger under natten och morgonen med somnade om helt själva! Helt fantastiskt!!

• Svar på tråden "Sova hela natten"-kuren funkar!!
  • tinivini

Vad skönt för er... Kan tänka mig att man särskilt behöver sömn om man har välsignats med tvillingar
    Hur funkar sova hela natten kuren om jag lite nyfiket får fråga? När kan man börja??

• Pico

Det finns mycket bra info på AW's hemsida www.annawahlgren.com annars rekommenderar jag boken. Man kan använda kuren "fullt ut" från 4 månader men man kan använda den även tidigare men lite modifierad. Det står precis hur man ska göra.

• WillerWalle

Jag vill oxå veta hur det funkar?

*Puffffff*

• beba

Grattis!! Längtar dit jag med Använde ni vagn eller säng? Hur ser deras schema ut nu? Ammar du? Jag ska nog vänta tills dottern börjar äta gröt för att vara säker på att hon är mätt. Kul att det funkar!

• Miani

Grattis!! Det finns mycket bra på den sidan och i Barnaboken!

• Små Hjärtan

Någon som vet om den funkar på en tvååring med??

Har hört om metoden först nu men vet inte hur den går till.

• Miani

Stora längtan: Ja, det gör den, men man går tillväga på ett lite annorlunda sätt än vad man gör med mindre barn. Jag är inte så insatt själv, men det står mer på hemsidan (www.annawahlgren.com).

• Mrs Benton

Använde du andningslarm? Vilket isåfall? Känner att jag oxå måste prova sova hela natten kuren nu..börjar bli trött..

• Små Hjärtan
    Miani skrev 2007-05-30 12:15:13 följande:
    Stora längtan: Ja, det gör den, men man går tillväga på ett lite annorlunda sätt än vad man gör med mindre barn. Jag är inte så insatt själv, men det står mer på hemsidan (www.annawahlgren.com).
    Stod inte så mycket. Handllar mest om små bebisar. Försöker hitta boken billigt någonstans. Behöver verkligen få min två åring att sova i sin säng hela nättrena. Ska ha en liten i september så det är dags att börja nu då.
  • Pico

Beba: Vi har en dubbelvagga men den är klart lite för liten när de ska ligga på mage så vi ska byta ut den mot två spjälsängar i helgen. På dagarna sover de (på rygg) ute i vagnen.

Vårt schema ser ut så här:

Väckning och amma kl 7

Sova (inne i vaggan) 8.45-9.30

Amma 10.15
    Sova (ute) 11.15-12.45
    Smakis + amma 13.15
    Sova (ute) 14.30-15.15
    Amma 16.15
    Sova (ute) 17-17.20
    Gröt + amma 18.15
    Nattning 19

Mrs Benton: Nej, jag använder ingen andningslarm, de är så pass stora nu att de kan vända sig till mage själva.

• Emmpis

Om jag fattat rätt ska barnet ligga på magen??
    Men om det bara gör att han blir pigg då och kan se allt runtomkrig å bara ligger å spanar runt. Hur gör man då+???

• Pico

Emmpis: Han får ligga och spana omkring om han vill. Grejen är att ge barnet förutsättningarna  och tryggheten för god sömn, inte att de måste sova varje minut av den tiden man har bestämt. Målet är att de ska kunna somna och somna om själva.

I kväll gick nattningen lite sämre tyvärr. Agnes var jättearg i ca 10 min och då låg Sigrid och "klappade" henne på armen (det såg jättegulligt ut Glad). När Agnes väl började lugna ner sig och somna drog Sigrid igång. Hon blev tokarg och skrek i 20 min. Hon bokstavligen morrade och jag har aldrig hört henne så arg! Nu sover de och jag hoppas att de sover lika gott och bra som igår!

• BeccaGrodan

ang att de ska ligga på mage... det har man ju hört att de INTE ska pga PSD, måste barnet ligga på mage för att det ska funka? tycker nämligen att allt annat i den här metoden verkar bra men skulle nog inte vilja ha honom på mage o är tveksam till att han själv skulle vilja det oxo....

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Pico

AW propsar på magläge och med andningslarm när de är små. Jag använder inte andningslarm iom att mina tjejer är så pass stora att de kan snurra över till magläge själva och då ska det inte vara någon fara. De sover helt klart bättre på mage (iaf mina) när de väl kom över första chocken av att vara tvingade att sova på mage.

• BeccaGrodan

oki.. mmm jag är ändå lite skeptisk till magläge men vi får väl se..
    en fråga till dock.. på hennes sida står det ett förslag till schema för mat o sov... när det då står att barnet ska sova ex 8-9.30... hur gör man då om barnet vaknar tidigare? ska man vagna då och inte ta upp förens 9.30?
    när det står mat 10-11 betyder det att man kan amma någongång under den perioden?

flåt alla mina frågor men behöver verkligen hitta en bra rutin för att få bättre nätter här... han vaknar en gång i timmen som det är nu.. :/

Att man kan älska någon så mycket så fort!
Svar på tråden "Sova hela natten"-kuren funkar!!