BILSTÖD
Hej!
Vi måste byta till större bil och undrar nu om någon här har erfarenhet av bilstöd. Tar det lång tid? Krångligt? HAr varit inne på Försäkringskassan och läst, men vill höra era personliga erfarenheter och tips!
Tackar.
Hej!
Vi måste byta till större bil och undrar nu om någon här har erfarenhet av bilstöd. Tar det lång tid? Krångligt? HAr varit inne på Försäkringskassan och läst, men vill höra era personliga erfarenheter och tips!
Tackar.
Vi skickade in våra papper i mars, hade telefonkontakt (utredningssamtal) med handläggaren 26 april, men har sedan inte hört något mer.
Vi har försökt få kontakt med handläggaren hur många gånger som helst och det senaste var att vi skulle få besked denna veckan.....
Håller tummarna för att det ska igenom då vår son har värk, inte rokar gå , använder rullstol (inte alltid men vid transport längresträckor osv) och har en hel del andra hjälpmedel som vi behöver ha med oss om vi ska någonstans.
Trots strul för vår del så tycker jag helt klart att du ska söka.
Man kan ju inte få mer än ett nej.
Lycka till
Hejsan
Vi ansökte om bilstöd i Mars/april tror jag. Vi har fått godkänt på bilstöd, och nu är ansökan om bilanpassning på gång.
Vi har bestämt oss för att inte använda bilstödet till att köpa en ny bil utan bara anpassa den vi har nu. Min son måste ha en ny bilstol.
Vägvärket har vi träffat och vi har fått ett kostnadsförslag på anpassningarna. Så nu ska bara försäkringskassan godkänna offerten.
Det tar ALLTID lång tid när försäkringskassan är involverad. 3 månader sa våran handläggare att det nog kommer att ta när vi ansökte i våran. Eller det får inte ta längre än 3 månader till och med.
Som bilstöd kan man max få 60 000:-
Sen finns det extra bidrag att söka om man har en årsinkomst som är under 150 000(jag tror siffran är rätt)
Lycka till
Får man fråga vilken sorts bil ni anpassar?
Vi ska strax skicka in vår ansökan om bilstöd till FK men har funderat på vilken bil vi ska ha. Vi måste nämligen ha två bilar pga att vi pendlar så mycket till jobbet. Och ska då kunna lämna/hämta med två olika bilar.
Vi har en V70 nu, som vi troligen behåller och så vill vi köpa en chevrolet minibussliknande bil, med lite extra plats för större hjälpmedel och sånt i bagaget.
vi fick ocksa hora typ tre manader ska ocksa satsa pa en cheva
Tack för era svar. Vi har igen bil att anpassa ännu. En vanlig kombi, bara. Måste skaffa en större bil, då vi nu har fått elrullstol, som är TUNG!! Funderar på en VW sharan.
Angående bilstöd; man kan idag få max 60 000 kr i bilstöd vid inköp av bil. Eventuell anpassning av befintlig bil eller bil inköpt med hjälp av bilstöd, betalas av FK. Vid enbart anpassning brukar en person från TSV komma hem och titta på bilen först, samt träffa barnet och se vad/vilka anpassningar som behövs och om de är möjliga att genom föra. Inte alla anpassningar kan göras i vanlig personbil. TSV-personen skriver ett intyg som bifogas till ansökan hos FK.
Vi skickade in ansökan i början av juli, fick beslut i början av aug. Handläggaren ringde efter några dagar och hade utredningssamtal och sen var det klart!! Jättesmidigt!
Ska åka o hämta min sprillans nya VW Sharan på onsdag !
Ulrica, hur mycke fick ni i bidrag??
Vi har bara anpassat våran nuvarande bil.
Vi fick 60... (får inte alla det? om det inte är anskaffningsbidrag...) hur mycket det blir i anpassning är inte klart. Liam ska ha en vridbar stol så vi slipper häva oss in och riskera slå hans huvud i vindrutan.
Vi fick 60 000 i bilstöd, alltså för anskaffning, vilket är max. Sen kostade anpassningen 79 000 kronor (med arbete), vilket Fk betalade.
Vi skickade in ansökan om bilstöd i nov -06 & den 1 feb -07 hämtade vi ut våran sprillans nya V70.
Bilstödet för anskaffning av bil är 60 000 kr.
Vi har inte anpassat bilen än men ska prata med FK om det för att få byta stötdämpare bak så att vi kan köra in elrullstolen i bagaget.