• Husmamman

Varför är det inte bra att bebisar/barn ser på tv?

Jag har läst många trådar där folk pratar om att det inte är bra för bebisar/barn att titta på tv. Men varför är det "farligt", vad kan hända? Jag låter inte min bebis titta på tv:n för jag tänker att det måste bli så mycket intryck för honom plus att han är så liten så han får inte ut något av det eller vad man ska säga men i bland när man har på tv:n i samma rum som honom så dras han till att titta på tv:n så då brukar jag få stänga av den till sist för att jag fått för mig att det är farligt. Men jag undrar hur farligt är det och varför egentligen?

♥Ludvig 30 januari 2007♥
  • Svar på tråden Varför är det inte bra att bebisar/barn ser på tv?
  • Drömbakelsen

Vad jag har hört så stimulerara tv tittande bara ena hjärnhalva på dem, eller något sådan tror jag det var.
    (Svammel, svammel )

• emma brolin

de blir överstimulerade och kan inte ta in alla intryck. blir för mkt för dem alltså

• aquali

Fanns ett väldigt bra artikel för en månad sedan på DN skriven av professorn Lagerkranz från Karolinska. Han förklarade väldigt klokt och enkelt varför barn bör ej titta på tv innan 2 -3 års ålder. De är inte kapabla ta emot intryck och sortera dessa på rätt sätt.

• Xenia

Att enbart ena hjärnhalvan stimuleras vid TV tittande kan bara inte stämma. Förr var det poppis att forska fram att enbart ena hjärnhalvan blev stimulerad. Idag har de kommit fram till att det är för mkt intryck för hjärnan. Får se hur det är om tio år. Vad de kommer fram till då!

• Knosan

Frågade på mitt bvc när barnen var fyra månader, då vi brukade titta på film rätt mycket och barnen låg i var sin famn och sov. Men när de var vakna var de väldigt intresserade och om man vände dem om höll de på att vrida nacken urled!!!!
    Bvctanten svarade att det är bäst för så små barn att ligga på mage på golvet. Bra svar. NOT!

• ullis83

Jag ställde min son på 7 veckor framför tv´n när jag packade skötväskan snabbt häromdagen och han var knappast överstimulerad..han låg och skrattade lite grann åsså var det bra med det

• Sajom

Läste någonstans om en undersökning i England som visade att risken för autism ökade om barnet tittade mycket på tv före två års ålder. Tydligen hade antalet barn med autism ökat massor i england de senaste åren.

• Husmamman

vad beryder mycket tv-tittande? Menar de en timme om dagen eller 20 minuter om dagen?

♥Ludvig 30 januari 2007♥
  • Sajom

Kommer tyvärr inte ihåg hur mycket tv tittande det handlade om. Jag tänker nog försöka hålla tv tittandet här på noll så länge det går. Det går dock inte så jättelysande, har en liten tjej på 4 månader som håller på att vrida huvudet ur led för att se tv:n.

• ankizen

som jag hört de så blir barnens kreativitet och sånt hämmat av att titta på tv. men de vetetusan om de stämmer..
    här hemma är alltid tvn igång och båda mina barn tittar lite då och då men grejar mest med nåt annat...

• december06

Min enda räddning är ibland att ställa sittern framför tv:n en stund. Då pratar vi alltså om max 10 minuter. Tror inte att det kan vara skadligt, och hon lär knappast bli autistisk för det. Har svårt att dra paralleller med autism och tv-tittande, då autism är medfött och uppstått under fosterstadiet. (Iaf i de allra flesta fall) Iofs kan vanvård av ett barn där ett barn aldrig får fysisk kontakt kan orsaka autism, med det är ju en helt annan sak, om vi ska hålla oss till ämnetGlad

• poffelisa

Jag har en bok hemma som heter "Barn i början" och som är skriven av Kristina Hofsten (utgiven av Vi föräldrar).Där står det att det inte alls är farligt för bebisar att titta på tv och att det är naturligt att de är nyfikna och vill titta. Däremot står det också att bebisar även behöver mänsklig kontakt och social samvaro. SÅKLART! Min fyramånaders sitter i mitt knä och kollar lite ibland, men han tittar på annat efter ett tag och fastnar aldrig och utslaget på en hel dag blir det inte mycket tittande för honom eftersom jag oftast tittar på tv när han sover för kvällen.

• Isalel

Farligt är det väl inte, men det som kan bli tokigt är väl om man alltid använder tv:n som barnvakt (mer än 15 minuter) för då blir barnen fysiskt understimulerade och psykiskt överstimulerade.
    För bebisar att titta på tv är som att vi skulle titta på en film med snabbspolningsknappen på...så förklarade vårat BVC.
    Sen gör dom forskningar på om för mycket tv tittande kan ge koncentrationssvårigheter längre fram, å det tror jag kan stämma, det där med autism låter lite ologiskt i mina öron...

• CrTMn

En sak jag läst är att det inte stimulerar det tre-dimensionella seendet, m a o ´hjärnans inlärning av djup, höjd och bredd.
    Men som sakt handlar det nog mer om hur mycket inte att.
    Om ett skratt förlänger livet och de små tycker det är roligt så varför inte för en stund.
    För egen del så är det noll tv för vår dotter. samma som för godis... luteranskt skall det vara :)

Svar på tråden Varför är det inte bra att bebisar/barn ser på tv?