• Klara80

Enkelt med lax eller annan fisk?

Någon som vill tipsa om vad jag kan laga för mat idag?
    Jag har fyra laxfileér och några fiskblock i frysen som skulle behöva ätas upp.

• Svar på tråden Enkelt med lax eller annan fisk?
  • aktuelle

lax brukar jag lägga i en ugnsform, strö över salt och krydda med santamarias lime and pepper , hälla över lite grädde och köra i ugnen på 175 grader i ungefär 35 min

• frittepillan

ta fram laxen och fiskblocken å tina dom. skär i tärningar. Ta morötter och purjolök i en gryta. tillsätt arlakökets skagenpanna. (bara grädden) låt morötterna bli nästan klara lägg i fisken så att det blir kokt. töm i smaken som sitter i locket och gärna lite coctailtomater.
    Servera med lite pasta och en grön sallad.. mumms!!

• korven72

Laxfilé

Lägg bitarna på ungspapper (behöver inte tinas innan)
    Bred ett lager pesto ovanpå
    In i ugn 225´tills de lätt går att dela

Fisksoppa

Tomatkross
    vitlök
    fiskfond
    grädde
    peppar
    ev.små poatatis och morotstärningar

Koka ihop grunden
    Lägg fisktärningar ovanpå och låt koka med lock (fiskbitarna blir liksom pocherade och faller inte isär)

• amswart

Här är mitt favoritrecept;

1 tsk honung
    2 msk soja
    3 krm malen ingefära
    3 krm paprikapulver
    2 st laxfiléer

Rör ihop marinaden och pensla på laxen. Stek i ugn med skinnsidan nedåt i formen i 10-15 minuter.
    Servera med pressad potatis och sallad.

Lycka till

• Mojo79

lax 175 grader inne i ca 17 minuter, kryddad med salt och ev. citronpeppar (ta inte så mkt salt då). de ska vara helt upptinade när de åker in i ugnen.

koka ris och servera med grönsaker eller koka pasta och ha creme fraishe som sås med valfri grönsak. kan oxå stuva potatis, vilket är mkt smarrigt.

torsken kan du sjuda i creme fraische som är smaksatt eller bon jour å ha potatis eller ris till.

• Klara80

amswart, måste fisken vara tinad?

• jeeri74

Enkelt och snabbt, funkar på lax - gör portionsbitar och tillaga dem i mikron, högsta effekt, men jag kommer inte ihåg hur länge. För oss blir lax ofta lite torr i ugnen men alltid perfekt i mikron.
    Koka potatis till, rör ihop creme fraich med dill och röd rom. Mumsigt!

• Mojo79

laxen blir torr om man har den för länge inne. inte mer än 17 minuter på 175 grader om den är helt tinad. perfekt. men det är viktigt att köpa kvalitetslax, lite billigare är inte god å blir lätt lite torr.

• aktuelle

bör poängtera att receptet jag skrev in då är laxen bara direkt uttagen ur frysen..

• amswart
    Klara80 skrev 2007-05-30 14:14:08 följande:
    amswart, måste fisken vara tinad?
    Vi har bara använt tinad... vet inte hur det blir med frusen... Kan kanske funka
  • Linda1976
    Ugnsstekt lax Cocossås:

1 burk cocosmjölk
    lite saffran
    4 msk Ying sötsur sås (i glasflaska)
    1 msk arrowrot utrörd i lite av cocosmjölken.

Koka ihop allt under omrörning - klart!!

Servera gärna med couscous och tomat/rödlökssallad och lättkokta morotsstavar som är stekta och sen marinerade i lit ehonung&vinäger, och hackade jordnötter.
    Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • Linda1976

Och laxen steker du i ugnen. Tinade filéer, 225 grader i ca 16-17 minuter. Går inte att misslyckas.

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • snillis

Jag brukar göra pastasås av mina laxblock.

Ett block per portion. Skär i tärningar. stek upp tillsammans med lök och chaminjoner. Tillsätt matlagningsgrädde/creme fraiche eller vad du har hemma. Släng i en fiskbuljongtärning om du har - annars salt och peppar. Servera med spagetti.
    Supersmarrigt!

• Drömmar och förhoppningar

Kall sås på fil, hackad smörgåsgurka, lite senap, ev salt och peppar.

Nykokt pressad potatis.

Krydda lax med salt och citronpeppar, kör några minuter i micron tills den är färdig.

Enklare än så blir det inte!

• snillis

Menade såklart laxfileér - inte laxblock.

• korven72
    Linda1976 skrev 2007-05-30 14:28:11 följande:
    Och laxen steker du i ugnen. Tinade filéer, 225 grader i ca 16-17 minuter. Går inte att misslyckas.
    Det e så himla smidigt att laga i ugn. Slippa massa matos och sånt =)
  • Thursday

Detta är fantastiskt (ur Killen vid grillen). Jag har ugnsstekt laxen och det blir också gott.

Grillad Lax med Rostad Mandel och Spansk Vitlökssås

4 fjärilskotletter av lax à 175 g (går bra med vanliga bitar också)
    1 tsk mald spiskummin
    salt och nymald svartpeppar

Spansk Vitlökssås:
    2 1/2 dl brödtärningar (av dagsgammalt vitt bröd)
    3 vitlöksklyftor
    2 msk sherry- eller rödvinsvinäger
    1 dl jungfru olivolja
    1/2 tsk Pimentón de la Vera eller 1 msk Chipotle Sauce & Marinade (går bra med vanligt paprikapulver)
    salt

1 burk cannelinibönor, noggrant avsköljda
    4 salladslökar, tunt skivade
    1 ask cocktailtomater, delade
    salt
    2 msk jungfruolivolja

1 1/2 dl hackad och rostad sötmandel

Gör så här:
    1. Börja med att bereda spansk vitlökssås. Mixa ingrediensena i en matberedare med vass kniv eller med en stavmixer till slät konsistens. Förvara i kylskåp tills servering. Rosta och hacka även sötmandeln och ställ åt sidan.

2. Krydda laxkotletterna med spiskummin, salt och svartpeppar och lägg dem åt sidan.

3. Låt kolen brinna ner till en askgrå glödbädd. Stäm av värmen som ska vara mycket stark.

4. Blanda bönor, lök, tomater med olivoljan i en liten kastrull och värm på grillen eller spis. Smaka av med salt. Grilla samtidigt laxkotletterna 2-3 minuter på varje sida över direkt glödvärme.

Servering: Lägg upp kotletterna på en bädd av den varma bönsalladen. Ringla på vitlökssås och strö på hackad sötmandel.

Svar på tråden Enkelt med lax eller annan fisk?