Pigment fläckar, försvinner dom??
Har fått nägra fläckar på kinderna och det blev jag inte så glad över!!
Har klarat mig fram tills nu, är det större risk att få dom i slutet? Går in i v 36 i morgon
Har fått nägra fläckar på kinderna och det blev jag inte så glad över!!
Har klarat mig fram tills nu, är det större risk att få dom i slutet? Går in i v 36 i morgon
vissa försvinner iaf
det undrar jag också! Jag har fått tre pigmentsfläckar i ansiktet, två under ögonen och en på näsan...ser ut som om solglasögonen har färgat av sig men tyvärr är det inte så...älskar solen och har inte riktigt kunnat låta bli att sola när det har varit så härliga dagar men nu har jag bestämt mig för att ta det mycket lungt tills lilltjejen kommer ut :)
Dom försvinner inte av sig själv.
Det är om man går på dyra ansiktsbehandlingar osv för att få bort det...
Min BM varnade mig för solen nu i sommar just pga. permanenta pigmentfläckar. Sola varsamt, smörj er och använd en sygg sommar hatt.
Mina syns inte lika mycket som när jag fick dom men dom är tyvärr fortfarande kvar. Min bm trodde dom skulle försvinna men man vet ju aldrig.
Försvinner dom inte så får jag gå på salong o ta bort dom för så här vill jag inte se ut!!!!!!!!!!
Pigmentsfläckar som uppkommer under en graviditet kan försvinna av sig själv (enligt en bok jag har) men vanligare är nog tyvärr att de består. Det finns dock behandling som gör de mindre tydliga, bl.a. laser. Viktigt är att sköta huden rätt och en vän till mig har blivit av med en stor pigmentsfläck genom regelbundna ansiktsbehandlingar och dyra krämer. Själv har jag pigmentsfläckar som i stort sett inte syns längre eftersom jag alltid använder solskyddsfaktor 50+ och undviker solen, även vintertid.
Pigmentfläckar kan blekas med tiden men de kommer alltid finnas kvar och de kommer framgå tydligare i samband med att man blir solbränd även i framtiden. Det bästa är att smörja sig med hög solskyddsfaktor och vara försiktig i solen, har en vän som fick en "fläck" i pannan vid sin graviditet och den kommer åter varje sommar...
Hej!
Pigmentfläckarna heter melasma eller kloasma om du vill söka information om dem på nätet. Så vitt jag kan förstå består oftast fläckarna livet ut, bleknar och mörknar i takt med solbrännan. Jag fann en sida där man fick fråga en barnmorska och hon rek. solskyddsfaktor 15. Flera ansiktskrämer har ju faktor 15 och jag funderar på att köpa en sådan inför sommaren. Jag har varit utomlands i 2 veckor nu och hade faktor 30 och 15 hela tiden, fick inte än pigmentfläck, peppar, peppar. Sköt om dig!
Min mamma fick pigmentfläckar när hon var gravid och nu 28 år senare har hon dem fortfarande kvar. Fast de syns mest under sommaren.
Inte så rolig läsning men tack för alla svar!!
Fick inga fläckar vid min förra grav så jag trodde väl att jag skulle klara mig denna gången också, snyft!!
Jag har fått en fin "mustasch"... grrrr
...och jag ser ut som en skunk....kritvit runt ögonen och pigmentfläckar på kindbenen och upp runt om kring ögonen...Ser ut som jag har vita glasögon
Mitt finns kvar sen förra sommaren när jag väntade sonen..som en fläck på överläppen. Inte snyggt kan jag säga..
Har också fått en hel drös av pigmentfläckar i pannan..blä! De bleknar på vintern och kommer fram när jag är ute i solen på sommaren.
Pigmentfläckar försvinner i princip aldrig av sig själva, de "lagras" i hudens minne och kommer oftast åter så fort man exponerar sig i solen... JAg tycker att om man inte vill ha pigment fläckar så kan man ju vara jättenoga med spf när man är gravid, det är ju ändå en så pass kort tid men det är inte roligt att ha fläckarna där sen för alltid. Vanliga ställen att få är överläpp (som gör att det ser ut som man har mustasch) och pannan. Inte heller alltid som det går att ta bort m laser.
Använd brun utan sol!
(jobbar som hudterapeut)
Min pigmentfläckar (som gör att jag ser ut som en skunk
) OCH min randiga mage (pga bristningar) tar jag med glädje
Jag har ett BARN i magen och ska bli mamma....Har försökt läääänge och med flera mf...
Värre saker kan man drabbas av tycker jag