• Pyreluringen

Doppa huvudet under vatten...(babysim)

Jag var och badade med min son(4 1/2mån) i Söndags och han verkligen älskade det. Har anmält mig till babysim men fått tid först kanske i oktober. Fast det här att doppa huvudet under vatten hur snart kan man testa det, vill ju inte att han ska bli rädd för vatten. Någon som vet?

• Svar på tråden Doppa huvudet under vatten...(babysim)
  • Klara80

Dykreflexen finns kvar länge.

Annars så simmar man med barnet på dina handflator (svårt att beskriva) så säger du typ "nu kommer det vatten" blåser i ansiktet och sveper bebisen under vattnet mot dig. Men jag tror nog att det är bra om nån visar dig... det jag skrev nu var ju superförenklat

• Xenia

Hoppar bara in och frågar en sak: efter att ha badat i klorvatten räcker det väl inte bara att skölja av med vatten? Jag ska bada med min son i helgen (simhall alltså) och har aldrig använt annat än bayolja när jag badat honom. Men det räcker väl inte när de badat i klor?

• LillaEllan

vi började när min son var 3 mån jag tor att det är bättre att börja så tidigt som möjligt,eftersom dom har en "ventil" som stänger

för oss gick det jätte bra det handlar ju om att öva och inte sluta om han bli ledsen en gång.det är ju inte farligt lycka till

• Klara80

xenia, det borde väl inte vara några problem med att använda en mild tvål?
    Eller hur tänker du eftersom du verkar dra dig för det?

• LillaEllan

xenia:

jag bruakr tvätta honom med bamse tvål/schampo från apoteket eller barnängens schampo viktigt att smörja in efter då klor gör ofta att huden blir torr

• Fru Humla

vi började på babysim när dottern var 4 månader..å det där med att doppa huvudet under vattnet ska man börja med så tidigt som möjligt.
    de har ju reflexen kvar sen inne i magen att sluta andas när de doppas och om man doppar dem tidigt så tappar de inte den reflexen men den går oxå att träna upp igen...men om du är å badar med honom innan babysimet börjar i höst så tycker jag du kan prova. se till att ha ögonkontakt med honom å försök att tex räkna till tre innan du doppar honom då lär han sig snart vad som håller på att hända så slipper det bli en överraskning varje gång. i början kanske han inte alls gillar det så ta det lugnt men om ni tränar lite då å då så kommer han ha stor nytta av det..tex i olycksfall om han skulle ramla från en brygga eller så...
    hoppas ni får njuta av babysimmet lika som vi gjorde!

• Eillin

vi fick lära oss, o det kan man börja med hemma lite innan är att vi skulle blås barnet i ansiktet "ljudligt" så det hörs att det ska komma en blåsning, typ. o då ser man att barnet håller andan. man gör så några gånger, o efter det kan man börja hälla lite vatten över ansiktet...
    Man ska inte börja med några dyk själv!

(¯`°?.¸ ღ MELKER 050501 ღ ¸.?°´¯)
  • Xenia

Klara80: Jag har bara använt olja eftersom han inte blivit riktigt smutsig. Därför har jag fått för mig att han kanske blir torr om jag börjar använda tvål i samband med klorbad. Två "nya" grejor för huden. Ja jag vet inte, jag är lite hönsig när det gäller sådana grejor. Men förr eller senare måste jag ju använda det ändå! kanske lika bra att börja nu! det är ju rätt bra om man får bort kloret ordentligt!

• Pyreluringen

Jag ser verkligen framemot babysimet, men lite trist att det är så lång kööööööööö..Jag anmälde mig redan i januari. Trodde aldrig att det skulle ta så lång tid. Jag ska åka och bada igen i helgen ska kanske testa det då om jag vågar. Tackar för alla svaren.

• Småtokig

Xenia
    Min babysimslärare sa till oss att inte duscha barnen före eller efter dom varit i vattnet, det blev för mycket tempratusskillnader tydligen..

Svar på tråden Doppa huvudet under vatten...(babysim)