Skaldjursbuffé med tillbehör??
Jag ska bjuda på middag för 6 personer på fredag och jag skulle vilja bjuda på en skaldjursbuffé.
Någon som gjort det och har några tips? Vad hade ni för skaldjur och tillbehör?
Jag ska bjuda på middag för 6 personer på fredag och jag skulle vilja bjuda på en skaldjursbuffé.
Någon som gjort det och har några tips? Vad hade ni för skaldjur och tillbehör?
Sist jag gjorde ngt liknande blev det mest olika sorters räkgrejer, gravad lax, o olika sorters rökt fisk...
Som tillbehör passar kanske ett par olika sorters bröd, kanske vitlöksbröd,pitabröd, kalla såser typ ngn på gräddfil o majonnäs med dill o gräslök, sweet chili sauce, kanske tzatziki, citron- o limeklyftor, gör en sallad för att fylla ut lite, kokt ägg...en risbaserad sallad kan också sitta fint.
Om sällskapet sitter ner kan det vara bra med vattenskålar med citronskivor för att skölja fingrarna, annars våtservetter. Nånstans för gästerna att lägga skalen kan också vara bra.
Aioli är ju ett måste till skaldjur
Bra tips! Tack!
Jag har köpt kräftor och tänkte köpa räkor i morgon. Ev. lite vanliga räkor och lite rökta. Funderar på att lyxa lite extra och köpa några frysta hummrar men hur delar man dom snyggt på längden???
Så alltså: kräftor, räkor och hummer. Till det aioli, asiatisk ingefärsdip och dill-och honungsdipp. Bröd, smör och goda ostar. Vindruvor och paprika kanske? Vitt vin......
Fler tips? Något gott jag inte tänkt på?
Kanske kan bjuda på Sköldpaddor? De är ju också skaldjur..
Skämt å sido ;)
Har ett annorlunda och gott tips som jag tycker passar bra ihop med skaldjur.
Detta behövs:
1 kg färskpotatis
1 citron
Purjolök
Paprika
Jordgubbar
Olivolja
Svartpeppar
Koka potatisen och låt svalna. Skär den i lämpliga bitar för en potatissallad. Tärna paprikan, hacka purjolöken, pressa saften ur citronen och skär även jordgubbar i "lagom" bitar. Blanda alltihop, peppra och ringla olivoljan över. Låt stå ca en timme innan servering.
De flesta brukar vara skeptiska till jordgubbarna, men det är jättegott! Verkligen värt att prova tycker jag!