• trollet83

Huggande smärta i magen.

Jag är gravid i v.18 och har idag haft huggande smärtor idag på vä.sida av magen, eller ned mot "äggledarna" så att säga..Värken kommer och går o är inte alltför kul..men har jobbat på ändå eftersom det går över så fort men undrar om det är någon mer som har upplevt liknande??Är detta normalt?Har ej haft några större besvär av graviditeten. Har ett ganska ansträngande jobb som sjuksköterska på en kirurgisk vårdavdelning och det blir en del tunga lyft..

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Huggande smärta i magen.
  • Gulla

Jag tror att det är ganska vanligt, nu växer det ju för fullt där inne. Dock tror jag att man kanske ska lyssna på kroppen när man får signaler. Ta det lugnt. Ska du ansöka om hp? Jag har haft tidiga sammandragningar i några dagar, är oxå i v 18. Har fått rådet av bm att lyssna på kroppen och vila när det sätter igång. Såg att du gjort ul, allt är säkert jättebra med dig och din bebis Lycka till!

• trollet83

Gulla: Tack så mkt...jo jag tror nog inte det är nån fara heller men det är trögt att jobba med patienter när man själv stelnar till av smärta titt som tätt..som idag..men det gick ju bra ändå eftersom det bara hugger till i nåt litet ögonblick men det är tillräckligt för att jag ska känna det..Men lite svårt att sätta sig o vila på jobbet bara..ja ska försöka söka hp om de förlänger mitt vik, det går egentligen ut den 31 augusti men chefen har sagt att de ska försöka förlänga iaf så att jag kan söka hp..du då?Jobbar du som ssk också?

• Gulla

Håller tummarna för att du får hp, förstår att det är jobbigt som det är nu. Min enhetschef sa en gång att hon tyckte att alla gravida borde få möjlighet att gå hem ett par månader tidigare, för att låta kropp och själ ställa in sig, det tyckte jag var bra

Nej jag jobbar som boendestödjare och har inga tunga lyft (bortsett från matkassar och sånt...) men däremot är det ett ytterst rörligt jobb och jag flänger hit och dit. En kollega till mig har just fått beviljad hp, så jag har stora förhoppningar om att få det jag med Jag tycker oxå det är himla svårt att bita ihop och inte låtsas som någonting när man är tillsammans med brukare och får känningar. Men nu har jag gjort mitt ul och ska börja berätta för dem jag stöttar om min graviditet, blir skönt.

• trollet83

Gulla: Får jag bara förlängt på vikariatet är det nog inga problem, dem flesta på vårat jobb har fått hp när det är ca två månader kvar, alltså runt v.32 som jag vet iaf..annars måste jag ju söka fp innan bf o det vill jag ju helst inte..för kommer inte orka jobba med detta i slutet..det är tungt redan nu..vi har ju mkt äldre pat som behöver mkt hjälp o stundtals kan det bli många tunga förflyttningar och lyft..

Jo, visst borde väl alla gravida få den möjligheten egentligen, iaf några veckor innan bf..vi har en dr som jobbar hos oss ett tag nu, träffade henne idag (har inte tänkt på att hon är gravid tidigare, kanske pga våra stora, pösiga kläder mm), men hon ska iaf ha barn om ca 4 veckor..läkare får alltså inte beviljad hp..pga att de kan ha kontorstjänst o inga tunga lyft osv..

• Gulla

Oj där ser man... det tycks vara hårt med hp, men inom vissa områden så går det ju enkelt. Håller tummarna för både förlängning och hp för dig.

• RundBallong

Jag hade åxå sånt vid den veckan. Hade det bara en dag , sen försvann det. Min BM sa att det växer samtidigt alla tarmar och sånt flyttas.
    Så det är normalt
    Lycka till

• 4 Före 30

Du har ju rätt att begära omplacering redan nu. Jag har havandeskapspenning redan o är i v 20. Blev avstängd från mitt jobb som skötare på ett omvårdnadspsykiatriskt boende och blev beviljad hp fram till 10 dgr innan bf trots att mitt vik gick ut redan i maj. de gör bedömningen utifrån den arbetsgivare man har när man söker sa de till mig...

• trollet83

RundBallong: Jasså..ok, ja jag ska nog ringa bm imorgon, jag har bara haft så här idag..o det har nu fortsatt lite på kvällen så ska ringa imorgon.

Väntarfjärde: Jasså, har man rätt till hp redan, de flesta på vårat jobb har ju fått hp från v.32 eller nåt sånt..så tror inte att jag får tidigare..min chef ska hjälpa mig söka hp om mitt vik förlängs..men ska ringa bm imorgon för om det är risk för barnet så kanske jag bör sjukskrivas..mkt stress också samt att jag har diabetes. Båda diabetes ssk samt bm vet om mitt stressiga jobb och att jag knappt har tid att tänka på mig själv..så får se vad som händer..vill ju egentligen inte bli sjukskriven om det inte är nödvändigt förstås..hp tror jag inte jag får ännu..men jag vet inte..men i ditt jobb kanske de räknar in andra faktorer också, om det kan vara risk för hot/våld osv.

• swh

Hej
    Är i vecka 17 nu och har precis kommit hem från akuten. Samma slags smärta som kommer och går. De trodde först på uvi men ingen infektion i kroppen så det var det inte. De sa att allt var ok så länge jag inte började blöda.
    Så nu är det bara att vänta på ul om 3 veckor.
    Hoppas att du mår bättre nu.

• trollet83

swh: jaha..så du åkte in..jag är ju själv sjuksköterska så det ska ganska mkt till innan jag åker in till sjukhuset..men jag har inte haft så mkt mer ont iaf..det var värst just den dagen o så lite dagen efter, nu har jag inte ont alls!Hade du ont i flera dagar eller bara en som mig??Eller har du ont fortfarande?Jag har haft ont tidigare, men kanske bara nån gång ibland som det kan hugga till men den dagen var det med jämna mellanrum hela dagen..

• Funderingar

Jag är i v. 18+5. Det här är min första graviditet vilket gör att man ju inte har någon som helst referensram. Jättejobbigt tycker jag.

I vilket fall som helst så har sedan ca 4-6 dgr fått som kramp/sammandragningar i magen runt navelhöjd. Det gör jätteont och jag måste omedelbart stanna upp (kan inte röra mig eller andas känns det som). Jätteläskigt! Ringde till förlossningen igår för lite akuttips och de var jättebra. Sa att jag skulle vila idag och ta det lugnt. Men det oroar mig. Jag har inte gjort UL ännu (om en vecka). Så där får vi väl se vad som händer. Har ett jättestressigt arbete, även om det är mycket stillasittande och inga tunga lyft osv.

Sedan har jag dessutom känt vad jag tror är foglossning i rygg/bäcken/"magen". Men det är ju skönt eftersom jag inte behöver vara orolig - det är ju iallafall inte farligt (även om det gör ont).

Men visst är det läskigt när man känner att det hugger till i magen - man blir ju jätteorolig!

• trollet83

Funderingar: usch då! Min värk har gått över, hade mest ont den dagen o lite dagen efter, så nu har jag inte känt nåt alls på det viset på flera dagar som tur är! Men det är inte kul att gå o ha ont i graviditeten..Du ska se på ul att allt säkert är bra iaf!Det är jättekul att se den lilla på ul!Ha det bra!!

Svar på tråden Huggande smärta i magen.