• Lyckolycko

Är Britax Rock-a-tot babyskydd säkra?

Vi hade tänkt köpa ett Britax Rock-a-tot babyskydd. Men jag blir faktiskt lite misstänksam för att det är så mycket billigare än de flesta andra. Är det ändå lika säkert?

Min man frågade i en butik idag vad det var för skillnad på det och ett som var dubbelt så dyrt och fick då svaret "Det är olika märken". Haha, det var ju informativt. Tänkte om någon här har en lite bättre förklaring.

• Svar på tråden Är Britax Rock-a-tot babyskydd säkra?
  • Pernilla3

Vi hyrde den på babyproffsen och var nöjda med den iaf. Såg inget som verkade osäkert med den. men man får ju jämföra vilka finesser den har med de andra också. tex akta graco som har klicksystem och man kan lämna basen i bilen och sätta på sittdelen i en vagn. Självklart blir ju den dyrare. bara för att något är billigare så behöver det ju inte vara sämre. Men förstår att du undrar.
    www.viforaldrar.se kan man gå in och beställa de tester de har gjort för 20 kr där finns bla tester på babyskydd och de testerna brukar vara noggranna. det är ju ett sätt att se hur säker den är.

• Lyckolycko

Tack för ditt svar!
    Nej, ibland finns det ju inget samband alls mellan dyrare-bättre och billigare-sämre. Hoppas på att detta är ett sånt fall.
    Jag läste ett test i Råd&Rön och där var den billigaste barnstolen de testat samtidigt den bästa, men den kostade ändå dubbelt så mycket som Britax Rock-a-tot (som inte var med i testet).

• mijjan

vi har köpt en britax rock-a-tot. tyckte den verkade smidig och lätt att bära (för mina klena armar ;) )
    och jag menar, märket britax är ju stort o har funnits länge, så det tvivlade jag aldrig på, att det inte skulle vara en säker stol menar jag.

• Tildamamman

Till dottern hade vi en rock-a-tot och jag tyckte den var kanon... Denna gång har vi köpe en Acta Graco.

Jag kan tänka mig att priset på Rock-a-tot är billigare dels pga att det itne finns någon bas till, men även för att modellen funnits i flera år. Kanske ingår inte insatsen för en nyfödd och solskydd? Detkan göra skillnad på hundralappar.

• maria204

Vi har en rock-a-tot. Jag tror som andra att den är billigare för att den är lite enklare. Inga dyra lyxfinesser. Att den är enklare gör också att den är lätt att bära med sig om man bara ska en kort sväng in i affären, till BVC eller liknande. Jag jämför med min väninna som har en dyr ombonad variant som är jättetung och otymplig. Det kan hända att den är mer bekväm, men våra barn har varit nöjda med sin enkla bilstol.

• Lyckolycko

Okej, vad bra!
    Ja, det är just det vi vill kunna göra ? ta med oss barnet t ex in i en affär utan att behöva krångla med att packa upp barnvagnen ur bilen.
    Men självklart är säkerheten det allra viktigaste.

• greeneyes

har också köpt rock-a-tot! enligt både Babyproffsen o babyland så ska de vara lika säkra. Dock billigare då de inte har bas, inte alla finesser osv. Man kan köpa till ett tillbehörspaket med solskydd o nackstöd för några hundralappar vilket vi gjorde. då blev den inte så mycket billigare heller, så det hänger nog på det.

Den är det lättaste babyskyddet av de etablerade märkena, och därför valde vi den.

BF 31/8 2007
Svar på tråden Är Britax Rock-a-tot babyskydd säkra?