• Anonym (för gammal)

Att vara gammal mamma

Förlorade mitt barn, och har nu bara ett barn på jorden.
    Jag är 44 år, och har trots det tänkt på ett barn till.
    Men är det fel att vara så gammal , om man tänker på barnets framtid.
    Mitt andra jordbarn är snart 18 redan, och kommer knappast ha något gemensamt med ett möjligt nytt barn.
    Vet att det nya barnet skulle vara en helt egen person.

Men hur orkar man med barn i så hög ålder?
    Vill gärna höra ärliga kommentarer om de finns äldre föräldrar här.
    Klart är ju att man älskar sitt barn, men vardagen då?
    Och tycker ni det är orättvist mot det nya barnet?

Är väl rädd för ensamheten, och saknar något att ta hand om, och framförallt att mitt nu ända barn skulle ha någon att dela livets frågor med iallafall trot ålderskillnaden. De skulle ju ändå ha oss som gemensam historie när vi någon gång lämnar denna värld.

• Svar på tråden Att vara gammal mamma
  • frittepillan

våran kompis mamma fick sin lilla tjej när hon var 43 och det har funkat bra.

• Bröderna Bus

Jag tycker absolut att du ska satsa på ett barn till!!
    Det du kanske saknar i ork har du ju i erfarenhet!
    Lycka till!

• Anonym

Min mamma fick mig när han var 45, jag älskar henne över allt annat.. Att se henne bli gammal nu, när jag fortfarande är så pass ung (35) gör mig livrädd. Jag hade önskat att just min mamma fick just mig, fast i ett tidigare skede i .ivet.

• timberhochmandie

Om DU själv KÄNNER dig för gammal kan det naturligtvis vara ett problem, men om du känner att du är tillräckligt pigg, ung osv. för att orka vara förälder till ett hemmavarande barn i 20 år till så ska väl ingen annan få komma och säga att du är för gammal? Lycka till!

• Neko

Jag tycker du ska skaffa ett :) Eller varför inte fråga vad ditt barn tycker om saken, h*n kanske tycker att det skulle vara jättekul? Tror jag att jag skulle ha tyckt :)

• kylsbo22

Jag är 26, har en lillasyster som är 24, vi har halvsyskon som är 17, 15, 10, 8 o 6.
    Jag är lika glad åt alla. Mamma var 41 när hon fick sista.

• Anonym (för gammal)

känner mig inte gammal nu.
    MEN vet ju inte hur det kommer att vara när man börjar få sina varma känslor o svetten rinner o kanske nerverna tar slut.(fniss)
    Idag var det en tjej som sa att hennes gamla arbetskompis som var lite svår blev gravid i misstag, och hon fatatde inte genast det, för hon var 48 !!!!! Kompisen sa att det var det bästa för henne , för hon blev en helt annan människa..

Min son på jorden är ju i den åldern att han inte skulle medge att han vill ha ett syskon.Klart döden skrämmer honom, och kanske han tänker att det inte är det samma vilket det naturligt vis inte är.
    Tänker mycket på vad han tycker. En liten begär ju mycket , så skulle han känna sig lite utanför kanske??hmm..

Har tänkt på saken mer än mycket. O grävde ner allt en gång. Tills min vän 39 år , skild utan barn, berätta att hon blivit gravid i misstag. O vet inte vad hon ska göra.
    Hon har alltid tyckt barn inte är ngt för henne.
    jag sa att dethär är en chans, jag tycker hon ska ta vara på. pappan är en hyffsad ansvarsfull man som lever o har det ekonomiskt bra ställt. ( 2 barn 16 o 18) Men skild.
    Han har meddelat att han tar fullt ansvar.

Min kära granne har försökt bli gravid, o misslyckats 3-4:a gånger. Nu tog pengarna slut för henne. Känns fel att hon inte får barn, jag är gammal. O endel blir gravid bara för att hon glömde ett p-piller !!!!

Jag sa att det finns två familjer som är redo för hennes lilla knott hon bär på..men vet att när och om hon behåller knottet , blir man ju förälskad för evigt i det lilla.

ÅÅ vad jag är glad för er alla. Håll om era kära barn, pussa o krama dom för min skull idag..barn är det finaste i hela livet..

Mer gammalmamma kommentarer önskas ändå :)

• Anonym

Jag tycker det är i allra högsta grad egoistiskt att skaffa barn efter 40. Vänta på barnbarn istället.
    Du kommer nästan vara pensioär när barnet tar studenten..

• cloudberry79

En god vän till mig blev storebror vid 22 års ålder, och det barnet är såå älskat! Han har stora syskon som hjälper till att ta hand om honom mycket mer än vad syskon normalt kan hjälpa till. Han är liksom familjens lilla hjärtegull, inte bara föräldrarnas, utan även syskonens. Nu har min vän fått ett eget barn, också det en son och han hoppas verkligen att hans bror ska bli en bra förebild för hans son! Tror att det kan vara ganska skönt att få barn sent i livet också, då har man mer stabilitet och oftast bättre ekonomi. Jag tycker ni ska köra på om det är det ni vill!

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen
  • jagäraf

Jag tycker att det är en jättebra idé att bli mamma vid din ålder, alla åldrar är bra. Men - problemet är ATT BLI mamma när man passerat 40, det är inte lätt alls. Vill du ha ett barn till, sätt igång! Varje sekund är dyrbar så fundera inte för länge. Håller tummarna för dig!

Svar på tråden Att vara gammal mamma