• JoPoAnWi

8 månaders- el. 8 veckors-valp??

Har siktat in mig på en Keeshond. Nu finns det dessa 2 alternativ att välja på;

En hane på 8 månader som bott hos uppfödaren hela tiden.Han är koppelvan,rumsren, socialtränad mm.Tydligen en urmysig och lugn hund.

Eller så skaffar vi en valp på 8 veckor, med allt arbete det innebär(rumsrenhet, koppelträning mm).

Vi har 4 barn, varav den minste är 2år.Så det kunde ju vara ganska skönt att slippa den jobbigaste valp-perioden.

Vad tycker ni??

Mamma till 4 fina pojkar
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 16:23:27:
    Ja, det är ju både för och nackdelar med båda alternativen
    Känner nog mest för 8veckors-valpen, då får den ju växa upp med barnen direkt. De andra valparna jag haft har varit väldigt "smidiga" och lätta att ha att göra med. Vi får se vad vi bestämmer oss för.
  • Svar på tråden 8 månaders- el. 8 veckors-valp??
  • carro21
    den 8 månaders hunden.. de e ett jäkla springande när valpen ska bli rumsren osv..
  • LCHE

Det är en smaksak, jag tror inte det finns några nackdelar med nån av hundarna (ja om det inte är något som man inte känner till...) Men jag skulle välja valpen, mina erfarenheter (2 valpar och 2 omplaceringar) säger att det är lättare att prägla en valp än en unghund, men det finns fina omplaceringar också. Jag tycker att du ska träffa båda hundarna och välja den du faller för.

• Vilja00

Faller du för 8 månaders hunden så ta den, gör du det inte så ta valpen. Det viktiga är ju att du gillar individen.

• Miss u

Du bestämmer själv om du vill vara med från början (vilket ja hade velat) eller omdu vill ta det kan man tro enklaste valet... lycka till i valet!!

• meandi

Det är inte alltid minde jobb med en äldre hund eftersom det tar längre tid för hunden att anpassa sig till den nya miljön och jag antar att ni och uppfödaren inte har precis lika åsikter om uppfostran osv. Min hund var 5 mån och jag fick börja om helt med ALLT eftersom jag hade helt andra krav på hunden än den förra ägaren. Det tog dessutom lång tid innan hunden vande sig vid mig och anförtodde sig/litade på mig!

• millou

Det beror helt på om den äldre hunden är van vid en massa (4) barn. Även om dina barn är lugna och snälla så är det en väldig omställning för en hund som vuxit upp utan barn.
    I övrigt är det nog bara att försöka känna efter själv. Om du redan nu oroar dig över allt jobb som det innebär att ha valp så ska du nog inte ha det...

• flixflax

Lätt 8-månaders hunden!! Om den var trevlig osv. Jag tänker helt klart leta upp en äldre hund än valp när jag skall ha hund. Enda som kanske bli svårt är ensamhetsträningen.

• Xgirl83

Jag tycker 8-månadershunden. Man får gå ut med en valp typ en gång i timmen eller varannan timme, och det kan vara jobbigt om man har små barn hemma som man inte kan lämna ensam. Fast ni kanske har trädgård. Men det är MASSOR av jobb att uppfostra en valp, och sedan så kan de vara riktigt jobbiga med att bitas och nafsa när de är små, de vill bara leka och förstår inte bättre, men barn kan tycka att det är ganska otrevligt. Det gör ONT när de bits med sina vassa valptänder.

• thatgirl

Så som det har varit för oss så skulle vi välja valpen på 8 veckor.

2 gånger provade vi att ta en hund när dom var 8 månader. Det funkade inte alls någe bra.
    Dom är inne i en riktigt trotsperiod och dom har svårt att anpassa sig till nytt i den åldern . Men det berro också på individen.

Sist skaffade vi en valp på 9 veckor och det gick superbra. Våran dotter var då bara 2 månader. Min sambo låg ute i jobb men det gick ändå jätte bra med både dotter och valp.

En vecka tog det knappt så var hunden rumsren, men det bror också på individen.

Lycka till! Det här var min erfarenhet

• Sara K

Jag skulle ta valpen... Vill lixom vara med från början. Visst är det lite jobb i början med rumsrenhet och så, men jag tycker inte det är så farligt!

Fast, å andra sidan,  ni har 4 barn.. kanske lättare då med den som redan är "klar"??

Oj, det var ju verkligen inget svar på din fråga!!Förvånad Jag förstår att du tycker det är svårt!
    På ett sett tror jag det är hugget som stucket. (nu hjälpte jag till bra va!?Flört)

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • thatgirl

Tar du valpen kan du uppfostra den så som du vill ha den.. som jag skrev tidigare så är hundarna i första trotsåldern vid 8 månader så det är svårt att lära om den.

Jag tycker det är mer jobb att lära om en 8 månaders än vad det är med en 8 veckors

• enlitenbitkaka

Gå på känsla, inte på ålder. Vilken av hundarna känner du mest för och vem av dem får du bäst kontakt med?

Har du aldrig haft hund förut skulle jag råda dig att ta 8v. valpen...är underbart att gå i genom den första, jobbiga, men underbara tiden tillsammans och du kan själv sätta din egen prägel på hunden.

Själv har jag redan en hund och skulle överväga 8m. hunden.

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
Svar på tråden 8 månaders- el. 8 veckors-valp??