• Malinia

Hur koppla ihop tv o stereo?

Vill koppla ihop min tv o dvd med en stereo för att få lite bättre ljud... och ska köpa en ny stereo nu. Är det en analog ljudingång som ska finns på den, eller vad är det ingången heter?

Hjälp hjälp hjälp.. sitter på netonnet nu o vill bara handla...

Har även beställt en inspelningsbar dvd - med 160 gb hårddisk. Räcker det? Nästa hack var 250 gb, betydligt dyrare...

• Svar på tråden Hur koppla ihop tv o stereo?
  • c0ol

beror ju på vd du har för utrustning nu, lättare om du skriver vad dina grejjer heter annars kan jag gissa att du ska använda hdmi från dvd till din nya reciver, och hdmi från/till reciver till/från tv och glöm inte högtalarna, minst 5 högtalare och en surround. Sen beroende på hur du får in din tv bild så finns det olika sätt och koppla det med.

• Malinia

Det är ju jsut det som är grejer, har inte köpt några grejer än, håller på att beställa nu.

Jag har en sony tv, helt vanlig.
    Har beställt en dvd recorder - inget hemmabiosystem, vill inte ha 5 högtalare - så därför tänkte jag istället beställa en microstereo och köra ljudet geneom dom högtalarna, men då är alltså frågan - ska jag köpa en med analog ljudingång eller aux-ingång. Har inte fattat skillnaden.

• c0ol

då finns det ingen anledning att koppla dvd till stereon, blir inte bra kör via tv istället, scartkabel. problemet löst

• Malinia

men alltså.. det jag vill är ju att få ljudet från tv:n till stereohögtalarna. stereos har inga scartingångar, så vi tänker nog inte på samma sak, eller?

• Venusmannen

En analog ljudingång på stereon torde fungera bra för dina krav.
    Vad har din TV för möjliga ljudutgångar?
    Hur tar du emot din TV-signal?
    Det kan behövas adaptrar etc.

Svar på tråden Hur koppla ihop tv o stereo?