• Anonym (orolig)

Min son fick mpr- vaccin igår 40.6 i feber ikväll

Min son fick MPR-vaccin igår. Och nu ikväll kl 17.30 hade han 40.6 i feber. Har ringt sjukvårdsupplysningen. Och de sa att febern inte har ngt samband med vaccinet.. Och jag blev rekommenderad att ge febernedsättande.. Kl 19 var febern 40.2. Den har gått ner lite.. Ska ta den igen kl 20. Är den inte under 40. Så åker jag in till sjukhuset..
    Även om de sa på sjuppl att det inte har ngt samband är jag ändå orolig. Har ngn varit med om samma?

• Svar på tråden Min son fick mpr- vaccin igår 40.6 i feber ikväll
  • Familytime

Varför ska du in till sjukhuset? 40 graders feber är ingen fara. Speciellt inte för barn. Hur mår barnet? Är det slött och dåsigt? Har han ätit och druckit? Funkar allt det där och han är ungefär som vanligt, så är det ingen fara alls. De kommer förmodligen skicka hem dig om du åker till sjukhuset, för febern är ingen fara. Är barnet slött, så ge vätske-ersättning hela tiden, så han inte blir uttorkad.

• Anonym (orolig)

Ska göra.. Han reagerade väldigt på sitt förra vaccin så det är därför jag blev orolig.. Då fick han en knytnävsstor (min knutnäve) bula på låret. Från den ena dagen till den andra över en månad efter vaccinet.... Ngt som läkaren på barnakuten aldrig sett förut. Dvs en mycket sällsynt biverkning.. Den kontrollerades med ultraljud o följdes upp.. Han har också varit sjuk väldigt mycket på sistone. Med dubbelsidig öroninflammation. Som fortfarande inte är läkt, blivit behandlad med antibiotika.. Haft bronkit...
    Igår sa de på bvc att han kan bli sjuk efter en vecka pga av vaccinet.. Men nu fick han så hög feber ikväll...

• Anonym (orolig)

Det var en på sjukvårdsupplysningen som sa att om febern inte gick ner under kvällen så skulle jag åka in till sjukhuset..
    Jag bor nära.. Tar 15 min att gå till barnakuten...

• Anonym (orolig)

18 mån.

• lilla sandra

Vi fick en liten lapp med biverkningarna av MPR-sprutan då vi tog den.
    Där stog det att OM febern kommer, så gör den det dag 7-10 efter sprutan.
    Så om ditt barn fick sprutan igår, är febern INTE pga den.
    Hur mår ditt barn annars?!
    Är det mkt påverkat av febern?!
    40 grader är inte så "mkt" feber för ett barn som det är för oss vuxna.

• mooon

Okej. Över 40,5 är inte bra iallafall så går den neråt och han kissar och du får kontakt med honom så kan du nog avvakta.

Fast om de sa så på sjukvårdsupplysningen? Kanske gå in och kolla för säkerhets skull?

• Anonym (orolig)

Jag vet... Det sa de igår också.. 7-10 dgr...
    Men de sa inte att det kunde bli en sådan reaktion som han fick av det tidigare vaccinet.. Bara att han kunde få en rodnad och svullnad inom 2 dygn... Det tog ett par månader innan bulan var helt borta..
    Så det kan tänkas att han har fått en ovanlig reaktion på vaccin en gång till.. Därav min oro..
    Feber vet jag att det oftast inte är så farligt..

• Anonym (orolig)

Risker
    Det finns några få biverkningar och risker med vaccinationer. Själva vaccinationsstället kan bli ömt och svullet. Barnet kan även få feber. Allvarliga biverkningar som till exempel allergiska reaktioner eller hjärninflammation är extremt ovanliga. För det fåtal barn och föräldrar som ändå drabbas är det förstås en ytterst svår och tragisk händelse.

Det där med hjärninflammation oroade mig...

• nikki79

min son blev dålig i lördag åkte upp å han konstaterades lungininflamation å fick pencellin men på måndagen hade han fortfarande jättehög feber så åkte in igen på morgonen, men läkaren tyckte det inte va nåna fara då, men på natten åkte jag in i igen då hade han 40,6 han med i temp å då blev jag åxå livrädd.. men den läkaren sa att det e ingen fara bara den inte går över 41...du ska kompenera ipren med alvedon det blir den bästa effekt.....jag fick bytt pencellin så nu e han okej... jag åkte in med min kille då hade han bara hög feber... fast den gick inte ner med nån medicin... kolla så febern går ner annars tycker jag ni ska åka in....bättre åka in lite för mycket än en gång för lite....lycka till

Svar på tråden Min son fick mpr- vaccin igår 40.6 i feber ikväll