• Again

Fördelar/ nackdelar med ETT barn

Hej!!

Jag skulle vilja veta fördelar med att ha ETT barn, men även nackdelar!
    Jag vill ha ett till barn men min man ett!!!

• Svar på tråden Fördelar/ nackdelar med ETT barn
  • mahja79

Jag svarar gärna trots att jag inte har barn själv :)

Har väldigt svårt att komma på fördelar, men skulle väl vara att föräldrarna kan ge mer tid till barnet..

Nackdelar: Barnet kräver ALL uppmärksamhet, blir lätt bortskämt, lär sig inte ta hänsyn till andra på samma sätt (min pappa är ensambarn och har en tendens att bli lite ego ibland) :)

Finns mycket mer att säga men det var det första jag tänkte på

• Borstis

Jag har också tänkt i dom banorna.. att jag nog bara vill ha ett barn. För min del beror det på att jag vill ha mer tid för mig själv, egoistiskt kanske men vill vara ärlig. Sen är det ju billigare att ha ett barn. Nackdelen kan ju vara att det är roligt att ha syskon, fast å andra sidan behöver ju inte alla syskonrelationer vara bra.

/S

• Starkast

När man har 1barn, vill den ha din uppmärksamhet hela tiden. Med 2barn leker de med varandra...

Nackdelar: Ensam, har ingen att leka med utan att jaga efter kompisar.

klänger på föräldrarna mer.

När ni blir gamla, ensam om ansvaret att ta hand om er, ensam när ni avlider osv osv.

Fördelar: Billigare, kan resa mer osv.

• lilla sandra

Har en dotter o har inga planer på att skaffa syskon till henne, någonsin.
    Fördelarna som vi ser, är att vi kan ha med henne på allt. (säger INTE att man inte KAN det med fler barn), vi har tid med henne, mm, mm.
    De enda nackdelarna vi har stött på är folks TYCKANDE om att vi bara har ett barn.
    att de blir ego, inte visar empati mot andra, odrägliga mm.
    Vi har ett par i våran bekantskaps-krets som har 2 barn o de barnen kan verkligen inte föra sig.
    De är 4 o 7 år gamla o min dotter ter sig MYCKET bättre än dem.

Det handlar jue om vad man gör saken till.
    Visst köper vi massa saker till henne (matriella), låter henne leva vind för våg mm, DÅ blir hon odräglig.
    Men hon har tydliga gränser för ALLT härhemma.
    Får hon inte som hon vill, vistt hon kan bli arg/ledsen/upprörd, men det betyder inte att vi som föräldrar ändrar ståndpunkt.

• Again

tack för era tankar... önskar höra mer....

• Marissa82

ensambarn blir egoistiska och bortskämda, de lär sig inte att dela med sig, dessutom är det synd om barnet.

• lilla sandra

Marissa82, det beror väl HELT på föräldrarna vad de lär sitt barn?!
    De få ggr min dotter (19 mån) inte vill dela med sig, visar jag o hennes pappa tydligt att man måste dela med sig.
    Bortskämda, med VAD?! Föräldrarnas kärlek?!

• saragbg

vi har en liten på 8mån å har inga planer på att skaffa fler, iaf inte hans pappa. men ensamt kommer han inte bli då han än sålänge har sex kusiner å då är det bara två utav mins syskon som har barn, har sju st syskon så det lär juh bli fler kusiner

• Superbruden
    Marissa82 skrev 2007-05-30 19:55:04 följande:
    ensambarn blir egoistiska och bortskämda, de lär sig inte att dela med sig, dessutom är det synd om barnet.
    Arbetar som lärare och stöter då och då på ensambarn. Måste säga att ovanstående påstående måste vara den största fördomen kring ensambarn. Faktum är att 99% av de ensambarn jag träffat på har varit precis lika mysiga och villiga att dela med sig som de barn med syskon. Ibland faktiskt ännu mer!

Att skaffa syskon är ingen garanti för varken "de har ju varandra att leka med" eller "nån att dela ansvaret med när man blir vuxen". Att man är syskon är ju ingen garanti för att man vill leka med varandra som små. Det finns ju syskon där det skurit sig och då har man ju ingen "nytta" av varandra när föräldrarna blir gamla!

Marissa82! På vilket sätt är det synd om barnet?
Svar på tråden Fördelar/ nackdelar med ETT barn