• trollungarna

Vattenallergi? Nån som hört talas....

Hej hej!

Har en liten tös på 2år och tre mån. Hon fick för ca tre veckor sedan en massa knottror på fingrarna som senare blev till blåsor. Bvc hade ingen aning om vad det kunde vara. I fredags fick hon åter en massa knottror på hela armarna och kinderna. Kliar väldigt. Hade det hela helgen. Gemensamt för alla dessa dagar är att hon badat ute. Pratade med min pappa om detta och fick höra att hans frus dotter har vattenallergi. Allt stämde. Nån som hört talas om detta? Aldrig själv gjort det. Denna veckan har hon inte badat och har heller inte haft några utslag. Hoppas nån vet så jag slipper fundera. Tack!

• Svar på tråden Vattenallergi? Nån som hört talas....
  • Lilla råttan

Min man reagerar också på vatten, får röda fläckar på huden. Detta gäller all sorts vatten, även sjö, hav och klorhaltigt vatten. Även när han svettas mycket kan han få röda märken. Det stör honom inte och de försvinner efter ett tag. Han hade atopiskt eksem som barn och har fortfarande känslig hud.
    Har du provat all googla på "vattenallergi"? Hoppas du hittar info där.

• Diwa
    http://allergi.nu/fragor/12286_Vattenallergi

vatten i sig är man inte allrgisk emot(tur nog för då dog man nog relativt fort av vätskebrist)

men å andra sidan innehåller vatten mikroorganismer och allsköns kryp så får man nässelutslag kan man ju undvika bad i sjövatten osv
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Giz the wiz

fast riktigt vattnet är det ju inte
    det har med att göra hur högt PH och KH det har.
    alltså hur mye kalk, salter osv det innehåller.
    ett vatten i tex strömstad kan torka ut å ge utslag och klåda medans ett vatten i tex norrköping kan ge fet hud medans vattnet i kiruna inte ger varken det ena eller andra.

Svar på tråden Vattenallergi? Nån som hört talas....