• hot chocolate

Vad är taffeta för slags tyg?

Har köpt en klänning på nätet och det står att den är gjord av "matte taffeta"...om jag läser på nätet så står det att det är taft, "ett mycket dyrt sidentyg", fast jag vet inte...känns lite mer som nån slags konstmaterial.

Är det nån som vet vad det kan vara för tyg? Det är ganska styvt o lite skimrande, känns lite plastigt...

Tror ni att man kan tvätta det i maskin, på typ 30 grader eller så? Man kan ju maskintvätta siden...

• Svar på tråden Vad är taffeta för slags tyg?
  • Clobberella

Taft behöver inte vara av siden, det finns syntetvarianter också.
    Är det siden så är det väääldigt dyrt (tusenlapp per meter gissningsvis)

Siden i tvättmaskin? Ingen bra idé.
    Många sidentyger tål inte vatten, det blir fläckar av vattendroppar, och thai/dupion, som är den vanligaste kvalitén på siden förlorar sin stadga och glans om man tvättar det i vatten. Kan visserligen vara fint sen också, men det är inte alls samma tyg som innan tvätt.

Fanns det inget tvättråd i klänningen? Är det en balklänning som du inte använder så ofta så skulle jag rekommendera kemtvätt.

• hot chocolate

Ok, men hur känner man skillnad på syntetisk o naturlig taft?

Jo, siden tappar ju stadga såklart, men jag körde min hemmasydda brudklänning (thaisiden) i maskin, det blev inga fläckar, men den krympte lite. O förlorade stadgan såklart, men det finns ju stärkspray tänker jag...

Jag vill helst tvätta i maskin för det känns som om den inte blir riktigt lika ren i kemtvätt och så är den parfymerad av nån anledning...!

• hot chocolate

Och jo, det finns tvättråd, det står ju kemtvätt...men det skulle kännas bättre att tvätta i maskin helt enkelt. Även om det är en balklänning och jag inte kommer att använda den så mycket så skulle det ändå kännas bättre.

Det står att nypris är ca 300-400 dollar, det blir ju strax under 3000 kr, det är väl inte så troligt att det är riktig äkta taft då, eller? Även om den är gjord i USA?

Vågar jag testa, eller ska jag gå till nån tygaffär först och fråga för säkerhets skull?

• Clobberella

Prova att elda på en tråd, smälter den så är det syntet och brinner den till aska så är det naturmaterial!

• hot chocolate

Fiffigt, ska genast hem o elda upp den!

Nån liten tråd ska man väl lyckas klippa bort. Tack!

• hot chocolate

Hmmm...inte så lätt att se om den smälte eller blev aska. Jag lutar åt att den smälte, för det blev svart och hårt...jag tänker att det hårda är för att den smälte. Om det varit lite mjukare o kunnat pulvriseras lite lättare mellan fingarna så hade jag misstänkt att den var äkta. Så det ihop med att nypriset skulle vara typ 400 dollar (låter väl lite billigt för en klänning i äkta taft va?) gör att jag med fullt förtroende kastar in den i tvättmaskinen nästa gång.
    Tack för hjälpen i alla fall!!

Svar på tråden Vad är taffeta för slags tyg?