• solskenstjejen

hur ska jag blanda socker-salt lösning?

min son har magsjuka och jag har fått rådet att ge socker-salt lösning. Hur ska jag blanda??

• Svar på tråden hur ska jag blanda socker-salt lösning?
  • mumlan1

En liter kokt och avsvalnat vatten
    Sex teskedar strösocker
    En halv tesked salt.

• Svartfot

Var försiktig med att blanda själv.

Det är superviktigt med mängderna!
    Jag har blandat det själv en gång och sonen blev mycket sämre, jag avråder alla från att göra det själva efter det, men valet gör ni ju tillslut själva iallafall

Testa att blanda ett glas svagt blandad saft med 2-3 tsk druvsocker (dextropur). Och låt honom dricka det sakta. Funkar kanon hos oss.

Hoppas han snabbt krya på sig!

ღMalte ღWilmaღ
  • solskenstjejen

Jag har testat lite socker-salt lösning några gånger men han kräks upp det med en gång. Jag hoppas han vill sova lite nu. Men jag tror det kommer bli en lååång natt.

LOLLIPOP77: Varför kan det bli fel om man blandar själv? Jag fick ju rådet av en sjuksköterska!

• Themis

solskenstjejen: Man ska nog inte använda vanliga skedar lite hipp som happ eftersom de är olika stora, utan måttsats med ml-angivelse.

1 tsk= 5 ml

Sen skulle jag nog göra lösningen liite svagare än receptet och smaksätta den, för det viktiga är ju att de får behålla den och om det smakar vidrigt är oddsen för det små.

Så kan man ju också köpa färdig vätskeersättning i påsar från apoteket och blanda.

• ejja81

1 liter vatten kokas upp

häll i en halv tesked salt

2 matskedar vanligt socker låtkallna å in i kylen.

man får lite olika respet beroende vart man ringer men etta fick jag av bvc här om dagen

• Svartfot
    solskenstjejen skrev 2007-05-30 23:21:35 följande:
    Jag har testat lite socker-salt lösning några gånger men han kräks upp det med en gång. Jag hoppas han vill sova lite nu. Men jag tror det kommer bli en lååång natt. LOLLIPOP77: Varför kan det bli fel om man blandar själv? Jag fick ju rådet av en sjuksköterska!
    Ja, Bimsan gav svaret Mängderna är jätte viktiga!
    ejja81 skrev 2007-05-31 06:48:34 följande:
    1 liter vatten kokas upp häll i en halv tesked salt2 matskedar vanligt socker låtkallna å in i kylen.man får lite olika respet beroende vart man ringer men etta fick jag av bvc här om dagen
    Det är det som är så konstigt att det finns olika recept, borde ju vara samma eftersom mängderna är viktiga...

Gör som ni känner för, jag använder det aldrig mer.
    ღMalte ღWilmaღ
  • Ellpi

Om ni inte vill göra själva så finns ju resorb vätskeersättning på apoteket, den kan man spetsa med lite saft.

Svar på tråden hur ska jag blanda socker-salt lösning?