När är det dags att ta bort en hund
Jag tänker formulera mig så kortfattat jag kan.
Vi har en schäfer som är 11 år gammal och tills för 1 -2 år sedan varit oerhört pigg och valpig. Sedan ett år tillbaka börjar dock hälsan svikta. Senaste vintern bestod av upprepade urinvägsinfektioner och hunden har numera ont i lederna och i höfterna. Han springer ogärnaoch lunkar i maklig takt. Ibland tackar han nej även till korta promenader och vissa dagar orkar han inte själv hoppa in i bilen. Om han leker med en boll eller pinne är han därefter i princip förlamad av smärta resten av dagen. Han har även fått knölar på några ställen på kroppen. Det är dock till psyket en pigg och relativt ung hund om än han inte är sitt valiga glada jag längre.
Ev lider han av artros och det går visst att lindra med mediciner ett tag (?)...
Vi är en småbarnsfamilj där det erbjuds lite av lugn och ro och stilla omvårdnad. Det är hög ljudvolym och barn som jagar honom (ettåring). Han har emellanåt möjlighet att tillbringa tid hos ett äldre par, och det tycker han är skönt men är samtidigt inte riktigt glad eftersom han saknar husse.
När är det dags att ta farväl? Vi har alltid sagt att vi inte skall låta honom lida utan ta bort honom innan han har alltför ont. Och när är det? Det är svårare än väntat att göra den bedömningen....