• Anonym (Sviken)

Mitt brev till min mamma

Hej Mamma .

Jag skriver här ett brev , som jag väntat alldeles för länge med att skriva .
    Jag har så mycket jag vill få sagt och så mycket frågetecken som bara maler
    och maler .
    Jag kommer aldrig att kunna känna mig hel med alla dessa frågetecken ,
    en del av mig kommer alltid att vara trasig .
    Bara du kan ge mig svar , på varför allting har blivit och är så som det är .

Det känns som att du straffat mig och gett mig skulden för att jag kommit
    till världen och är den jag är och blivit , att du aldrig tyckt om och älskat mig?
    Jag kan aldrig minnas hur mycket jag en försöker att komma ihåg att jag någonsin
    hört dig säga att du älskar mig och kramat om mig , jag kan bara minnas dina ord
    om hur jobbig jag kunde vara som liten , att din ilska gick över gränserna många gånger
    i slag och dylikt .
    Att du alltid tyckt mera om min syster gjorde du klart för mig tidigt .
    Vad gjorde jag som barn för att förtjäna det ?

Jag vet att du och pappa bråkade mycket , var det p g a mig ?
    Att pappa hotade dig med kniv , varför gjorde han det ?
    Jag vet att du inte tyckte om pappa och att han gjorde många dumma saker ,
    Det känns som att du därför inte tycker om mig heller , att allt var mitt fel .
    Jag var många gånger rädd för dig som liten , eftersom du gjorde som du gjorde .
    Jag kommer ihåg mycket saker som du säkert tror att jag glömt .

När jag var runt 6 år hände något som påverkat mig under hela mitt liv ,
    jag blev utsatt för sexuellt övergrepp under knivhot .
    Av en man som bodde i huset bakom oss , medans hans fru satt och tittade på .
    Jag var livrädd för han lång tid efter det när jag såg han ute i där vi bodde .
    Vet du hur ensam och rädd jag kände mig?
    Jag sa till dig någon gång att något hände mig som liten , och undrade då om du nån
    gång märkte att något var fel , men du svarade bara kortfattat precis som att du antingen inte brydde dig eller visste du ?
    Man brukar som mamma vad jag vet känna på sig när det gäller ens barn att det är något som är fel
    när det är det .
    Men det är väl olika antar jag .

När jag flyttade till pappa så kanske du tyckte att det var skönt att bli av med mig ?
    Eftersom du lämnade mig där utan trygghet och säkerhet .
    Jag hade ingen som kollade vart jag var och hade ingen tidspassning till varken det ena eller andra .
    Eftersom pappa drack mycket , så gick oftast pengarna han fick varje månad
    till alkohol , där fick jag sitta utan mat många gånger och bara hoppas på att maten i skolan
    gick att äta .
    Jag själv började dricka alkohol när jag var runt 11 år , kom bakfull till skolan i femte klass ,
    började röka och dricka ännu mera , så fort man hade helg eller lov .
    Alkohol var ju inte så svårt att få tag i , det fanns ju folk i vårat område som langade även till såna små som vi .

Varför fanns du inte där och räddade mig ?
    Du var min mamma .
    Var det inte ett tillräckligt rop på hjälp ?
    Kanske hade jag hittats död i en hörna någonstans om det hade velat sig illa ,
    men det hade kanske vart lika bra , för jag har aldrig känt mig älskad och jag har aldrig känt mig tillhörd någon , bara känt mig som någon slagpåse som ska passa upp till alla andra och göra
    så som dom vill och behagar , alltid passa sig för vad man säger för att andra inte ska bli upprörda
    eller ta illa vid sig .
    Jag vet att min pappa älskade mig men det var inte tillräckligt för mig .
    Man behöver kärlek och trygghet , man behöver någon som visar vad som är rätt och fel .
    Jag har själv två barn som du vet och jag älskar dom så oerhört mycket och skulle aldrig byta
    ut dom för något annat och heller aldrig vrida tillbaka tiden då jag inte hade några barn .
    Det går aldrig en dag utan att jag kramar om dom och säger hur mycket jag älskar dom ,
    dom är mitt allt dom är mitt liv .

Jag kommer alltid att finnas där för dom så länge jag lever oavsett vad det gäller .
    Att få glädjas att finnas där när/om dom får barn , kanske gifter sig , med mera .
    Att vara en förälder är något man är och också väljer att bli för resten av sitt liv .

Jag har svårt att förstå varför du var som du var och är som du är .
    Jag trodde eller hoppades att din och min relation skulle få en ny chans då jag själv fick
    barn men du är inte intresserad av dom heller , det kommer jag heller aldrig kunna förstå .
    Dina barnbarn har inte gjort dig något ont ,
    Dom undrar ibland vart deras mormor är , varför du aldrig hälsar på eller träffar dom .
    Vi bor tio minuters gångväg från varann .
    Bara du kan svara på det eftersom det är du som gjort det valet , redan från min tid som liten .

Jag skriver ej detta till dig för att du ska tycka synd om mig , jag vill få ur mig min besvikelse
    och min sorg över att min mamma aldrig varit min mamma med kärlek och ömhet .
    Bara en mamma i ord ?.

Jag hoppas att du och jag någon gång på tu man hand skall
    kunna prata igenom allt som varit , även om det känns svårt och jobbigt .
    En dag blir det för sent .

Om du ej vill vara en del av vårat liv så får det vara så ,
    men då vill jag gärna veta vad som får dig att vilja ha det så .

Jag vill leva resten av mitt liv utan bitterhet och ledsamhet ,
    Vill ej längre leva fasthållen i det förflutna ,
    vilket jag nu bestämt mig för att inte längre göra .

M v h

?..
    Jag har 2 trådar till på familjeliv .
    Misshandel/våld : Liten och rädd-vuxen och rädd .
    Relationsproblem : Vill bara skriva av mig lite granna .

Alla ni som läser och stöttar TACK , och massor med Kramar .

• Svar på tråden Mitt brev till min mamma
  • Anonym (Sviken)

Nu råkade jag få detta brev på två plaster på familjeliv ,
    ifall någon undrar .. :/

• skrattigtjej

ts

Jag känner igen mej delvis i din  historia..
    samt i min lilla systers förflutna..

krama om dej

Emmy
  • Gissella Star

Det var ett fint brev, bra skriven och jag hoppas verkligen att din mamma får en tankeställare. Jag tror att din mamma redan vet allt hon orsakat och vet att hon varit en långt ifrån BRA mamma till dig. Jag hoppas verkligen att hon skriver eller hör av sig till dig på något sätt och som du själv skrev att om hon inte vill ha någon kontakt att hon förklarar anledningen till det.
    Lycka till och massa kramar!

• Anonym (Sviken)

Du får gärna berätta , känns skönt att man inte är ensam ..
    Kram

skrattigtjej skrev 2007-05-31 01:58:50 följande:
    tsJag känner igen mej delvis i din  historia..samt i min lilla systers förflutna..  krama om dej
  • Anonym (Sviken)

Tack ,
    dessvärre har hon ej besvarat mitt brev , detta skickade jag i februari och nu är det maj .
    Ända jag kan göra är att gå vidare ,
    jag har ju iallafall fått ut det jag burit på och gett henne en chans att trots allt ordna upp kontakten ..
    Men men inget svar alls ...
    Tack för ditt fina inlägg..
    Gissella Star skrev 2007-05-31 01:59:52 följande:

Det var ett fint brev, bra skriven och jag hoppas verkligen att din mamma får en tankeställare. Jag tror att din mamma redan vet allt hon orsakat och vet att hon varit en långt ifrån BRA mamma till dig. Jag hoppas verkligen att hon skriver eller hör av sig till dig på något sätt och som du själv skrev att om hon inte vill ha någon kontakt att hon förklarar anledningen till det.Lycka till och massa kramar!
  • skrattigtjej
    Anonym (Sviken) skrev 2007-05-31 02:13:58 följande:
    Du får gärna berätta , känns skönt att man inte är ensam ..Kram
    Ok men det blir risk de blir ganska långt..
    kanske inte jätte likt :-/ men lite
    Emmy
  • Anonym (Sviken)

Okay , vill du så läser jag gärna ,. :)

skrattigtjej skrev 2007-05-31 02:28:16 följande:
    Ok men det blir risk de blir ganska långt..kanske inte jätte likt :-/ men lite
  • Ammi1970

Vilket underbart brev... Och med underbart menar jag att du verkligen får fram vad hon har gjort och hur du känner och att du med dina barn nu visar hur underbart det är att bli mamma...

*gråter* (lite för jag e känslig för tillfället) men även för att jag verkligen hoppas att du någon dag kan få svar, och jag kan inte av hela mitt hjärta förstå hur en mamma eller pappa kan göra så här mot sina barn...

Stå på dig och du verkar vara en stark person, och fortsätt ge dina barn ALL den kärlek du inte fick när du var liten...

*kram* och Lycka Till med din egen familj...

• skrattigtjej

jag var ganska liten när allt började..
    Mamma var ganska instabil som 4 barns mamma (bara tjejer)
    men 2 äldre syskona har inte samma pappa som min och lilla systers...
    Iaf mamma och pappa gjorde slut och mamma stog där med 2 lite äldre tjejer och 2 yngre lite mer krävande barn...
    Hon gjorde vad jag tror det bästa en ensamstående mamma kunde göra..
    Pappa stack lämnade vår mamma i sticket och lämnade tryggheten mina äldre syskon hade i honom, även om han inte var deras pappa, kände dem av saknaden dem med.
    Jag var för ung för att förstå när han lämnade oss, närmare 3år min lilla syster ca 2år..
    Min och lilla systers farmor lämnad även oss efter bråk med våran mor, samma veva..
    var lite ledsamt nu i äldre dar.. men nåt man lärt sig leva med..
    jag och lilla syster hade våran halv systrars farmor hon va helt undebar, tvekade aldrig att ta emot oss som sina egna barnbarn, helt undebar människa..
    gick dock bort i julas
    iaf nu till min historia..
    som liten var jag ganska tystlåten och rädd..
    detta hade sina orsaker..
    Jag var ganska poppis som liten i området..
    jag lekte med många barn och var populät bland både äldre och yngre..
    men åren gick och barnen som plötsligt inte var små, hittade på andra saker jag int gillade, det resuluterade jag höll mig borta om dagarna mest på mitt rum och lekte..
    ibland var min lilla syster med och lekte bl med barbina vi hade
    Men så en dag så snapp det med mamma, hon började slå våran äldre stora syster dänga in i henne i väggen och dörrar, så det blev stort hål  i min vägg i mitt rum...
    jag levde sedan den dagens bevitnese i rädsla, jag kröp för vår mamma.
    Jag förstog inte vad de va som var fel, vrf hon blev så arg..
    Jag var skit rädd och lilla syster och mina 2 äldre systrar försökte skydda oss när dem bråkade med mamma, men vi bevitnade allt... slag som ord, framför kompisar dem hade med sig hem, en efte en vågade tillslut inte umgås med dem..
    Mamma va okontrollerande och farlig vid den tiden deprmerad helt ensam utan hjälp.
    hon erkännde sina misstag för polis och myndighet men ingen sträckte ut en hand..
    tillomed så vi tillkallade polisen bönade och bad och grät, men inget hjälpte..
    Jag trodde ja skulle ta mina sistsa andetag dem där åren...
    Tillslut fick min största syster nog, hon började supa och knarka och tillslut så hittade hon en redig pundare till pojkvän, dem blev snabbt sambos i en etta i en källar våning, mysigt och lite trångt, men luktade rök, minns dem där gångerna vi var där..
    ush säger ja bara.... konstigt att hon accepterade leva sådär.. det tog lång tid innan hon förlät mamma, hon kan fortf inte förlåta henne, vilket alla förstår..
    dem kunde bråka även om hon flyttat, det var lite jobbigt att hela tiden åka hem med en arg mamma jag viste vad konsekveserna skulle sluta, tillslut fick min andra stora syster nog, fixade med deras pappa (han ägde firma , skit rik) in på en skola, en bit bort, han körde henne osv, hon bodde på skolan alla helger och dagar... det kunde dröja veckor innan vi hörde nåt från henne elle andra stora syster..
    Dem försökte att dränka sina sorger i alkohol... vilket jag aldrig tagit till ordentligt i..
    ja kände mig utanför och ensam... där stog jag med en agresiv misshandlare till mamma som bad om hjälp av samhället men blev nekad och samtidigt jag en liten rädd flicka som försökte att klara vardagen genom allid varje minut göra det bra för min mamma och lilla syster... jag fick alltid vakna 04.00 på mornen göra mig ordning och diska och städa tyst och sedan klä mej och fixa skol böckerna och sedan packa lille syrrans grejer, en frukost låda elle frukost på bordet till henne... skicka iväg henne en bit bort i kvarteret, oftast kallt, för hon skulle vänta där ute om mamma vaknade.. och det gjode hon många gånger..
    rädd som ja var brukade ja duka av fort som attan skriva en lapp och dra ut genom dörren och springa så långt jag kunde tills ja inte kunde andas mera... hjitade oftast syrran i ett hörn ihop kurrad gad varje gång jag kom ut ur lägenheten på morgonen..
    vi gick till skolan vid 6 tiden och väntade tills dörrarna öppnade..
    Oftast var vi två, men sedan så började hon bli större min syrra och fick andra kompisar glad för hennes skull... och grannen ohc hon var bästisar..
    dem gick istället till skolan tillsammans och hon mådde bättre..
    Jag fick blå tiror ibland men inte emot smärtan av att splitra min familj, det var närma många gånger, ja funderade många gånger på självmord...
    slippa denna grymma värld och bara "sova" men samtidigt hade ja inte samvete..
    och ja ska tilläga ja blev grovt mobbad varenda dag av dem som gick i samma klass och på skolan..., fälld i koridorerna, kallad namn och glåp ord, kastad med saker runt mej... osv... det va fönderande både hemma och i skolan, bara ett under ja klarade mej igenom det... varenda skol avslutning var en lättnad men samtidigt så var det ångest..
    och när jag var ca 6år blev ja "våldtagen" av min grann pojke i lekrummet...
    han sa vi skulle leka doktor la sig öve mej och ja ha vagt minne av att han visa sin sån där ägo del och säger att han ska sätta den i det hålet där (du fatta nog) och så känne ja smärtan som strömma genom min kropp och komme ihåg hur han sätter handen för min mun och ber mej vara tyst, nåt hände och han avbryter tack för sej och ja komme ut gråtandes med byxorna nere och blod i trosan...
    mamma blev förbannas ansåg ja hade gjort nåt moit mej själv..
    började lappa till mig och säga ja va dum flicka...
    och sedan gick pojken hem, sa att om ja sa nåt till nån skulle han....
    och ja råkade säga detta till mamma, så dem fick flytta under polis bevakning..
    mamma och dem blve ovänner, och grabben med sin mamma blev misshandlade av grabbens pappa... minns den dagen dem åkte.. han skrek efter mej han skulle leta efter mej sedan....hemskt... ja va livrädd i flera år.. specielt oxså efter att vart förföld av en pedofil sedan dagis ben ingen trodde mej när ja sa ja hade en kompis utanför dagis han sa han va mammas kompis.. ja litade på honom dumt nog... ja földe med han en gng bakom ett par buskar och en dagis fröken kommme ilande mot oss och han drar ner brallorna och säger ja ska slicka hans slicke pott och hinne inte mer då drar fröken in mej på dagis igen ringer mamma och polis och ja förstog ingenting..
    han föfölde mej hemma sedan tills mamma jagade bort honom..
    mötte han på bussen på en konsert per gessle slut konsert i halmstad..
    äcklet försökte tafsa och våldta mej där..
    avslöjade som sagt igen för mkt, då han verkade veta mkt om mej redan..
    och mina halv syskons pappa blev orolig då ja avslöjade om vart ja jobbade hos honom..
    så vi försökte anmälla honom, men ja va för uppröd..
    det var han som föfölt mej som liten, han sa de ja ha sett dej sen du va såhär liten..
    så söt vid dagiset var du... och så beskreb han mej..
    en äcklig rysande känsla kröp genom kroppen på mej (inte hela historien)
    pappa vet inte elle bryr sej fortf inte om att mamma misshandlade oss som små..
    det enda han sa den dagen vi berättade var att barn är olydiga ibland behöver stryk..
    det va elakaste nej de va de inte från honom :-7

men idag så lever vi ganska normalt familje liv..
    elle spänningen mellan oss alla är kvar..
    lilla syster har flyttat och ja med...
    och våran störstaa syrror så klart..
    min älsta syster har en son n med på ca 2år..

förtroende för mamma komme nog aldrig finnas där..
    det fösvann med dem åren..
    jag tror nog aldrig ja komme ha full tillit till henne även om ja få barn..
    ja vet inte varför.. men otrygheten är där ändå på nåt sätt..
    den där känslan att hon kanske knäpper om, fast hon förändrats och blivit bättre människa..

OJ HEEEEEERRRREEE GU VA LÅNGT JA SKREV :-S

SÄKERT MEST SVAMMEL SOM DU INTE FÖRST¨ÅR NU SÅHÄR SENT..
    KRAMA OM

Emmy
  • skrattigtjej

tS VET INTE OM DET var exakt allt om mina tankar om de ja vart med om
    men en liten pytte hint om det....

det var inte allt jag ville ha med om det ja kände igne i din ts..
    kanske en bråk del..
    men fångades så av minnena..
    och bara skrev förlåt hoppas det var ok

krama om

Emmy
Svar på tråden Mitt brev till min mamma