• Anonym (Fundersam)

Hade oskyddat sex dan innan jag fick min mens - är risken stor för att jag blivit gravid?

Hej!

Hade oskyddat sex dan innan jag fick min mens - är risken stor för att jag blivit gravid?

(Mensen kom en vecka för tidigt)

• Svar på tråden Hade oskyddat sex dan innan jag fick min mens - är risken stor för att jag blivit gravid?
  • Jessica med Seth

nej den är väldigt liten

• Anonym

Ingen ting är ju omöjligt!!!!!

• Anonym (Fundersam)

oki!!! tack!

• Anonym (Fundersam)

oki!!! tack!

• Anonym

man kan ha mens även om man är gravid, ganska vanligt att man får den en gång. beror ju på när du har ägglossning, vet du det?

• Anonym (kunnig)

Otroligt att folk vet så lite om hur sin egen kropp fungerar!
    Nej, det finns ingen risk att bli gravid om man har oskyddad sex dagen innan mensen kommer.

Har man däremot haft oskyddad sex två veckor tidigare så finns risken att man är gravid. Mensblödningen brukar komma p.g.a. utebliven graviditet, men man kan ha blödning även om man är gravid.

• Anonym

kunnig: hon fick ju mensen en vecka för tidigt så visst finns möjligheten till graviditet.

• Anonym (kunnig)

Då måste jag börja med att fråga TS när du normalt skulle ha din mens. Har du normalt längre än 4 veckor?
    För har man en cykel på endast 3*7=21 dagar har troligen ingen ägglossning skett alls i den cykeln.

• Anonym (kunnig)

För er info: Från ägglossning till mensblödning går det ca 14 dagar.

• Anonym

kunnig: Det brukar gå ca 14 dagar från ÄL till Mensblödning, ja. Men det finns dom som har ÄL precis innan mens, och för dem är det möjligt att bli gravida dagen innan mens. säger inte att det är så i det här fallet, men det finns dom som har det så.

• Anonym (kunnig)

Nej, man har inte ägglossning dagen innan mensblödningen. Progesteronet, ett av hormonen in sammanhanget, hinner inte skjunka så snabbt!

• Anonym (kunnig)

På såna här forum cirkulerar det ibland skrönor som blir till sanningar.
    Någon har hört någon som trodde att hon hade ägglossning dagen innan mens... Men så fungerar inte kroppen. De hormoner som har med ägglossningen att göra och förbereder livmoderslemhinnan på ev. befruktning förhindrar att det uppstår en blödning och för att blödningen ska komma igång måste de hormonerna skjunka under en viss nivå och det går inte på en dag!!

Svar på tråden Hade oskyddat sex dan innan jag fick min mens - är risken stor för att jag blivit gravid?