• eire

grossister i Sverige?

Var kan man hitta register eller liknande? Jag har ingen registrerad firma så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna beställa från grossist... Man måste man väl ha registrerat firma för att få beställa? Ett moment 22 eftersom det blir i saftigaste laget att gå och handla varulager på typ ica... :)

• Svar på tråden grossister i Sverige?
  • Venusmannen

Varje företag av något så när storlek har idag egen hemsida.

De flesta grossister säljer ju bara till andra företag. Det kan också förekomma andra former av krav, som etableringsorder t.ex.

Vad för typ av grossist söker du?

• eire

Jag söker sänglinnegrossist. Även nattlinnen, pyjamaser och sånt som hör sovsidan till. Allt i oblekt och ekoodlad bomull helst...

• Venusmannen

Det var ju en ganska "smal" produkt där utbudet av grossister och produkter i Sverige troligen är ganska begränsat.

Det kan vara en idé att vända sig utomlands också, och försöka få bli agent i Sverige för en utländsk grossist.

Kanske kan de kontrollorgan som finns för ekoodling tipsa om aktuella producenter/vilka som godkänd tillverkning.

• sommartorpet
    eire skrev 2007-05-31 12:02:05 följande:
    Var kan man hitta register eller liknande? Jag har ingen registrerad firma så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna beställa från grossist... Man måste man väl ha registrerat firma för att få beställa? Ett moment 22 eftersom det blir i saftigaste laget att gå och handla varulager på typ ica... :)
    Vad ska du med varulager till om du inte har ett företag?
  • Venusmannen

Sommartorpet,
    Man kanske håller på och utvärderar OM man skall starta företag, letar leverantörer etc. för att göra en kalkyl och affärsplan..

• eire

Sommartorpet- jag måste ju veta om jag kan få tag på rätt produkter först och skattemyndigheten kräver väl en ordentlig affärsplan om man ska starta eget(kanske bara gäller om man ska ha f-skattsedel). Vet vad jag vill göra men bara ta reda på om det är praktiskt möjligt innan jag sitter med ett registrerat företag.

• eire

Ser att jag skrev fel i början, jag funderar på om det går att börja med hobbyverksamhet. Får man köpa in från grossistfirma då?

• eire

Vad skönt att slippa det kravet från skattemyndigheten då Aldo. Vet någon hur i hela friden man blir agent för något? Är det ett stort steg för en nybörjare? :)

• Venusmannen

I ditt fall hade jag nog kollat med utländska kontrollorgan för ekoodling om vilka företag som är certifierade för detta. Sedan vänt mig direkt till företagen och frågat om jag fick börja sälja deras produkter på den svenska marknaden. Volymkrav är ju vanligt för "vanliga" produkter, men det segment du planerar tar ju tid att utveckla. Vilket en seriös grossist förhoppningsvis är medveten om.

Svar på tråden grossister i Sverige?