• tess74

Lyssna till bebisens hjärtljud hemma

Hej

Jag har en del amerikanska vänner som väntar barn och där kan man hyra en doppler och lyssna till bebisens hjärtljud hemma när man vill.
    Har försökt hitta på nätet om det finns här i Sverige, men det finns det inte va? Någon som vet?

Kramis

• Svar på tråden Lyssna till bebisens hjärtljud hemma
  • camso

Hej!
    Babyproffsen har någon slags manick som man kan sätta på magen i sin produktkatalog har jag sett.
    Jag tycker dock personligen att det verkar riskabelt. Tänk om du inte hittar något hjärtljud!!

• tess74

Det är sant, då dör man om man inte hittar nåt när man försöker....
    Kram och tack

• Elut

Min bm sa att styrkan på dopplern är ungefär dubbelt så hög som ul och att det därför inte är bra att göra för ofta och för tidigt under graviditeten. Hon sa att styrkan samt att det är så svårt att hittta fostret var orsaken till att de inte började lyssna på hjärtljuden tidigare än v.20-24.

Jag tror därför att det är bättre att hålla sig till de tillfällen det görs på mvc.

• TzaTze

Den var ju svindyr. 1890:- spänn. Nä, så mycket pengar vill jag inte lägga ut på min nyfikenhet. Jag får ge mig till tåls. Eller så får jag terra min barnmorska.

• Muminmamman

Man kan ju använda vanligt stetoskop oxå: Garanterat ofarligt, men det kan vara svårt att höra om man inte är så långt gången. Jag hör nu jättetydligt. Är i v 28.

• tess74

Vart kan man köpa ett stetoskop? Kan man köpa det?

• Muminmamman

Tror man kan köpa via apotekets hemsida, annars finns det på typ clas olsson och såna affärer. Jag har ett som jag lånat hem från jobbet.

• tess74

Oki, tack snälla för svar. Kändes så dumt att fråga men jag hade ingen aning om vart det fanns.
    Men man kan nog inte höra i vecka 15 va? Kanske får ge mig till tåls lite
    Kramis

• camso

Jag tror att vecka 15 är tidigt, inte ens Bm lyssnar ju efter hjärtljud då. Vi fick lyssna första gången när vi var i vecka 19. Försök att härda ut längta tills de tillfällen du får hos BM i stället.

• Minimum

Jag köpte på babyproffsen en förstärkare alltså inte en doppler utan mer som en microfon, som man spänner runt magen, 395:- kostade den, man ska inte använda den förrän i v 21 så innan dess kan det nog vara svårt att höra ngt, men iaf jag tycker den funkar bra! Stetoskåp kan vara svårt att höra med, jag har testat på jobbet och inte hört ett smack men med min hjärtsensor här hemma hörs det jättebra!

• jojo

Jag är i vecka 17 och började lyssna i stetoskop i helgen. Men tyvärr hörs det inget ännu. Köpte på Claes Ohlsson på Internet och kostade 190 kr. Men det är ju ingen garanti att man kan höra ngt senare heller.

• nassenos

Vi har bara lyckats med stetoskop en gång, men jag har moderkakan
    i "framväggen" så det kan vara svårt att höra när den är ivägen.

• Rhona

Jag var på inskrivning i måndags, är i vecka 11, och vi lyssnade då på hjärtljuden!!!! Min bm varnade mig i förväg om att det inte var helt säkert att vi skulle höra dem, det berodde på hur fostret låg vänt, så jag skulle inte bli orolig om det inte hördes nåt. Men som sagt, det hördes jättetydligt och det var så skönt! Nu vet jag säkert att något finns där, innan har jag tvekat eftersom jag inte alls mått dåligt eller känt av en massa symtom...

• tess74

Min BM ville absolut inte lyssna när jag var på inskrivning förra veckan, då var jag i vecka 14...snacka om att jag blev besviken...

• glad o gravid

Vi har en gammal trätratt hemma, funkar superbra!

• Smilie

Jag hör ingenting med stetoskop och är i vecka 21.
    Jag har modekakan i bakvägg.. men jag känner sparkar , men har hört att det skall vara svårt me just steoskop?

• Jossan

vi lyssnade på hjärtljud i v 15 hos oss är det standard att göra det

kram J

Svar på tråden Lyssna till bebisens hjärtljud hemma