• Pink Rose

Akut hjälp, Vad göra med skadad skatunge?

Lång historia, men jag ska försöka berätta den lite kort. Ena katten kom hem med en skatunge igår em, den var inte alls skadad utan var väldigt pigg. Vi vet var deras bo är, så vi la den under trädet, igår kväll så kröp den in under vår trapp Och har legat där hela natten, nu sitter den och skriker och vill ha mat och komma ut (självklart) Vi kan omöjligtvis få ut den där den gick in, så vi måste bryta upp hela trappen (gjord av trä) för att få ut fågeln.

Men hur gör vi sedan? Är det någon som vet? Ska vi försöka lägga den under deras bo igen? Mata den? Vi är oroliga att katten kommer och tar den igen nämnligen.
    Alla råd och tips, eller var man kan vända sig är väldigt tacksamt mottagna. Gärna så snabbt som möjligt så pippin klarar sig.

• Svar på tråden Akut hjälp, Vad göra med skadad skatunge?
  • trollmammsis

kan du inte ringa någon veterinär för råd bara??

• Giz the wiz

och vetrinären kan göra vad åt att den faktiskt sitter fast under trappen???

trollmammsis skrev 2007-05-31 14:06:54 följande:
    kan du inte ringa någon veterinär för råd bara??

ja ts...... ni har 2 val, låt den självdö där under (tar nog ngt dygn) eller bryt upp trappen och troligen får ni avliva den iaf.
    (jag hade valt nr 2)
  • Pink Rose

Lollisen
    Han åt den inte igår utan ville bara boxas i stort sett, så det är uteslutet. Plus att hålet som den kröp in igår är bara några cm stort så katten kommer inte in under trappan.

Trollmammasis
    Jovisst, men jag tänkte om man skulle vända sig till något speciellt ställe för att få råd. Vår vetrinär är supersvårt att nå nämnligen och jag misstänker att de inte tar emot vilda djur.

• trollmammsis

men finns det inte andra veterinärer då?? behöver ju inte ta emot utan bara säga om ni kan/ska ta ut den eller ej... ja jag vet int

• Pink Rose

Hubbe
    Vi har inte hjärta att avliva den Den är superpigg och kan nästan flyga så det bästa hade varit att lämna bort den till någon som är mera kunnig och förhoppningsvis släppa ut den när den har blivit större, eller något liknade.
    Den ska alla fall inte sitta där och själv dö. Är alldels för blödig för att höra dennes skrik hela dagen och veta att den blir "grillad/svält ihjäl".

• Giz the wiz

är väll klart dom ska ta ut den.
    den kommer svälta ihjäl där under och det kommer inte gå att avgöra om den är skadad eller inte.

finns inga vetrinärer som tar emot skatungar tyvärr utan om man vill får man bet för en undersökning plus ev vetrinärvård.

• Giz the wiz

hur ser det ut runt trappen? jord? kan ni gräva?

• bentebent 1

Ring och kolla om det finns någon "fågelexpert" där ni bor!

Har själv lämnat in diverse fåglar till fågelexpert där jag bor!

Ring veterinär och fråga för de borde veta!

Helt riktigt att ni vill lämna den till någon med mer kunskap, det är nämligen inte tillåtet att ta hand om (ens en skata!)
    vilda fåglar i mer än ett dygn om man inte har rätt kunskap!!!

Lycka till med skatan nu!!!

• Pink Rose

Det är sten runt, så det är helt omöjligt och trappen är så pass risig ändå så vi har planerat att få upp två eller fler plankor. Har redan börjat, men vi behöver veta vad vi gör med fågeln.

Ska börja ringa runt och se om jag får något svar någonstans.

Svar på tråden Akut hjälp, Vad göra med skadad skatunge?