• Beatrize74

30-årsfest och nyfött barn?

Vår lilla är beräknad till mitten av juni och jag fyller trettio i mitten av juli. Det kommer bli jättetungt att hålla någon sorts "mottagning" här hemma med ett nyfött litet spädbarn. Har grunnat en del på olika lösningar, men har inte kommit på något bra. Att avsäga mig firandet fungerar inte heller eftersom bl.a. mina svärföräldrar har sett fram emot det här så länge.

Är det någon annan som haft storfiranden som sammanfallit med den första spädbarnstiden? Hur har ni löst det så det blivit så smärtfritt som möjligt?

• Svar på tråden 30-årsfest och nyfött barn?
  • Linah

vi har samma här,
    har BF 8 mars, och "gubben" fyller 30 den 20 mars...

vi vet inte heller vad vi orkar med just då....nåt måste vi ju ha, fråga är bara vad=)

så ja hoppas på många bra svar här oxå=)

och tips på 30-årspresent=)

• tess74

Hej
    Jag fyllde 30 år i januari (har dock inget nyfött barn) men är gravid och mådde då så fruktansvärt dåligt att jag inte orkade ha något stort.
    Jag bjöd bara in min släkt till en middag. Det var allt jag orkade med och det var jättetrevligt.
    Hur bor ni? Bor ni i hus så kanske ni har en veranda och är det fint väder kan ni har festen ute (till stor del). Då har du även chans att gå undan och amma ifred och ta det lugnt en stund om du behöver det.
    Lycka till med bebis och firande!
    Kramis

• Peppan

Om du känner att du inte vill och inte kommer orka ha nån fest så tycker jag absolut inte du ska känna dig tvingad till det pga att dina svärföräldrar ser fram emot en fest. Dom måste väl förstå att ni vill ta det lugnt den första tiden.

• tinna

Jag var med och ordnade pappas stora 50-årsfest när Jakob var 1,5 månad. Jag upplevde aldrig att jag var så trött som mamma till en nyfödd, kanske bara de två-tre första veckorna. Vi hade festen i över tolv timmar utomhus och det var inga problem. Se till att du inte själv ska fixa allt käk och stå för att allt fungera, be dim omgivning om hjälp! Knytis kanske? Sen beror det kanske lite på vad man har för släkt också, dom måste ju respektera om du och lill*n behöver gå undan en stund eller så.
    Lycka till!

• Malin78

Du får be dina svärföräldrar och förälddrar och syskon och vänner om hjälp med middagen och överhuvudtaget förberedelser, dem förstår säkert och tycker nog det är roligt att få hjälpa till..lycka till!

• Mickis74

Vår yngsta kommer att vara ca 3 månader eller nåt när jag fyller 30.......men det löser sig bra, för jag har avsagt mig uppvaktning. Kan möjligen tänka mig att gå ut o käka med familjen o då kan man ju ha barnen med sig.

• Lilla Pilla

vi har ungefär lika i vår familj, sambon fyller 30 en månad efter nedkomst. o han säger att han är inte så intresserad, den som vill komma o gratta får göra det på våra villkor hur vi mår osv, gör väl en smörgåstårta eller två, sen är mina föräldrar här uppe som lite stöd..man vill u hellre landa med bebisen o vem vet den kanske blir lite försenad o då är det ju ännu närmare....gör vad man orkar det måste väl andra förstå *hoppas jag*

• Jossan

varför inte be dom som uppvaktar ha med sig mat...?
    kanske kan någon komma och hjälpa till och städa innan eller ännu bättre efter så behöver ju inte ni göra så mycket?

kram J

• Majsan

Om du inte vill ha uppvaktning, men folk inte respekterar det så kan ni väl åka bort? Det behöver ju bara vara över dagen och inte så långt.

• Lyckosam

Det är samma här..Jag ska ha 15/9..Min Man fyller 30 år den 3/10..ganska tufft..För han ville väldigt gärna bli pappa före 30..så vi får väll se..haha,..Mitt i allt kommer den väll på hans födelsedag..Jag kom dagen efter min mammas 30 års dag..Hon fick åka in med värkar som sen avtog på hennes födelsedag men fick stanna kvar och på natten kom det igång igen..I crashed the party so to speak..

• Annan

Vi har likadant hos oss, BF den 22/8 och jag fyller 30 den 15/9, så jag har ju tre veckor på mig att hämta mig (om den lill* kommer när den ska komma). Men jag håller med tidigare förslag att om du verkligen vill ha något så är det ju perfekt med ett knytis ute, picnic är väl underbart i juli..

• JsN

Det beror väl bland annat på hur mycket av ett kotrollfreak man är. Till att börja med är du och din sambo två. Du behöver inte båda fixa fest och sköta spädbarn själv. Sen kan man ta hjälp av släkt och vänner. Säga att man vill ha fest och fira, men att man inte riktigt vet hur det ska lösa sig praktiskt. Vips så har du lyckats få mamma och svärmor att erbjuda sig att fixa åt dig. (förhoppningsvis, eller ett par vänner om det känns bättre)

Vill bara du och din sambo så kommer det att gå jättebra!

• lallaren

Om du inte orkar ha en stor fest kan du väl ta igen det med en stor 31-års fest istället?

• Amanda

Jag fyllde 30 år den 26 januari och sonen var då 3 månader (han föddes 25 okt).

Jag bjöd bara på fika hemma för de allra närmaste.

Festen kommer vi ha ute i trädgården i sommar och eftersom maken fyller 30 i september så har vi en STOR gemensam fest med grilling och lekar mm mm.

Lycka till!

• flurp

Jag är i samma sits fyller 30 i oktober och har bf den 20:e juli. Men till saken hör oxå att vi flyttar in i vårt nybyggda hus om en månad. Tänkte då ha en kombinerad inflyttning- och 30 års fest. Men vi tänker dela upp det så vi inte har 30-40 pers på samma gång.....för det orkar jag inte med. Orkar jag inte så struntar vi i det, det känns inte så viktigt.....men då går man miste om presenterna......

• Mumu

Om du känner att du ändå vill ha fest så tycker jag helt enkelt att du ska ställa krav på din omgivning! Tala om att ni inte orkar fixa allting själva, tvinga dit släkt och vänner, så får de hjälpas åt att passa bebis, laga mat och pyssla.

Om ni inte har trädgård så se till att ni kan låna nåt ställe att vara utomhus på, och hyr ett partytält. Det kan faktiskt bli en jättemysig heldag, då alla hjälps åt, och den nyblivna mamman kan gå runt och småmysa och visa upp underverket... Det är ju ändå din dag!

Arrangera så att det blir buffé med plockrätter, alltid enkelt om det är många som ska hjälpas åt att laga. Eller varför inte knytis, ge var och en av de inbjudna ett förslag på vad de kan ta med!

Vet du, jag tycker det låter som om det skulle kunna gå jättebra ändå, och vilket härligt tillfälle att få visa upp bebisen för alla! Jag fyller själv 30 när lillbebis är 3-4 månader, och jag känner mig faktiskt lite avundsjuk på dig som kan ha festen utomhus, på sommaren!

Svar på tråden 30-årsfest och nyfött barn?