• Snowstorm

Fiskleverolja, när började ni??

Nån som äter fiskleverolja, när började ni?? Jag är i v. 15 o äter bara "mitt val kvinna". Rekommenderar barnmorskorna att ta fiskleverolja??

• Svar på tråden Fiskleverolja, när började ni??
  • lillaleiasmammma

tror inte att man ska äta d överhuvudtaget....

• strojes

Jag har aldrig fått någon rekomendation om det. Sa själv direkt att jag redan käkade mitt val kvinna och hemofer och det räkte tyckte hon. Om jag började känna mig trött runt v20 kunde jag gå över till starkare järntabletter om jag ville.
    Det är ju ingen nackdel att äta fiskleverolja det ger ju extra omega3 fettsyror. Man kan ju också köra med linfröolja som också innehåller omega3 (fast från växtriket) som kanske tom är billigare (finns bland vanliga oljor i livsmedelsaffärer).

• dagdrömmaren

NEEEEEEEEJ!

Inte fiskleverolja som innehåller en massa onödigt A-vitamin som kan vara farligt i för höga doser. Det ska vara fiskolja (utan lever i). Det är jättebra att äta för fostrets hjärnutveckling mm har jag hört.

• Mitt hjärta är hemma

Nä, varför ska man äta det extra? Har aldrig sett det rekommenderas.

• Duckan74

Nix, fick jag ingen rekommendation om och åt det inte. Endast Vitamineral Kvinna.

• lata kocken Johanna

ALDRIG ALDRIG ALDRIG använda fiskLEVERolja för invärtes bruk

fiskolja är ngt heeeelt annat och innehåller EPA och DHA som i studier har visat sig ha mkt positiva effekter på barnet

men det är bäst att få i sig på naturlig väg via fet fisk som makrill, sill, lax etc

• Mitt hjärta är hemma
    lata kocken Johanna skrev 2007-05-31 21:20:09 följande:
    ALDRIG ALDRIG ALDRIG använda fiskLEVERolja för invärtes brukfiskolja är ngt heeeelt annat och innehåller EPA och DHA som i studier har visat sig ha mkt positiva effekter på barnetmen det är bäst att få i sig på naturlig väg via fet fisk som makrill, sill, lax etc
    Jag tror dig (du är ju min stora kostidol här på FL) men jag tycker mig ha hört historierna om hur min pappa på alla sätt försökte undvika sin dagliga dos fiskleverolja som barn, bl.a. genom att hälla ut den på de nystoppade finstolarna...

Men det är alltså ALdrig bra att äta?? Vad har man det då till??
  • Malow

Åt fiskolja under hela graviditeten för att det enligt forskningsrönen gör att barnets hjärna utvecklas bättre och enligt studien så presterade barn som "fått" fiskolja under graviditeten och även under uppväxten mycket bättre i skolan

• ennie

Enligt min bm/gynekolog ska man INTE äta fiskolja (Omega3 DHA/EPA) under graviditeten så jag fick sluta med mina. Fick ingen förklaring varför men det står så i alla broschyrer + på burkarna Omega3 (har själv Pikasol Forte hemma och där rek det ej till barn

• Malow

det är ju väldigt olika uppfattningar om detta med fiskolja,det är ju ganska vida kännt att sjukvården och den alternativa vården inte direkt går hand i hand. Jag fick det rekomenderat av en professor på sahlgrenska så jag åt det, men man ska läsa ordentligt på burkarna, för det kan finnas spår av tungmetaller så det måste stå att "den är helt fri" från detta. Till barn kan man ge 1msk linfröolja varje dag, annars finns det i flytande form speciellt för barn

• lata kocken Johanna

Mitt hjärta...

Fiskleverolja innehåller ofta tungmetaller, det är rikt på A och D vitamin vilket i stora doser inte är nyttigt, man gav det till barn förr innan AD-dropparnas tid

och det bör bara användas till utvärtes bruk

fiskolja är ju ngt helt annat

• Mitt hjärta är hemma

lk-Johanna: Tack!
    (Jo, fiskolja är ju något annat)

Chocolate: Bildat dig någon uppfattning?

• Snowstorm

ojdå, skrev visst fel. menade ju fiskolja, och inte fiskleverolja

Ok kanske bäst att "bara" äta fet fisk som lax o makrill o få i sig omega 3 därigenom.

Tack för alla inlägg

Svar på tråden Fiskleverolja, när började ni??