Fiskleverolja, när började ni??
Nån som äter fiskleverolja, när började ni?? Jag är i v. 15 o äter bara "mitt val kvinna". Rekommenderar barnmorskorna att ta fiskleverolja??
Nån som äter fiskleverolja, när började ni?? Jag är i v. 15 o äter bara "mitt val kvinna". Rekommenderar barnmorskorna att ta fiskleverolja??
tror inte att man ska äta d överhuvudtaget....
Jag har aldrig fått någon rekomendation om det. Sa själv direkt att jag redan käkade mitt val kvinna och hemofer och det räkte tyckte hon. Om jag började känna mig trött runt v20 kunde jag gå över till starkare järntabletter om jag ville.
Det är ju ingen nackdel att äta fiskleverolja det ger ju extra omega3 fettsyror. Man kan ju också köra med linfröolja som också innehåller omega3 (fast från växtriket) som kanske tom är billigare (finns bland vanliga oljor i livsmedelsaffärer).
NEEEEEEEEJ!
Inte fiskleverolja som innehåller en massa onödigt A-vitamin som kan vara farligt i för höga doser. Det ska vara fiskolja (utan lever i). Det är jättebra att äta för fostrets hjärnutveckling mm har jag hört.
Nä, varför ska man äta det extra? Har aldrig sett det rekommenderas.
Nix, fick jag ingen rekommendation om och åt det inte. Endast Vitamineral Kvinna.
ALDRIG ALDRIG ALDRIG använda fiskLEVERolja för invärtes bruk
fiskolja är ngt heeeelt annat och innehåller EPA och DHA som i studier har visat sig ha mkt positiva effekter på barnet
men det är bäst att få i sig på naturlig väg via fet fisk som makrill, sill, lax etc
Åt fiskolja under hela graviditeten för att det enligt forskningsrönen gör att barnets hjärna utvecklas bättre och enligt studien så presterade barn som "fått" fiskolja under graviditeten och även under uppväxten mycket bättre i skolan
Enligt min bm/gynekolog ska man INTE äta fiskolja (Omega3 DHA/EPA) under graviditeten så jag fick sluta med mina. Fick ingen förklaring varför men det står så i alla broschyrer + på burkarna Omega3 (har själv Pikasol Forte hemma och där rek det ej till barn
det är ju väldigt olika uppfattningar om detta med fiskolja,det är ju ganska vida kännt att sjukvården och den alternativa vården inte direkt går hand i hand. Jag fick det rekomenderat av en professor på sahlgrenska så jag åt det, men man ska läsa ordentligt på burkarna, för det kan finnas spår av tungmetaller så det måste stå att "den är helt fri" från detta. Till barn kan man ge 1msk linfröolja varje dag, annars finns det i flytande form speciellt för barn
Mitt hjärta...
Fiskleverolja innehåller ofta tungmetaller, det är rikt på A och D vitamin vilket i stora doser inte är nyttigt, man gav det till barn förr innan AD-dropparnas tid
och det bör bara användas till utvärtes bruk
fiskolja är ju ngt helt annat
lk-Johanna: Tack!
(Jo, fiskolja är ju något annat)
Chocolate: Bildat dig någon uppfattning?
ojdå, skrev visst fel. menade ju fiskolja, och inte fiskleverolja
Ok kanske bäst att "bara" äta fet fisk som lax o makrill o få i sig omega 3 därigenom.
Tack för alla inlägg