Hej Utlandssvensk
Tror vi träffats tidigare i ngn tråd nån gång, eller?
Jag hör oxå till de som genomgått båda metoderna, 1 gång långa och 2 ggr korta metoden.
Jag tycker absolut att den korta metoden är skonsammare för kroppen, min kropp tyckte inte alls om nedregleringen och jag fick en del "ovanligare" biverkningar och var helt ur balans lång tid efter avslutad beh.
Jag har fått ganska lika resultat med båda metoderna men en liten aning bättre med den korta.
Jag behövde endast ta fsh-injektionerna i 8 resp. 7 dagar vid våra 2 IVF försök med korta metoden.
Vid vårt senaste, 3:e försök (2:a gången korta metoden)blev jag gravid men slutade i tidigt mf
Enligt min klinik skall slutresultatet inte påverkas mellan långa-korta metoden men det finns ju alltid individuella skillnader.
*Det som skiljer korta från långa metoden är ju främst att den går mycket snabbare från start fram till ÄP, vissa kliniker kan ha svårt att praktiskt göra korta metoden eftersom den inte går lika bra att "kontrollera" utan man kör i kroppens eget system eftersom man inte blivit nedreglerad före
*Vid korta metoden kan oxå äggstockarna vara en aning trögstartade i början men de växer sen "ikapp", medan de som har problem med för få follilkar kan gynnas av den korta metoden eftersom man då inte "bromsar" med nedregleringsläkemedicinen redan från början utan de sätts in som injektioner först när man har en viss storlek på folliklarna vid korta metodden, detta gynnar spec. de med lite högre ålder som genomgår IVF.
Om du har möjlighet att välja skulle jag rekommendera dig att prova korta metoden, för mig var det betydligt lindrigare för kroppen med den, samt att det går snabbare mellan start -> ÄP
Ett råd: känner du/ni er trött och slut i kropp och själ, ta en paus, stanna upp och sörja det som varit innan ni kör på pånytt, vi hade inplanerat ett 4:e ivf nu i maj/juni men i sista stund ändrade vi oss och skall gör det i augusti istället för jag kände att jag inte orkar med en (eventuell) misslyckad behandling samtidigt som det även känns tungt att bara gå och ingenting händer, våra liv står still medan resten av världen lever vidare...
Men ändå känns det som att jag är för "trött" att genomföra nytt ivf försök nu just, och vi satsar nu i sommar på att försöka njuta och ta det lugnt istället, vi hoppas på att kunna samla krafter under sommaren med att inte behöva fundera på injektioner, gyn. tider, den psykiska stressen kring allt vad ivf innebär mm.
Ojoj, vilket långt inlägg det blev
Lycka till med era försök, korta som långa...