• Utlandssvensk

Någon som testat korta OCH långa IVF metoden?

Efter alla fruktansvärda prövningar som vi tvingats gâ igenom sâ känns det som om jag inte orkar börja om med IVF igen. Har helt enkelt inga krafter kvar...

A andra sidan vill jag ju gärna bli gravid igen...

Nu har läkaren föreslagit att jag kanske ska försöka korta metoden, dâ den är 'mildare'. Men dâ det egentligen inte finns nâgot medicinsk underlag för det undrar jag om den metoden kan vara lika effektiv i mitt fall där den lânga metoden egentligen fungerar bra. Och ÄR den verkligen mindre jobbig? Vet inte om jag orkar mer...

Nâgon som testat bâda och som kan ge mig en jämförelse?

• Svar på tråden Någon som testat korta OCH långa IVF metoden?
  • marvor

Hej,

Jag har testat både korta och långa metoden. Jag har inte mått dåligt under nedreglering men fick ändå prova den korta för att se om den gav fler och bättre kvalite på mina ägg.
    Tyvärr så gav den lika dåligt resultat men jag ville iallafall prova så att jag visste.
    Jag upplevde den korta som skonsammare och att man fick snabbare veta om man lyckats eller inte.
    Man slipper inte den psykiska pressen som jag upplevde under ruvningen men man får ett snabbare svar så att säga (hoppas du förstår vad jag menar).
    När jag testade den långa senaste gången slapp jag nässpray utan fick en spruta med samma hormon som i nässpray. Sprutan lades i mina fettvävnader på baksidan av låret, där fick den ligga och utsöndra samma hormon som i nässpray. Jag tyckte det var skönt att slippa nässpray för det är lite krångligt att förvara den kallt och komma ihåg att ta den på rätt tid.

• Miss England

Hej Utlandssvensk, jag har provat båda och jag föredrar verkligen den korta metoden. På mig funkar den bättre, dvs jag svarar bättre på medicineringen under den korta. Får bättre kvalitet på äggen men har tyvärr inte lyckats bli gravid ännu.

Det sköna med den korta metoden tar ju bara ca 14 dagar från sprutstart till ÄP, men det är såklart olika från person till person. Jag tycker du ska ta erbjudantet för det är faktiskt inte riktigt like psykiskt påfrestande då man slipper hela sprayperioden.

Lycka till

• Utlandssvensk

Tack för era snabba svar!
    Sâ den korta metoden föreslâs alltsâ mest för att fâ fler ägg av bättre kvalitét?? Men jag fick alltid mânga ägg av bra kvalitét med den lânga metoden... sâ den korta kanske skulle ge sämre resultat dâ... ?

Marvor - liten frâga: om den korta och den lânga metoden gav likvärdiga resultat, varför fortsatte du inte med den korta istället för att börja om igen med den lânga? (Även om det var med spruta istället för spray?) Försöker förstâ skillnaden...

• marvor

Var lite otydlig ser jag i mitt svar. Vi köpte ett trepack på S.t Göran och om jag kommer ihåg rätt så började vi med den korta metoden på försök nummer 1 men det gav likvärdigt resultat som den korta,dvs få ägg och av sämre kvalite än normalt. Försök nummer två var oxå den korta metoden men med Menopur som tillägg för att förhoppningsvis ge bättre resultat. Det blev totalt fiasko, inte ens ET pga av att inget ägg hade delat på sig som det skulle. Sista försöket blev den långa metoden och då blev retultatet lika som vid de tidigare försöken, dvs få ägg men ett ägg lyckades att fästa, är nu gravid i v39.

Skillnaden är att man slipper nedreglering med den korta metoden.

• Teälskare

Hej utlandssvensk!

Jag har provat både den långa och korta metoden. Den korta metoden är helt klart mer skonsam och går mycket fortare. Jag fick lika dant resultat som med den långa. Tyvärr blev det dock ingen graviditet men vi kämpar vidare.

Den korta metoden bestod enbart av sprutor och vagiatorer för min del. JAg slapp både piller och spray vilket var jätteskönt.

Massor av kramar! Tänker ofta på er!

I mitt hjärta finns bara kärlek!
  • Tagetes66

Jag har prövat båda. Enligt min läkare ger långa metoden normalt fler ägg. I mitt fall var det dock tvärtom, vilket det kan vara om man är på äldre sidan.

• Tingiling

Här en till som provat både korta och långa metoden med IVF. Gjorde först 2 försök med korta, ena gången ägglossade jag i förtid och fick bara 4 ägg, varav 2 befruktades, fick båda tillbaka, men ingendera var av toppkvalitet = ingen graviditet. Andra försöket med korta metoden fick jag 7 ägg, varav 4 befruktades, 2 fortsatte dela sig (men för långsamt) - fick båda tillbaka = ingen graviditet.
    Nu provade vi långa, fick 13 ägg, 9 befruktade men samma sak - långsam delning och tillslut bara 1 ägg kvar som var dugligt att återföra (även det för fåcelligt efter 3 dagars odling)
    Vid korta försöken har jag kört direkt på Puregon-sprutor, sedan tagit Orgalutran-sprutor samtidigt för att förhindra ägglossning i förtid och vid långa sprayade jag Suprecur rätt länge innan det blev Puregon.
    Psykiskt är det en enorm skillnad mellan behandlingarna, korta är så mycket mer skonsam!
    Rent kvalitetsmässigt är det svårt att säga vilken som är "bättre", men för mig verkar det ju som om jag fick fler ägg, men kvaliteten förbättrades inte så mycket. I och för sig är problemet celldelningen för oss.
    Man brukar väl pröva båda för att testa sig fram.
    För oss blir det vid IVF nr.4 långa metoden igen, men den här gången med Synarela och sedan Puregon och Menopur parallellt.

• Piluttans

Hej Utlandssvensk!

Jag läste din presentation...nu sitter jag här och torkar tårarna!!!

Stackars stackars er!!!

Jag förstår om du känner att allt är skit, orkar inte mer...har varit där själv.
    Men om du får kraften tillbaka så testa korta metoden!!!
    Jag har provat både korta och långa...Den korta va mycket bättre för mig iaf.

Dels svarade jag bättre på den, men det är ju individuellt, men sen va den mycke "enklare" upplevde jag.

Den långa fick mig att må pest-skit-dåligt!!

Nu har jag bestämt att ta "sommarlov" från hela barn-grejen.... Det betyder att jag tar ett glas vin igen...funkar mentalt och tjuv röker nån cigg då och då!!!

Sen är det "bara" att ta nya tag...

Jag önskar dig lycka till och håller tummen att du orkar prova den korta metoden!!! Det kan va värt det!!!

• Eulalia II

Hej Utlandssvensk

Tror vi träffats tidigare i ngn tråd nån gång, eller?

Jag hör oxå till de som genomgått båda metoderna, 1 gång långa och 2 ggr korta metoden.
    Jag tycker absolut att den korta metoden är skonsammare för kroppen, min kropp tyckte inte alls om nedregleringen och jag fick en del "ovanligare" biverkningar och var helt ur balans lång tid efter avslutad beh.
    Jag har fått ganska lika resultat med båda metoderna men en liten aning bättre med den korta.
    Jag behövde endast ta fsh-injektionerna i 8 resp. 7 dagar vid våra 2 IVF försök med korta metoden.
    Vid vårt senaste, 3:e försök (2:a gången korta metoden)blev jag gravid men slutade i tidigt mf
    Enligt min klinik skall slutresultatet inte påverkas mellan långa-korta metoden men det finns ju alltid individuella skillnader.

*Det som skiljer korta från långa metoden är ju främst att den går mycket snabbare från start fram till ÄP, vissa kliniker kan ha svårt att praktiskt göra korta metoden eftersom den inte går lika bra att "kontrollera" utan man kör i kroppens eget system eftersom man inte blivit nedreglerad före
    *Vid korta metoden kan oxå äggstockarna vara en aning trögstartade i början men de växer sen "ikapp", medan de som har problem med för få follilkar kan gynnas av den korta metoden eftersom man då inte "bromsar" med nedregleringsläkemedicinen redan från början utan de sätts in som injektioner först när man har en viss storlek på folliklarna vid korta metodden, detta gynnar spec. de med lite högre ålder som genomgår IVF.

Om du har möjlighet att välja skulle jag rekommendera dig att prova korta metoden, för mig var det betydligt lindrigare för kroppen med den, samt att det går snabbare mellan start -> ÄP

Ett råd: känner du/ni er trött och slut i kropp och själ, ta en paus, stanna upp och sörja det som varit innan ni kör på pånytt, vi hade inplanerat ett 4:e ivf nu i maj/juni men i sista stund ändrade vi oss och skall gör det i augusti istället för jag kände att jag inte orkar med en (eventuell) misslyckad behandling samtidigt som det även känns tungt att bara gå och ingenting händer, våra liv står still medan resten av världen lever vidare...
    Men ändå känns det som att jag är för "trött" att genomföra nytt ivf försök nu just, och vi satsar nu i sommar på att försöka njuta och ta det lugnt istället, vi hoppas på att kunna samla krafter under sommaren med att inte behöva fundera på injektioner, gyn. tider, den psykiska stressen kring allt vad ivf innebär mm.

Ojoj, vilket långt inlägg det blev

Lycka till med era försök, korta som långa...

• Utlandssvensk

Tack för era bra svar!

Ska försöka hitta nâgon slags balans under fötterna innan jag sätter igâng igen.. (om jag gör det...) och i sâdana fall sâ testar jag korta metoden!

Svar på tråden Någon som testat korta OCH långa IVF metoden?