• malinka2

Min tur att be om hjälp med matten...

jag sitter med dom jädrans ekvationerna o min bok är tydligen inte menar för distans studier... Ekvationer med parenteser, i min bok står det att upphöjda x "försvinner", i exemplet är det 2x upphöjt till två och senare i talet -2x upphöjt till två. men då försvinner dom ju självmant liksom...
    Är det så att man ALLTID ska ta bort upphöjda x i dom här talen eller ska man bara ta bort det upphöjda?

Hrm min förklaring är inte så bra...hoppas nån som kan fattar hur jag menar

• Svar på tråden Min tur att be om hjälp med matten...
  • erika86

Jag borde kunna förklara, men tyvärr så förstår jag inte hur du menar...

• erika86

Du kanske kan skriva ut ett tal?

• kokarorinon

förstår inte heller.. har du nåt exempel?

• malinka2

ja fast jag kan inte skriva "upphöjt" med mitt tangentbord

testar en egen variant på upphöjt

x(x+1)=15-x(2-x) (alltså inget upphöjt här)

I förenklingen blir det ju först

2
    x +1 = osv... hur gör man då med det upphöjda? tar man bara bort det?

• malinka2

Ja räknade fel på en gång

2
    x +1x mena jag

• erika86

Ja, i det här exemplet kan du ju ta bort de upphöjda x:en eftersom de tar ut varandra. Men det måste du kolla från gång till gång.

• RiisiLampii

på andra sidan lika med tecknet får du också ett x upphöjt i två och då tar ju de ut varandra...

x(x+1)=15-x(2-x)

(x2+x)=15-(2x-x2)

x2+x=15-2x+x2 här tar x upphöjt i två ut varandra om du byter sida och ändrar tecken..

x+2x=15

3x=15
    Lycka till

• malinka2

Ok TACK!!! men vad händer om det inte finns nåt upphöjt som tar ut det andra då? Alltså om det bara finns ett upphöjt x?

• FiL81

Tips: Skriv upphöjt med ^, alltsa x upphöjt med tva blir x^2

• FiL81
    malinka2 skrev 2007-05-31 17:15:57 följande:
    Ok TACK!!! men vad händer om det inte finns nåt upphöjt som tar ut det andra då? Alltså om det bara finns ett upphöjt x?
    Da har du en andragradsekvation. Har ni gatt igenom PQ-formeln ännu?
  • malinka2

PQ- que? Nopp det har jag inte hört...åh jag blir galen! matte är verkligen INTE min starkaste sida...

men ok, andrahandsekvationer är alltså när x^2 blir ensamma kvar, eller? *ska snart börja med det oxå...*

• FiL81

korrekt, en andragradsekvation kan tex vara

x^2-12x=6

lösningen kommer när ni har gatt igenom just andragradsekvationer...

• Mornie Alantie

Graden av en ekvation ges av det den obekanta är upphöjd till. Dvs en förstagradsekvation har bara x. I en andragradsekvation är x:et upphöjt till två, tredjegradsekvation upphöjt till tre osv. PQ-formeln brukar man kalla den formel man använder för att lösa denna ekvation.

Förstår att det känns jobbigt med matten. När man inte förstår blir det jobbigt. Tyvärr är alltför många mattelärare dåliga på att förklara. När man väl kommer över spärren så att man börjar förstå så blir matten riktigt rolig men vägen dit kan vara lång.

Svar på tråden Min tur att be om hjälp med matten...