• Anonym (lån)

Kan min svärfar ta lån, trots att han e pensionär?

Vi tänkte be min svärfar ta ett lån åt oss, så vi blir skuld fria. Problemet e bara att han e pensionär, o är 76 år.. Får han ett lån då?? Vår enda chans.

• Svar på tråden Kan min svärfar ta lån, trots att han e pensionär?
  • Birgitta2

Han kan antingen ta lån själv, om han har säkerhet, eller också vara medlåntagare tillsammans med er.

• Anonym (lån)

Han har ju sitt hus..

• Birgitta2

Anonym (lån) skrev 2007-05-31 17:25:45 följande:

Han har ju sitt hus..
    Då borde det inte vara några problem. Även pensionärer får låna pengar, så länge de har en säkerhet.
  • Anonym (lån)

Även på vanlig bank..

• Birgitta2

Anonym (lån) skrev 2007-05-31 17:28:55 följande:

Även på vanlig bank..
    När det gäller lån talar jag alltid om riktiga fysiska banker. Men det kunde ju inte du veta. Ta med svärfar och traska upp till banken. Se till att han har alla papper på huset också, så de ser värdet. Sen är det bara att hålla tummarna. Först när de sagt nej, kan man börja fundera på "ander" banker. Man skall alltid försöka med sin egen bank först med tanke på räntan.

Lycka till!
  • Birgitta2

Vill bara tillägga att om svärfar avlider så kommer huset att ligga illa till om lånet inte är betalt. Det innebär antagligen att ni måste sälja det för att betala lånet. Så det är såna aspekter man måste tänka på också... Och är det många som skall ärva så kan det bli en arvsstrid. Så fundera och diskutera innan ni gör nåt drastiskt.

• Anonym

Kan ju tänkas att anhöra betalar av lånet tillbanken om det inte är så mycket kvar då svärfar dött och om de är anelägna om att ha kvar huset.

Svar på tråden Kan min svärfar ta lån, trots att han e pensionär?