• hursomhelst

hur fort efter förlossning får man sätta in kopparspiral?

hejhej
    jag vet ju att vid efterkontrollen så går man igenom detta med p-medel och "väljer" va man vill ha.

men kan man få sätta in en kopparspiral tidigare än efterkontrollen??

undrar bara därför att vi inte är så "hemma" på detta med kondom och vill helst skydda oss på annat sätt så snart som möjligt.

mamma till sixten och alfred..
  • Svar på tråden hur fort efter förlossning får man sätta in kopparspiral?
  • blonde redhead

När avslaget är borta och livmodern läkt ordentligt bör man kunna sätta in en spiral.
    Hur långt efter ska du på efterkontroll?

• 070220

12v sa min bm. Har själv nyss satt in en...

Stolt mamma till världens bästa Elin ~070227~
  • Majsan70

Normalt sett brukar man väl gå på en efterkontroll cirkus 8 veckor efter förlossningen. Då går det utmärkt att sätta in spiralen samtidigt.

• yuzz

10-12 v har min Bm sagt, gör man det innan kan man riskera att skada livmodern.

• TyraPaloma

Jag satte in min 8 veckor efter

• KristinaE

min bm sa 6 månader, och att mensen ska ha kommit tillbaka... konstigt att det är så olika

• M26

Min BM sa att spiralen sätts in tidigast på efterkontrollen ca 10-12 veckor efter förlossningen. Ska man däremot ha hormonspiral (som jag gör) är det bra om mensen kommit tillbaka, men inte nödvändigt. Med hormonspiral kan ju mensen försvinna helt så det är bra att se att den först kommer tillbaka efter förlossningen.

• MissLilo

lustigt at de säger så olika. Min bm sa att den oftast site rdåligt då man ammar. Då livmoderstapen fortfarande är något...kom int ihåg vad. Så den kan hamna snett och man blir gravid iaf. SÅ jag fick snällt vänta till jag slutat amma o fick min mens.

• BeJay

jag hade gått 8v då dom satte in min  

• Bettan72

Måste sättas in före 12 v efter förlossningen annars blir livmodertappen för mjuk. Om man väntar längre måste man ha fått igång mensen igen innan man kan sätta in en spiral. Däremot gör de det inte före efterkontrollen som man har ca 8 veckor efter förlossningen.

• hursomhelst

här har man efterkontroll 12 v efter förlossningen, men ringde till min BM igår och frågade om jaginte kunde få sätta in en spiral tidigare.. så hon ringde läkaren idag och frågade. och det GICK BRA så på tisdag, 7 veckor efter förlossningen ska min spiral sättas in

och idag kom mensen tillbaka med... hej å hå...

• ulle77

Jag fick sätta in min 16 veckor efter förlossningen och hade inte fått tillbaka min mens.

Tror ni de har en lista med svarsalternativ över när det är bäst att en spiral sätts in och därefter drar lott över vilket svar det ska bli?

• hursomhelst

ja man kan ju faktiskt undra, för närjag ringde till MVC och frågade om de kunde sätta in en spiral så sa hon som svarade (inte min bm) att det får jag ta med min BM för alla jobbar olika! 

men borde det inte gå att säta in en spiral vid en viss tid efter förlossningen oavsett BM och landsting??

Svar på tråden hur fort efter förlossning får man sätta in kopparspiral?