• zummar

gravid, arbetslös och utan hem, är det så det ska sluta?!

Åh, blir så irriterad.  Fick det här mailet av bostadsförmedlingen i staden jag ska flytta till.

Hej
    Vi ser att du tackat ja till denna lägenhet. Har du sett den och vill hyra den?
    När vi gjort en kreditförfrågan så visade den låg inkomst. Har du nyss fått ett arbete i Staden?
    Slutligen skriver du att ni är 2 som söker lgh. Vi behöver kompletterande personuppgifter samt vilken typ av sysselsättning han hon har.

Med vänlig hälsning
    Stadens bostadsförmedling
    Uthyrningen

JA, jag fattar att dom måste göra kreditupplysning och att dom vill veta mer om den som ska bo med mig men såhär är situtionen.

Jag och min Pojkvän ska få barn i oktober, man är INTE så himla lättanstäld då!
    Min PV är inte svensk och har därför åkt till sitt hemland för att söka uppehållstillstånd i Sverige, så vi är TVÅ som söker lgh:en men det är bara jag som kan finansiera den för tillfället.
    Bryr dom sig inte om att jag ALDRIG haft en betalningsanmärkning, alltid kunnat finnansiera mitt boende tidigare? ( flyttade hemmifrån när jag var 17 så det är nästan 10 års sen)

Jag vet inte, kanske tar jag ut sorgen i förskott men det känns ju ganska mycket som att jag inte kommer att kunna få någon lgh:et, att VI ska kunna få det!

SÅ det är så läget är, jag är gravid därför är det svårt att få jobb och utan jobb har jag ingen bostad. Får väl uppfostra vårt barn hemma hos mamma då, hur tragiskt känns inte det!?

Allt känns bara så hopplöst helt plötsligt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 18:33:44:
    Är det någon anna som varit i en liknande sits och hur gick det för dig/er?
  • Svar på tråden gravid, arbetslös och utan hem, är det så det ska sluta?!
  • Laire

Ring/skriv till förmedlingenoch förklara, samt begär intyg över hur de varit som hyresgäst av tidigare boenden, så de ser att du är skötsam.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • zummar

Jag har skickat mail till dem, alltså svarat på mailet. jag hoppas att det går bra...som sagt, jag tänker oftast att "det löser sig" men jag känner mig så hjälplös, som att jag inte duger, fast jag vet att jag är en "bra människa".

• jezzzica

jag förstår dig verkligen!! Fy fan snacka om moment 22..

men hur kommer du att kunna finansiera den? För har du tillräckligt med pengar för hyra så borde det väl inte vara några problem om du pratar med dem? Här där jag bor får man företräde om man är gravid.

♥Elliot♥
  • zummar

Jag har pengar från det jobb jag har just nu, och kommer att spara in lite pengar på att bo hos min mamma iaf fram till augusti.
    Sen har jag även lite pengar sparat, räcker till 2 hyror iaf.

Var bor du?! Kanske man borde flytta dit =)

• Bamzilla

Jag bor i staden du ska flytta till och hyrde lägenhet av den bostadsförmedling som du pratar om. Jag var i en liknande situation som du, gravid, inget jobb eftersom vi precis hade flyttat tillbaka till sverige från england osv. Det enda vi kunde göra för att få en lägenhet var att min a föräldrar gick in som borgenärer. Är det nånting din mamma kan tänkas göra?

Allt går med lite vilja, våld & vaselin
  • zummar

kansek kan hon göra det, det är absolut inget jag VILL att hon ska behöva göra, men å andra sidan så vet både hon och jag att jag skulle sköta mig och situationen kommer förhoppnigsvis att bli bättre bara jag kan få min PV tillbaka till sverige.

Känns inte heller som att det skulle ge så mycket att flytta in i ngt mindre innan för om det skulle kännas för litet så skiter ju ÖH i det om man inte har bott där i minst 12 månader.

Tack för ditt svar!

• Bamzilla

Ingen fara Hoppas det löser sig

Allt går med lite vilja, våld & vaselin
  • zummar

ja jag hoppas jag med, och saker brukar ju lösa sig...men just nu är jag mest förtvivlad och så känner jag mig så maktlös och värdelös.

Som att det faktum att jag levt ett bra "laglydigt" liv inte räknas...som att det inte spelar nån roll om man är en god medborgare som sköter sig...jaja

tack för stödet =)

• SofiaM

Hej, här är en till Öviks bo..
    Övikshem, om det är dem du menar godkänner borgenärer, vi hyrde genom dem med borgenär (sambons "pappa") i något år till min sambo fick fast jobb och bor fortfarande hos dem men utan borgenär.. Är det något din mamma skulle ställa upp på / kan (dvs klarar kreditförfrågan) så är förhoppningsvis situationen löst..

Var har du sökt lägenhet?

• Lady Sylvana

Men att du har varit en laglydig medborgare som sköter dig har ju inget med att göra om du inte skulle kunna betala hyran nu.

Det är ju enklare och bättre för dem att neka dig lägenheten, än att de ska behöva vräka dig om du inte kan betala hyran.

Det är väl ganska självklart att de vill veta om du kan betala hyran, eller att de kan få in hyran på något sätt? Det är inte ett välgörenhetsföretag.

• zummar

Lady Sylvana: klart att jag förstår att det är så men detkänns fortfarande tråkigt att det känns som att ens välgärningar inte räknas. JAG FATTAR att det ege inte spelar någron roll och att bostadsförmedlingen iaf inte ser att jag är sån, men det känns, DET KÄNNS tråkigt och faktistk lite orättvist.

Förstår du hur jag menar, jag är absolut inte så ignorant att jag inte fattar hur systemet fungerar.

Svar på tråden gravid, arbetslös och utan hem, är det så det ska sluta?!