• Aleakim

ricinolja? För eller emot?

Oki erfarenheter från personer som provat tack! bra eller dåliga spelar ingen roll, bara det inte är referat från niomånader eller från en kompis kompis....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 20:00:08:
    åter igen gärna inlägg från personer som provat. vet vad ricinolja är och att det kan vara farligt enligt vissa källor. Har dock en lite "speciell" situation gällande min förlossning så gärna inga moralkakor. Bara egna erfarenheter tack!

• Svar på tråden ricinolja? För eller emot?
  • oOrosamarängerOo

NEJ,nej,nej! Trodde folk slutade med det på 70-talet, min mamma va dum nog att köra med det när jag skulle ut.

♥ ♥ ♥ A-03 E-05 ♥ ♥ ♥
  • Ananaspaj

DEFINITIVT EMOT...Detta är vad ricinolja är..blä!

Ricinolja, Oleum ri'cini, laxerolja (eng. castor oil), är en fet olja som erhålls ur fröna från ricinväxten. Den har framställts fabriksmässigt i stor skala i Indien med flera länder, samt flera västländer.

Oljan bereds genom att fröna skalas, och kärnorna krossas och kallpressas. Genom varmpressning eller direkt urkokning med vatten erhålls särskilt i Ost- och Västindien sämre olja, som inte används i medicin. För att befria oljan från giftiga proteiner (ricin) urkokas den med vatten eller löses i alkohol, varpå lösningen upphettas i hermetiskt slutna kärl och uttvättas med kokande vatten, som sedan genom uppvärmning avlägsnas.

Frisk och god ricinolja är tjockflytande, färglös eller endast svagt gulaktig, klar och genomskinande samt saknar lukt, men har en fet, först mild och sedan något rivande samt för de allra flesta mycket obehaglig smak. Vid -17 °C eller -18 °C stelnar ricinoljan, men blir redan vid 0 °C kornig. Med salpetersyrlighet ger oljan efter några timmar fast, ljusgult elaidin. Den löses i alkohol samt 1-3 delar sprit vid +50 °C. Oljan bör förvaras i väl slutna flaskor på mörkt och svalt ställe, således bäst i en källare.

Ricinoljan var länge ett allmänt använt laxermedel, som i dos av 1-2 matskedar i regel efter några timmar gav en säker avförande verkan. Många sätt att underlätta den obehagliga oljans intagning förekom, men den enklaste och lättaste metoden var, enligt ofta bekräftad erfarenhet, att genom omröring fullständigt inmänga en matsked olja i en kopp kokhet mjölk till ett slags emulsion som, egendomligt nog, har både utseende och smak av havresoppa. I små doser, 1 tesked varannan timme, är ricinoljan ett beprövat men föråldrat medel mot diarré.

Ricinolja har goda smörjande egenskaper. Den används därför ibland i maskiner och högt trimmade motorer där det ställs höga krav på smörjningen. En nackdel är dock att oljan kan vara aggressiv för vanliga tätningsmaterial, membran med mera och att det i sådana fall kan vara nödvändigt att materialet i tätningarna är naturgummi.

Källa : www.wikipedia.org

• cissan81

Varför kan man inte vänta på att bebisen kommer ut av sig själv? Har man väntat niomånader kan man nog vänta de extra dagarna...Detta är enligt min mening väldigt knepigt!

• Teskedsmamman

Min fd svärmor tog det med sin näst sista kille och hon höll på att föda i bilen på väg till BB *kompis kompis, jag vet*

Emot...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 33
  • Frosk

Min mamma tog det när jag skulle ut. Kan abra säga att fort gick det och mycket sprack hon också pga det!

• ptoa

AJ, emot!
    Tagit med min andra dotter, hon kom ut med raketfart, inga bristningar dock.

• amswart

Nej Visst finns chansen att allt kommer igång men tänk om något händer med ditt barn...

Jag funderade på ricin med det senaste men kom fram till att jag nog skulle ha svårt att leva med om nåt hände och det fanns minsta möjlighet att felet var ricinet...

Jag vet hur jobbig sista tiden är, +14 och +9, men bäbisen kommer när den är redo och i det stora hela är man nog glad att man väntade.

Lycka tll

• oOrosamarängerOo

En liten fundering bara, kan du inte få bli igångsatt om du är nära bf och det är några problem?

♥ ♥ ♥ A-03 E-05 ♥ ♥ ♥
Svar på tråden ricinolja? För eller emot?