• Mmmarabou

Trädgården på tillträdesdagen

Vi tillträder vårt nyköpta hus imorgon.
    Ikväll ringde mäklaren och sade att säljaren inte har haft möjlighet att klippa gräset. (Hon bor inte i huset och får tydligen inte in sin gräsklippare i bilen och kan ta den till trädgården ... har tydligen lånat klippare av ngn granne tidigare ...).
    I vilket skick har man som köpare rätt att förvänta sig att trädgården skall vara på tillträdesdagen?

• Svar på tråden Trädgården på tillträdesdagen
  • Sencha

Inte för att jag VET, men jag tycker inte man kan förvänta sig något särskilt. Det ska väl typ se ut "som vanligt". Jag skulle inte förvänta mig välrensat och nyklippt gräs, i alla fall.

• Mmmarabou

Men om man vet att man skall flytta - överlämna huset - om ett par månader, kan man lägga ned trädgårdsskötseln helt då?
    Inomhus förväntas man ju ha ordning/städat. Borde det inte finnas ngn policy om att gräset inte skall vara midjehögt (lätt överdrift ) på utflyttningsdagen...

• Sencha
    Mmmarabou skrev 2007-05-31 22:11:44 följande:
    Men om man vet att man skall flytta - överlämna huset - om ett par månader, kan man lägga ned trädgårdsskötseln helt då?Inomhus förväntas man ju ha ordning/städat. Borde det inte finnas ngn policy om att gräset inte skall vara midjehögt (lätt överdrift ) på utflyttningsdagen...
    Vad är det som säger att det är därför man låter bli? Man kanske inte hann innan heller.
  • Venusmannen

Det bör ju inte vara vanvårdat, men att kräva att gräsmattan skall vara nyklippt är väl lite tufft också. Jag uppfattar det som en positiv sak att ha en god relation med husets tidigare ägare.

• abnocto

Skulle tro att den ska vara ungefär i samma skick som när man var och tittade på huset. Var det då vinter så får man nog ta den som den är, man kan nog inte kräva att säljaren fixar till ute på samma sätt som inne.
    Däremot ska skräp, om man har något på tomten, bort. Alltså inte komposthögar utan om man har högar av brädor eller annat.

• Mmmarabou

Vi har tagit över huset idag. Och gräset var 1/2 meter högt
    Så hade jag själv inte kunnat tänka mig att lämna ifrån mig gräsmattan. Det handlar ju inte om att inte hinna klippa den de allra sista veckorna ... Nu får vi börja med att köpa någon sådan där klippmaskin som man kan köra över gräset innan det kommer ner i höjd för gräsklipparen.

I övrigt var huset inte heller städat. Kunde skriva i dammet på hyllorna, döda insekter låg i fönsterkarmarna, dammtussar hittade vi lite här och var ...

Har dock fått tag i mäklaren som bett säljaren att omgående ta dit en städfirma.

Tråkig början för oss som husägare.
    Men det blir säkert roligare framöver.

Svar på tråden Trädgården på tillträdesdagen