• bentebent 1

"Super-Nanny metoden" för eller emot?

Hej! Jag har som många andra tittat på diverse "nanny program" på tv. Jag har sett här på FL att vissa är FÖR och andra EMOT.

Jag personligen tycker att den verkar ganska bra.
    Åtminstonde på lite äldre barn.
    Är inte så insatt men det jag har sett verkar ok.

Alla är förstås olika och ingen metod passar alla.

Vad tycker ni? Vad är bra respektive dåligt med "nanny metoden"

FÖR eller EMOT?

• Svar på tråden "Super-Nanny metoden" för eller emot?
  • blommanigbg

I de familjer som hon hjälper har barnen verkligen gått överstyr. Och föräldrarna har ingen kontroll över situationen längre...
    Hon har helt rätt i att barn behöver rutiner o tydliga riktlinjer.. Samt att de är ute o leker alldeles för lite..
    Barn ska heller inte äta godis o dricka läsk. Det blir de bara ännu mer uppjagade av..

• Tonx

Jag kopierar mitt svar från en annan tråd (det är jag som skrivit inlägget):

Jag har två uppfattningar;

1. I en familj där allt har barkat åt helvete och allt är i upplösningstillstånd, då tycker jag att nannymetoderna är befogade för att få rätsida på problemen, men inte som en fortgående uppfostringsmetod utan som ett starkt medel i en väldigt sårbar familj att snabbt få bukt på tillvaron för att sedan utifrån det hitta ett samspel som gynnar alla i familjen.

2. I en normal, fungerande familj tycker jag nannymetoderna är förkastliga. De fungerar, men barnets integritet allt annat än respekteras.
    Jag tycker det är förkastligt att nannymetoderna har uppnått sån popularitet bland vanliga svenssons, som använder (missbrukar) metoderna på sina barn i tron att det är ett bra och riktigt sätt att uppfostra barn.

• evita

jag är dubbel till det... vi provade hemma med en skämsmatta, utan resultat (bitande son)... och hemma tycker jag väl att det kan vara ok... men när dom importerar beteendet/metoden till dagis tycker jag det är uppåt väggarna fel!!!

• bentebent 1

Tonx!

I vilka situationer i en vanlig svennson familj tycker du att nanny metoden är berättigad? Aldrig?
    Hur menar du att barnens integritet kränks?

På vilket sätt anser du att det är en dålig metod för svensson familjen?

Jag håller med dig om att den kan vara bra i familjer där det finns stora problem i uppfostran av barnen. Men jag antar att föräldrarna måste vara princip fasta och konsekventa för att den ska ge resultat.

Jag har varit av den åsikten att nannymetoden kan vara bra att använda även i en svensson familj om situationen kräver det dvs.

Men vet som sagt inte så mycket om metoden på det stora hela!

• Teskedsmamman

Vi har time-outplats trappan, fungerar skitbra! Nu är det inte en plats för att skämmas utan för att lugna ner sig lite... Jag vägrar skicka barnen till sitt rum, där ska de vara ifred inte vara på "straffkoloni".

Vissa saker har vi testat och de fungerade även på makens adhd-dotter, vissa saker tycker jag inte är så bra men de som passar vår familj fungerar bra...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 33
  • Nila2007

Min son är inne i en ett fruktansvärt 6 års trots .
    Kör time out på stolen i 6 minuter (1 min per år )

Tycker det funkar bra ..
    Ibland blir det spel förbud eller ute gångsförbud ..

Däremot min 12 åriga tjej har jag värre med att hitta ett bra knep .
    Tv förbud , utegångsförbud , indrag av månadspeng o.s.v
    känns som att jag provat allt men verkar som att hon ej bryr sig speciellt mycket alla gånger ..

Någon som har ett bra tips??

• teddybjörnen fredriksson

Nila2007, varför inte testa med att förstärka det beteende ni gillar och inte lägga så mycket kraft på att straffa beeendet ni inte gillar? Ofta är ett otrevligt beteende inte roligt att fortsätta med om man inte får något gensvar på det. Däremot om man blir uppmundtrad och lär sig att trevligt beteende fungerar så fortsätter man med det. Kan vara värt att testa om inte annat.

• Teskedsmamman
    Nila: Fungerar belöning tror du? På bonusarna körde vi ett tag att de fick "jobba" ihop sitt lördagsgodis, hade de varit snälla och skött sig och gjort som de blev tillsagda så blev godislådan påfylld, vid lögn, stöld eller utbrott t ex så tömdes lådan helt. Vid småtjafs så blev det avdrag...

Kanske skulle fungera med pengar?
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 33
  • teddybjörnen fredriksson

Jag tror att belöning fungerar. Enligt studier fungerar belöning bättre än bestraffning på sikt. Dvs bestraffning har effekt här och nu men inte imorgon. Det viktiga är att vara konsekvent och att vara snabb med beröm, om berömet kommer för sent eller uteblir får det inte samma effekt. Det behöver inte alltid vara belöning i materiell form uppmuntrande och uppskattande ord gör mycket.

• Nila2007

Det är väl klart att barna blir uppmuntrade och får beröm också ,
    men måste ju göra något när dom bråkar och slåss ..

Svar på tråden "Super-Nanny metoden" för eller emot?