• Esterella

Soffa av säng

Är det nån som har en ide om hur man gör om en 90 madrass till en cool soffa? Det ska vara både mysigt och stilrent.
    Vet att jag sett ett repotage nånstans om det men just nu när jag ska göra det så hittar jag inget Länkar och bilder uppskattas mycket.

Cogito, ergo sum
  • Svar på tråden Soffa av säng
  • Julutzi

det skulle jag också vilja ha tips på....

• Den där Linn

Men så smart!!

Det ska jag banne i mej också göra. Men måste man ha mycket kuddar tro? Tänkte att det kanske kommer se konstigt ut när sitsen blir så...lång?

Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • Mamsis

Ok... Hur lång tid har ni att läsa om tips då? har massor av tips..

Enklast;

Köp en mdf board, ca 18 mm tjock, be att få den tillsågad ca 60x202 cm.
    Måla i den färg övriga soffan ska vara i eller kontrastfärg.
    Sätt tyg på själva resårmadrassen, fäst under med häftpistol.
    Sy överdrag till bäddmadrassen, som ett påslakan och trä på, sy igen för hand.
    Köp stora kuddar Ikea har och Jysk hade billiga. 70x70 cm. 3 st behövs.
    Syr du egna överdrag, sy dem exakt efter stl på kudden så blir de fluffigast och bäst tycker jag.
    Köp ev cylinder kuddar till "armstöd".
    Köp låga ben (10 cm) och skruva dit.

• Mamsis

Äh.. var ju inte klar..

Ev köper man även 50x50 cm kuddar också. Jag köper Ikeas sovkuddar för 15 kr, de blir fina när man trycker ihop dem i ett överdrag.

Vill någon ha utförligare beskrivning så maila eller skriv i gb;n.

Lycka till.

En 80 madrass blir dock bekvämare att sitta i.
    Man kan göra två likadana och ställa i vinkel, då är det bra om man skruvar ihop madrasserna så de inte glider isär.

• Mamsis

Äh.. var ju inte klar..

Ev köper man även 50x50 cm kuddar också. Jag köper Ikeas sovkuddar för 15 kr, de blir fina när man trycker ihop dem i ett överdrag.

Vill någon ha utförligare beskrivning så maila eller skriv i gb;n.

Lycka till.

En 80 madrass blir dock bekvämare att sitta i.
    Man kan göra två likadana och ställa i vinkel, då är det bra om man skruvar ihop madrasserna så de inte glider isär.

• mimmipigg

Jag skulle också vilja ha lite tips för att kanske förbättra det vi har. Så här gjorde vi:

På IKEA köpte vi 2 st 80 cm resårmadrasser och 2 st 80 cm skumgummimadrasser samt ett set gardinlängder i lite kraftigare tyg. Skumgummimadrass ovanpå resårmadrass och sen på med gardinerna och häfta under med häftpistol. Och så ben förstås. Stora stora kuddar längs väggarna och lite blandade småkuddar.

Grejen med skumgummimadrassen är att en vanlig resårmadrass oftast är alldeles för mjuk för att man ska sitta skönt i den längre stunder.

Dessa säng-soffor funkar som soffor till vardags och gästsängar när vi får besök - väldigt smidigt! Så slipper man ha ett gästrum som står tomt o oanvänt till 99%.

• therre

Min lillasyster har hängt upp en gardinstång och hängt upp kuddar på den så det bilr ett ryggstöd - har tyvärr inga bilder.

I min dotters sägn har jag satt upp kuddar mot väggen så man kan luta sig mot de.

Annars är det ju fint med vad heter de....? Sådana där runda avlånga kuddar vid sidorna också, som "armstöd"

Eller inhandla en dagbädd?

Svar på tråden Soffa av säng