• mitt knytt

Hur klarar sig små kattungar utan mamma?

Idag har våran katt blivit skadad. Ett öga är förstört och även nosen, hon kan inte äta eller dricka, knappt andas. Vi måste ta livet av henne.
    Hon fick för kanske tre veckor sedan ungar. Hur kommer det gå med dem? Kan man klara av att föda upp dem utan mamma när de är så små?

• Svar på tråden Hur klarar sig små kattungar utan mamma?
  • De tre killarna

Hej usch jag beklagar.
    Min hona fick en kull för ett tag sen men hon hade det så jobbigt under förlossningen så hennes mjölk kom inte i gång på två veckor nästan så vi köpte katt välling på apoteket o en lite napp flaska så fick vi gå upp varannan var tredje timma o stöd mata de.
    Det var jätte kämpigt men nu har vi världens goaste o keligaste katt unge som bara vill ligga hos sin mamma o det är jag.
    Lycka till.

• superlindis

ja det ska ni kunna göra. finns mat att köpa på apoteket sen ska de ha mat ofta kan inte säga hur ofta men det är väl som små barn kan jag tänka mig. De kommer ju inte att ha en mamma som uppfostrar dem men det blir katter av dem också. Vet en i stallet som födde upp sin katt efter mamman blev påkörd, han är hur go som helst.
    Så tråkigt med katten
    Lycka till med de små liven

• Lolilla

Rådgör med veterinären när ni lämnar in mamman så får ni instruktioner på hur ni ska göra?

• mitt knytt

Nu hittar vi inte kattungarna! Vet inte om hon flyttat dem, eller om någon tagit dem och det är dem hon försökt försvara. Fast hon ser mer påkörd ut än som om hon varit i slagsmål. Vet inte vad som hänt och det är jobbigt. Men bra mår hon inte och kattungarna hittar vi inte...

• Zaria

Vad säger Veteriänären då? Katten kanske går att "lappa ihop" så att säga.

• miLLus

Enligt mina erfarenheter med min katt som jag fick när han var 3 veckor drygt så är det väldigt snarlikt från att ha ett spädbarn

Man måste gå upp flera gånger på natten för att mata, vara nära en hela tiden (tänk på att kattungar i den åldern precis som spädbarn inte kontrollerar avföring så en handduk i sängen när ni sover kan vara rekommenderat).
    Det blir kämpigt vissa stunder och säkerligen frustrerande när vikten i värsta fall inte vill öka.
    När min katt hade svårt med vikten ett tag använde vi oss faktiskt av barnmat som han älskade och åt massor av, vilket resulterade i att vikten ökade

...
  • Mirris

Om int emamman klarar sig, och ni hittar kattungarna. Då kanske ni kan försöka hitta en kattmamma som fortfarande diar.

Kanske hon kan ta till sig era kissungar.

Ni kanske kan ringa nåt katthem o fråga ifall dom har nåt kattmamma där som ni kan få "hyra in" er på.

Leta ordentligt.. och åk till en veterinär med katten. Hon är kanske "bara" lindrigt skadad men behöver bli omplåstrad.. eller så är hon allvarligt skadad med inre blödningar och behöver bli befriad från smärtan.

Hoppas allt blir så bra det kan!

• mitt knytt

Det blev ledsamt. Kattmamman är begraven. Och trots idogt letande, bla mha hund hittar vi inte kattungarna. Min teori är att det varit ett mårddjur framme.
    Tack för alla råd. Men vi får börja om och köpa en ny kattunge.

• Honey1982
    mitt knytt skrev 2007-06-01 14:55:08 följande:
    Det blev ledsamt. Kattmamman är begraven. Och trots idogt letande, bla mha hund hittar vi inte kattungarna. Min teori är att det varit ett mårddjur framme.Tack för alla råd. Men vi får börja om och köpa en ny kattunge.

fast ni har ju inte letat ett dygn ens? hur gamla var kattungarna?

gick ni till veterinären med kattmamman?

• SystraMi

Ursäkta om jag är väldigt korkad och otrevlig men det låter som att ni hittat er katthona svårt skadad och ni tar henne inte till veterinären, sen tänk er ni låta hennes små kattungar svälta ihjäl för att ni inte orkar leta efter dem, och det slår ni bort med att ni ska köpa en ny kattunge??
    Kattungarna kan mkt väl klara sig om de är tre veckor om de får mjölkersättning och ordentlig tillsyn. Fortsätt leta!

Jag är verkligen jätteledsen och ber om ursäkt om jag missförstått (men jag hoppas självklart att det är det jag gjort).

• dekad

Och vart var kattungarna? Eftersom ett vilt djur kunnat komma och ta dom?
    Kastrera eran nästa katt så slipper ni mista fler ungar.

• Lurvenpajsaren

Men herregud...
    Ut och leta människa!

• Tussetösen
    SystraMi skrev 2007-06-01 15:04:14 följande:
    Ursäkta om jag är väldigt korkad och otrevlig men det låter som att ni hittat er katthona svårt skadad och ni tar henne inte till veterinären, sen tänk er ni låta hennes små kattungar svälta ihjäl för att ni inte orkar leta efter dem, och det slår ni bort med att ni ska köpa en ny kattunge??Kattungarna kan mkt väl klara sig om de är tre veckor om de får mjölkersättning och ordentlig tillsyn. Fortsätt leta!Jag är verkligen jätteledsen och ber om ursäkt om jag missförstått (men jag hoppas självklart att det är det jag gjort).
    bra frågat..!!
  • Honey1982
    Tussetösen skrev 2007-06-02 10:46:29 följande:
    bra frågat..!!
    håller med! vart håller TS hus?
  • mitt knytt

Hon är ute och letar efter kattungar...

• SystraMi

mitt knytt skrev 2007-06-03 18:56:24 följande:

Hon är ute och letar efter kattungar...
    Vad bra! Hur går det?
Svar på tråden Hur klarar sig små kattungar utan mamma?