• väduren

Någon som har målat sin trapp vit????

I helgen tänkte vi ev slipa vår trappa och måla den vit.
    Är det någon som har gjort det?? Är det svårt eller ska man låta någon målare göra det??
    Vi har mycket spalje (tror det heter så..), så det är mycket att slipa å måla.
    Hur noga måste man slipa innan??
    Ge mig tips och råd!!!!

• Svar på tråden Någon som har målat sin trapp vit????
  • ChristineKleven

Vi målade våran trappa vit. Det var inte svårt. Det e ju enklare om man har en vattenbaserad färg....det torkar ju fortare +att det hinner inte lägga sig så mkt damm när det torkar fort. Den färgen vi använde var en typ av golvfärg....tål mkt mer slitage. Sen målar du varannat steg o måla dig neråt  annars blir det en rätt så jobbig arbetsställning . + att det blir ju lätt att ta sig upp om man e på källarplan då. Men om du kan hålla dig på nederplan då går det ju fortare. Du behöver inte slipa trappan ...det enda du behöver göra är att du tvättar av den med målartvätt som inte behöver sköljas av och sen grundmålar du med nåt som heter grundfärg. Sen avslutar du med färdigsryket lackfärg.
    Hoppas det går bra o lycka till!! Jag har en bild i galleriet "sovrummet" om du vill kika. Det e ju inte hela trappan, men du ser ju en bit av den.
    Ha det gott!

• Sander o Loves mamma

Jag hoppas in och puffar lite... vill också veta. Vi ska göra exakt samma sak + att ta bort den hemska heltäckningsmattan som ligger i den nu...

• Bummelumman

Vi har också tänkt måla trappen vit så jag blir också tacksam för tips!

I min mage bor en liten bäs!
  • älsa

Vi har målat våran trapp vit! Och den blev så fin! Jag kom på iden och maken fick måla
    Våran var i gulnad lackad gammal furu så vi målade med grundfärg och sedan vattenbaserat lackfärg. Sist strök maken med riktig lackfärg på ledstängerna som slits snabbare.
    Vi målade även trappstegen där det låg en gammal plast matta. Använde golvfärg samt en liten burk med ett pulver som man blandade i färgen, som sand ungefär, så inte trappstegen skulle bli hala.
    Tar tid men resultatet är värt det!
    Lycka till
    Ps det är nog bra att slipa med sandpapper först innan grundfärgen. Vi gjorde det inte men vi fick istället måla en extra gång så färgen skulle ta ordentligt .

• Karamellfabriken

Vi har!
    Det finns bild i galleriet.

All you need is love
  • PitraPi

Bra snyggt blir det ju med vit trapp!! Vi ska flytta in i vårt hus efter sommaren och där finns en furutrapp... Den är från 2004 så den är inte så gulnad o hemsk, men ändå furu... Blä!

Men den är ju lackad nu, men ni som målat era menar alltså att man kan måla direkt på (tvätta med målartvätt eller slipa lätt). Sen måla med vattenbaserad färg och avsluta med lack?

Det blir säkert pilligt men era bilder som jag kollat på visar ju på finfina resultat!! Ska nog lägga fram förslaget till sambon!

• älsa

Ja som sagt och skrivit innan. Det går utmärkt! Dock tar det ett tag innan trappen är klar men det behöver man ju inte berätta för sin sambo om det är han som skall göra jobbet

• Skorpionerna
    Vi har också en vit trapp som vi målat  i mitt galleri. Titta gärna in!
  • Sander o Loves mamma

Trappen vi ska måla, är redan vit... men är målad hur många lager som helst så det behövs verkligen slipas bort först. Känns som det kan ta ett tag... Nån som tagit bort en heltäckningsmatta från trappstegen? Brukar det vara svårt att få bort? Det går väl att slipa bort klisterrester med en vanligt slipmaskin va och sen måla...
    Vet inte alls hur det ser ut under, ska flytta in i vårt nya fina hus med vår nya hemska trappa om en månad, och ska börja med att göra i ordning trappan.

• Jejja2

Åh, vill också veta hur man tar bort heltäckningsmatta i trappen! O hur man gör sedan för att det ska bli snyggt, mattan är ju liksom "nersänkt" i trappen...

• CeeJay

Vi ska också måla en furutrappa vit. Vi har även tänkt att måla en grå bred rand i mitten av trappstegen för att liva upp lite

Det ska inte vara svårt, slipa ordentligt och lägg ner tid på underjobbet så är det lättare att måla!

• jummie

Håller på i detta nu att måla en trapp...det tar mer tin i anspråk än vad man kan tro Men helt klart värt det.

Att slipa innan fästgrunden är bra då trappen utsätts för mkt slitage. Gör du det inte så riskerar du att färgen lossnar efter ett tag! Grundarete är a & o när man gör trapp!

• Sebbes    mamma

Jag har tittat på era bilder.. o nu vill jag oxå ha en vit trappa... Vi får nycklarna till vårat hus på måndag.. o gär e furutrappa..
    Har inte alls tänkt på d innan...
    men nu vill ja inte ha en furutrappa...
    Ja vill ha en vit... o så fastnade ja för Ceejay`s förslag... en rand i mitten...

Får se va sambon säger till mitt förslag...

• helene306

Källartrappen var täckt med röd medaljongplastmatta när vi flyttade in för 3 år sen. Mattan slet jag loss, skrapade limrester och gammal färg, drog ut spik, slipade och lackade. Ett helvetes jobb rent ut sagt, men det blev fint! Trappan till övervåningen var redan slipad och där målade jag avsatserna på trappan vita, själva stegytan förblev trären. Jättesnyggt!

F+H=D+?
  • Sweet Mami 2 Be

Se till att du har en riktigt bra slipmaskin, det gör så himla mycket. En badslip tex. Slipa så pass mycke så att färgen får bra fätse och tvätta sedan med T-röd. Om du har limrester kvar går det bra att köpa limtvätt istället för att försöka slipa bort allt, det går mycket snabbar då. Spackla gropar och skavanker med träspackel, för dom syns så lätt när trappen blir vit. Ta ner spaljén och slipa som liggande, det är mycket enklare. Fixa två bockar och rada upp spaljen, så kan du måla dom snabbare. Välj en vattenbaserad golvfärg som är slitstark. Lackfärg är skadligt och andas in och luktar starkt i flera dagar efteråt. Den är dessuton väldigt tjock och det blir droppar efter när det rinner. Den vattenbaserade är lite tunnare men den torkar snabbare. tyvärr får du måla 3-4 lager, men det är det värt. använd skummgummiroller, det blir snyggare finnisch.
    Jag låter som ett proffs, det är jag inte, berättar hur vi gjorde.

Svar på tråden Någon som har målat sin trapp vit????